Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Høstrapport – tall og statistikk

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Høstrapport – tall og statistikk"— Utskrift av presentasjonen:

1 Høstrapport – tall og statistikk
Informasjon til UOY-nettverkene

2 Tema Tall og statistikk i utviklingsarbeidet
Foreløpige og endelige resultater RPHO og høstrapport for videregående opplæring Noen dilemmaer – viktig å huske! Eksempler fra Høstrapport 2017 Oppfølging Høstrapport 2017 Oppsummering

3 Tall og statistikk i utviklingsarbeidet
Informasjon om ståsted Kunnskap om «hva det kan handle om» Grunnlag for å stille kvalifiserte spørsmål, reflektere over sammenhenger Utgangspunkt for dialog og samarbeid Kan bidra til presisjon i tiltak

4 Mye tall! Mål: DataINFORMERTE, ikke dataSTYRTE…

5 Foreløpige og endelige resultater
Høstrapporten: En resultatrapport – ingen analyser, beskrivelser av suksessfaktorer, utfordringer eller prioriteringer Mål: Synliggjøre status + Bidra til videre arbeid og samarbeid Tilstandsrapporten: § 13 – 10: …utarbeides en årlig rapport om tilstanden i den videregående opplæringa, knyttet til læringsresultater, frafall og læringsmiljø. Skal drøftes av skoleeier – HU, FT (YN)

6 RPHO og Høstrapport videregående opplæring
Tradisjon for å melde tilbake til kommunene, «Vi følger et årskull» RPHO, handlingsområde 4: Statistikk og analyse – revitalisering av samarbeid om statistikk og analyse Publisering: Høstrapport – foreløpige resultater siste skoleår Målgruppe i hovedsak kommunene og ungdomsskolene Indikatorer utarbeidet i samarbeid med Nøtterøy og Tønsberg kommune Samarbeid om evaluering Versjon 3: Høstrapport 2017 Nivå Vg1, Vg2, Vg3 og opplæring i bedrift Visning videregående skole, kommune og u-skole Tradisjon: Utdanningsavdelingen utarbeidet i mange år rapporten «Vi følger ett årskull» Med RPHO ble dette arbeidet revitalisert og satt mer i system Samarbeid med kommunene + tall- og statistikkgruppa i utdanningsavdelingen Tall og statistikkgruppa har ansvar for: Høstrapporten, som publiseres i november Tilstandsrapporten som publiseres i april/mai

7 Eksempel fra Høstrapport 2017.
Viktig å lese innledning – mye informasjon! Hvilke elever som er med i grunnlaget (og dermed hvem som IKKE er med) Nivå Kull eller årsproduksjon mm… Hvordan leses figuren?

8 Noen dilemmaer – viktig å huske!
Statistikk viser ikke hele bildet – heller ikke Høstrapporten! Ikke tatt hensyn til i høstrapporten: Karakterpoengsum fra grunnskolen Andre forutsetninger (eks familiebakgrunn) Andel av elever med alternativ plan på den enkelte skole Skolenes bidrag vises ikke Vær kritisk til å sammenhenger! Statistikk er: •Å sammenlikne tall Og: Å sørge for at tallene er (mest mulig) sammenliknbare Misbruk/feil bruk av statistikk skyldes sjelden bevisst manipulasjon av tallene, men at vi sammenlikner tall som ikke er (helt) sammenliknbare….

9 Fullført og bestått og karakterer – sier IKKE noe om skolens bidrag til elevenes resultater
Beregningen av skolebidragsindikatorer for å kunne synliggjøre dette Først når vi kjenner den enkelte skoles bidrag til elevresultatet, kan vi vurdere hvor mye av elevenes resultater som skyldes den enkelte skoles innsats, altså hvor god jobb den enkelte skole gjør, UAVHENGIG av elevgrunnlaget Forskningsmessig utfordring: Skille skolens bidrag til læring fra andre faktorer som påvirker læring, først og fremst fordi elever som går på ulike skoler ofte er forskjellige. SØF og NIFU har forsøkt, fortsatt under utvikling… NIFU 2017:7 var et neste trinn i prosess med å utrede muligheten for en fast publisering av SBI Direktoratets mål å utvikle skolebidragsindikatorer – resultater på nasjonalt- og fylkesnivå

10 Ingen sammenheng!!

11

12 UKJENT: Karakterpoengsum fra grunnskolen
Filter: Vg1, yrkesfag Inkluderer elevene med alternativ plan Denne informasjonen ligger ikke inne i høstrapporten. Fullstendig tekst uttrekk: Figuren viser resultater for alle skoler i skoleåret Der inkluderes kun data for elever med Trinn Vg1 og Utdanningsretning Yrkesfaglige utdanningsprogram og Elevstatus Elev (E) eller Sluttet (S) eller Alternativ opplæringsplan (A) og Elevtype Normal (N) eller International baccalaureate (I) eller Yrkes- og studiekompetanse - YSK (Y) eller Særskilt tilrettelagt i egen gruppe (S) og Skoletype Offentlig videregående skole. Karakterpoengsum fra grunnskolen er basert på elevenes karakterpoengsum, beregnet på grunnlag av eksamen og standpunktkarakterer. Elevene må ha gyldig karakter i minst halvparten av fagene. Elever med en karakterpoengsum = 0 er tatt ut. Ikke alle elever har en tilgjengelig karakterpoengsum fra grunnskolen. Data importeres fra VIGO. 

13 DELVIS UKJENT: Fordeling av fullført og bestått, prosent og antall
Fullført og bestått (B) Fullført og ikke bestått (I) Mangler grunnlag (M) Alternativ opplæringsplan (A) Holder på med utdanningen (H) Sluttet (S) Færder videregående skole 75,3% (149) 4,5% (9) 14,1% (28) 0,5% (1) 0,0% 5,6% (11) Greveskogen videregående skole 40,2% (43) (6) 20,6% (22) 27,1% (29) 6,5% (7) Holmestrand videregående skole 44,0% (22) 4,0% (2) 8,0% (4) 34,0% (17) 10,0% (5) Horten videregående skole 68,2% (122) 1,7% (3) 3,4% 17,3% (31) 0,6% 8,9% (16) Melsom videregående skole 38,4% (28) 5,5% 6,8% 45,2% (33) 4,1% Nøtterøy videregående skole 69,7% (46) 13,6% 3,0% 6,1% 1,5% Re videregående skole 91,5% (107) 0,9% Sande videregående skole 58,3% (42) 9,7% 6,9% 13,9% (10) 4,2% Sandefjord videregående skole 64,0% (219) 7,3% (25) 10,5% (36) 9,9% (34) 3,5% (12) 4,7% Thor Heyerdahl videregående skole 74,2% (247) 2,7% (23) 10,2% (34) 0,3% 5,7% (19) Total, 66,7% (1025) 4,9% (75) 8,8% (135) 12,7% (195) 1,4% (21) (86) Filter: Vg1, yrkesfag Inkluderer elevene med alternativ plan Noe av denne informasjonen er i høstrapporten, men ikke antall. På skoler med få elever kan forholdsvis få elever gi store prosentvise utslag MERK: 28 elever på MVS utgjør 38,4 % fullført og bestått 22 elever på HLVS utgjør 44 % fullført og bestått Fullstendig tekst uttrekk: Figuren viser resultater for alle skoler i skoleåret Der inkluderes kun data for elever med Trinn Vg1 og Utdanningsretning Yrkesfaglige utdanningsprogram og Elevstatus Elev (E) eller Sluttet (S) eller Alternativ opplæringsplan (A) og Elevtype Normal (N) eller International baccalaureate (I) eller Yrkes- og studiekompetanse - YSK (Y) eller Særskilt tilrettelagt i egen gruppe (S) og Skoletype Offentlig videregående skole. Indikatoren viser til andelen elever som fullfører og består et skoleår, av alle elever som er registrert i videregående opplæring per 1.10 hvert skoleår. Det vil si at indikatoren er basert på skoleårsmålinger og ikke på årskull. Elever som har sluttet før 1.10 hvert skoleår er tatt bort. For elever som har byttet skole / utdanningsprogram / klasse internt i fylke gjelder siste registrering. Data importeres fra VIGO. 

14 UKJENT: Fordeling av fullført og bestått, prosent og antall
Fullført og bestått (B) Fullført og ikke bestått (I) Mangler grunnlag (M) Alternativ opplæringsplan (A) Holder på med utdanningen (H) Sluttet (S) Færder videregående skole 77,6% (149) 4,7% (9) 12,5% (24) 0,0% 5,2% (10) Greveskogen videregående skole 55,1% (43) 7,7% (6) 28,2% (22) 9,0% (7) Holmestrand videregående skole 66,7% (22) 6,1% (2) 12,1% (4) 15,2% (5) Horten videregående skole 83,6% (122) 2,1% (3) 4,1% 0,7% (1) 9,6% (14) Melsom videregående skole 68,3% (28) 9,8% 12,2% 2,4% 7,3% Nøtterøy videregående skole 74,2% (46) 14,5% 3,2% 1,6% 6,5% Re videregående skole 93,9% (107) 0,9% 3,5% Sande videregående skole 68,9% (42) 11,5% 8,2% 3,3% Sandefjord videregående skole 70,9% (219) 8,1% (25) 11,7% (36) 0,3% ( 1) 3,9% (12) (16) Thor Heyerdahl videregående skole 83,2% (247) 3,0% (23) 0,3% 5,7% (17) Total, 76,9% (1025) 5,6% (75) 9,8% (131) 0,2% 1,6% (21) 5,9% (79) Filter: Vg1, yrkesfag Inkluderer IKKE elevene med alternativ plan Denne informasjonen ligger ikke i høstrapporten MERK: 28 elever på MVS utgjør 68,3 % fullført og bestått 22 elever på HLVS utgjør 66,7 % fullført og bestått Fullstendig tekst uttrekk: Figuren viser resultater for alle skoler i skoleåret Der inkluderes kun data for elever med Trinn Vg1 og Utdanningsretning Yrkesfaglige utdanningsprogram og Elevstatus Elev (E) eller Sluttet (S) eller Alternativ opplæringsplan (A) og Elevtype Normal (N) eller International baccalaureate (I) eller Yrkes- og studiekompetanse - YSK (Y) og Skoletype Offentlig videregående skole. Indikatoren viser til andelen elever som fullfører og består et skoleår, av alle elever som er registrert i videregående opplæring per 1.10 hvert skoleår. Det vil si at indikatoren er basert på skoleårsmålinger og ikke på årskull. Elever som har sluttet før 1.10 hvert skoleår er tatt bort. For elever som har byttet skole / utdanningsprogram / klasse internt i fylke gjelder siste registrering. Data importeres fra VIGO.

15 Oppfølging HR2017 I regi av RPHO Januar-februar: ½ dag seminar
Arbeid med egne resultater i HR2017 Målgruppe: Rektornettverkene Analysekompetanse og samarbeid

16 Oppsummering Respekt for tall og statistikk!
Tall og statistikk er bare en del av et bilde Være nysgjerrige på det vi ikke vet Være nysgjerrige på, men også kritiske til sammenhenger Være nysgjerrige på hva mer det kan handle om Samarbeid og dialog Viktig med kjennskap til utvalg Hvem og hvor mange er det snakk om Er det mulig og ikke minst riktig å sammenlikne? Små tall kan bli store…


Laste ned ppt "Høstrapport – tall og statistikk"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google