Den nye sekretæren Den typiske kontormedarbeideren i Fagforbundet er en 48 år gammel kvinne Hun er ansatt i stilling som sekretær Hun er ansatt i en norsk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kva med dei stadig omstilte arbeidstakarane? Arbeidsmiljøkonferansen Ulvik 2005.
Advertisements

1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
11 Sekretærkonferansen Januar 2010 Plogspissprosjekt Sekretærens rolle i organisasjonen.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kunnskapsnettverk Bruker og driftstøtte. kunnskapsnettverk VVirksomheter er opptatt av kunnskap og vil gjerne fremstå som kunnskapsbedrifter eller kunnskapsorganisasjoner.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Arbeidsgiverundersøkelsen 2017
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Verving - medlemspleie
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
Resultater brukerundersøkelsen 2011 Meldal 14. november – 2. desember
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Hvorfor en tilsynsdugnad for barns skolemiljø
Islendingesagaene og samtidssagaene som kilde til historiske endringer Sigurðsson 2. oktober 2007.
Evaluering av ”Fritt Fram”
Muntlig vurdering – å veilede andre
Jomfrusjekk.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Høstrapport – tall og statistikk
Fag og tariffpolitisk konferanse
1 Egenomsorg og helse.
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Verdensdagen for psykisk helse
HMS © Caritas Norge..
Gruppe 4- samarbeid i partnerskap
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
Veileder – NAV Loppa Veileder 100% fast stilling
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Kandidatundersøkelsen 2018
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Kompetanseutvalget (2017- )
Evaluering av Hovedavtalen
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Alkoholikeren og første linje tjenesten
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Victor Ebbesvik, KS Vest 27. og 28. februar 2019
Dag Wiese Schartum, AFIN
Kundesenter Direkte Undersøkelse av bruken av
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

Den nye sekretæren Den typiske kontormedarbeideren i Fagforbundet er en 48 år gammel kvinne Hun er ansatt i stilling som sekretær Hun er ansatt i en norsk kommune Arbeider i kommunens sentraladministrasjon Har 16 års lønnsansiennitet som kommuneansatt

Mener hun svært ofte får brukt sine faglige kvalifikasjoner Den nye sekretæren Mener stillingsbetegnelsen gir en bra beskrivelse av den jobben hun utfører Mener hun har svært stor innflytelse på prioriteringen av sin arbeidstid Mener hun svært ofte får brukt sine faglige kvalifikasjoner Føler ikke behov for mer utdanning for å mestre utfordringene i jobben

Særlig fornøyd med at arbeidet er selvstendig og variert Den nye sekretæren Mener at hun svært ofte eller alltid har et helhetlig ansvar for de arbeidsoppgaver som hun utfører Særlig fornøyd med at arbeidet er selvstendig og variert Sjelden eller aldri i konflikt med andre stillingsgrupper på arbeidsplassen Trives godt eller svært godt på jobben

Opplever belastningslidelser som skyldes det fysiske arbeidsmiljøet Den nye sekretæren Opplever belastningslidelser som skyldes det fysiske arbeidsmiljøet Foregår ikke noe systematiske arbeidsmiljøarbeid på arbeidsplassen Har utdanning på videregående skoles nivå og regner ikke med å ta mer utdanning Synes ikke hun har behov for mer utdanning Har imidlertid deltatt på kurs siste året og regner med å ta flere kurs

Den nye sekretæren Eksempler på hva man er opptatt av i samfunnet/arbeidslivet - om behov for endringer i privat og offentlig sektor - IKT og digitalisering - Uten data faller folk utenfor - Utflytting av arbeidsplasser - Moderne fornying - Fagforbundet og Forum for Innovasjon - samarbeidsavtale prosjekt, e-bygg 2009

Den nye sekretæren Noen utfordringer for Fagforbundet - Kunnskap om endringer som vil komme blir svært viktig - Hvordan få innflytelse, påvikre, definere behov for fornying etc. - Nye og endrede krav til kontormedarbeideren - Behov/ønske om mer utdanning - Konsekvenser i relasjon til mer og mer bruk av IKT og digitalisering/automatisering av saksbehandlingen - Rekruttering og bibehold av arbeidsplasser for våre medlemsgrupper

Den nye sekretæreren Forslag til drøftingsspørsmål: (Lag gjerne dine egne spørsmål til plenumsdiskusjon/gruppeoppgaver) 1. Undersøkelsen viser at de kontoransatte har forholdsvis varierte oppgaver. Tror du dette har med arbeidets karakter å gjøre eller har/er det en utvikling på bakgrunn av omstilling og effektivisering fordi tidene forandrer seg?   2. Det konkluderes med i undersøkelsen at det i dagens arbeidsmarked er nødvendig at fagforeningene engasjerer seg i prosesser som styrker arbeidstakernes og medlemmenes kompetanse. Hva mener du Fagforbundet/fagforeningen bør gjøre? Hva kan du som medlem gjøre?

Den nye sekretæreen 3. Undersøkelsen peker på at det kan ligge et "problem" i at det er lav rekruttering til yrket. Hva tror du kan være årsaken til dette?  4. Det blir utlyst svært få stillinger for sekretærer/kontormedarbeidere. Er det fordi få slutter - eller tror du det kan være andre årsaker til få nyansettelser? 5. Negative ting med arbeidsmiljøet som ble påpekt var forhold som blant annet lite utfordrende rutinearbeid (motstridende i forhold til spørsmål 1?) Hva tror du skal til for å få flere utfordrende og mindre rutinepregede arbeidsoppgaver?