Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Verving - medlemspleie

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Verving - medlemspleie"— Utskrift av presentasjonen:

1 Verving - medlemspleie
Hordaland 28. –29. oktober 2004 Gerd Eva Volden, Seksjonsleder, SKA Bjørn Christiansen, Avdelingsleder, SKKO (og på vegne av SST og SHS)

2 Strategiplan OMTANKE SAMHOLD SOLIDARITET ORGANISASJON OPPSØKENDE
ARBEIDSPLASSEN AKTIVITET SAMFUNN SYNLIGGJØRE OMTANKE SAMHOLD SOLIDARITET

3 Stolt av Fagforbundet Tillitsvalgte på alle plan Ansatte Seksjonene
Glede oss over resultatene/seirene som oppnås hver dag Viktig med kultur/humor Hvilke hindringer ser vi i organisasjonen/samfunnet Skal være stor grad av frihet – men ikke uten ansvar Ingen unnskyldninger/vi skal løse problemene

4 Hva er viktig for medlemmene?
Få hjelp når de trenger det Lytte – vise at du forstår Vise medlemmet at du er rett person Medmenneskelighet FASITEN ER Å BRY SEG!

5 MÅL FAGFORBUNDET

6 STERKERE MED – ENN UTEN OMTANKE SAMHOLD SOLIDARITET

7 MOTIVERE er tilnærmet lik POSITIV TENKING

8 MOTIVASJON er å: ha lyst til ønske å gjøre indre trang (behov/drift)

9 OPPLEVELSEN AV TRYGGHET – TRIVSEL TILHØRIGHET – TILLIT er avgjørende for at din fagforening skal nå sitt mål

10 Ca 40% uorganiserte innenfor vårt organisasjonsområde
Vi vet det er Ca 40% uorganiserte innenfor vårt organisasjonsområde Mange uorganiserte er ikke medlem fordi de ikke er spurt Andre forbund er ute etter våre medlemmer

11 Vi må Bruke vår medvirkning og innsikt på arbeidsplassene til å få oversikt over Uorganiserte Konkurerende forbund Nyansettelser Planmessig systematisk arbeid og oppsøkende virksomhet Utvikle og profilere vår yrkesfaglig organisering og satsing i vervearbeidet

12 Systematisk arbeid Hvor er vervepotensialet innenfor organisasjonsområdet? Hvem skal gjøre arbeidet? Hvilke mål skal vi sette oss? Hvordan skal vi nå målene? Hva har vi av økonomiske og menneskelige ressurser?

13 Selvfølgeligheter En lønnsmottaker er både en arbeidstaker, en yrkesutøver og en samfunnsborger Potensielle medlemmer forventer at de som skal representere dem har god kunnskap om deres yrkesfaglige interessefelt Det å vite hvorfor et medlem er medlem er et godt utgangspunkt for å kunne anta hva et potensielt medlem vil oppfatte som så attraktivt at hun vil melde seg inn i forbundet

14 Fagforbundet = Fire seksjoner = Økt fokus
Alle medlemmer tilhører en av de fire seksjonene Fokus er yrkesfag og yrkespolitikk Utvikle yrkesrettede tilbud til "alle" Gjennom et samlet forbund sørge for at de økonomiske og samfunnspolitiske interessene til de ansatte i yrkene blir godt ivaretatt. Høye forventninger hos medlemmene De som oppfatter at de får et godt yrkesfaglig tilbud vil fortelle det til andre De tidligere forbundene har hatt et vareierene godt yrkesfaglig tilbud. Varierende fordi at de yrkene/yrkesgruppene som har fått har fått et godt, mens de som ikke har hatt noen yrkemessig organisering ikke har fått noe spesifikt. Gjennom organiseringen i seksjonene blir dette tydligere. Ved å etablere seksjonene har det skapt store forventninger hos medlemmene. Dette gir selvfølgelig spennende utfordringer for alle ledd i forbundet. Ivaretagelsen av dette er tydlelig for fagforeningene. Det er der medlemmene er! De yrkesgrupper som er vant med god oppmerksomhet/tilbud må opprettholde detteDe yrkesgrupper som ikke har fått tilbud må få det Det er skapt forventninger om at det enkelte medlem skal få et bedre tilbud Seksjonenene har fått delegert både ansvar og myndighet til for det yrkesfglige arbeidet. Det er ingen andre som gjør dette hvis ikke seksjonenen gjør det. Det ligger ansvar og myndighet i seksjonen for seksjonens oppgaver og mellom seksjonene for felles seksjonsoppgaver og i forbundet for fellesoppgavene

15 Medlemmene har sterke interesser i det yrket de utøver og/eller den utdanning de har/ønsker å ta
Anseelse/omdømme/posisjon i arbeidslivet/samfunnet handler om: Identitet til yrket, sektor og forbund Tilhørighet til de samme Påvirkning av rammebetingelser for utdanning og yrkesutøvelse Muligheter for kompetanseutvikling Identitet Medlemmene skal identifisere seg med forbundet og forbundets verdier. Videre så er det "opplest og vedtatt" at medlemmene ønsker å identifsere seg med "likesinnede" innen utdanning, yrke, bransje Tilhørighet Medlemme skal ha et fellesskap i forbundet som sådan, men det er også viktig at de har et yrkesmessig felleskap. For noen grupper handler dette om et fellesskap med de som har samme utdanning; for andre handler det om et fellesskap innne et faglig område / en bransje. Og for noen er det et både og. Påvirkning Her tenker vi på påvirkning av utviklinga innen f.eks utdanning, juridisk regulering av arbeidsområdene og yrkesutøvelsen (arbeidsmiljø, autorisasjon, taushetsplikt mm) Kompetanseutvikling Forbundet har alltid vært sterk på arbeide for at de som ikke har formell utdanning kan få det og at de som har mye erfaring kan få annerkjennnelse for det. Gjennom etter- og videreutdanningsarbeidet, autorisasjon, kliniske fagstiger, kompetansereformen og det at vi støtter medlemmene med stipend vil dette arbeidet selvfølgelig være avgjørende for medlemmenes tilfredshet med forbundet. Men samtidig er dette et viktig arbeid for "et moderne" forbund

16 Rolle og ansvar - Hva skal seksjonene være opptatt av i rekrutteringsarbeidet?
Yrkesfaglige utfordringer i arbeidsfeltet Utdanningsspørsmål som angår det enkelte yrke så som etter- og videreutdanning, fagkurs - kompetanse Juridiske temaer om utdanningene, yrkesutøvelsen og arbeidsområdet Verdien av yrket = Lønns- og arbeidsvilkår Arbeidsmiljø Yrkesetikk Yrkesfaglig informasjon/materiell Faglige nettverk Fokus fra det enkelte medlem til yrkesgruppa til seksjonen/området

17 Netto tilvekst 1004 medlemmer i september
Siden nyttår er medlemstallet økt med 4114 I september økte Oslo med 145 Akershus 120 Hordaland 91 SKA: -243 SKKO: +435 SHS: +171 SST: +46

18


Laste ned ppt "Verving - medlemspleie"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google