Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler."— Utskrift av presentasjonen:

1 Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Elevperspektivet Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler. Hilde R Straume MNLL

2 Et prosjekt om dysleksi
Samarbeid mellom PP-tjenesten i kommunen og PP-tjenesten i fylket Hilde R Straume MNLL

3 Hypotese Opplæring i- og inkluderende bruk av digitale hjelpemidler for elever med dysleksi, vil styrke elevens opplevelse av mestring i skolefagene. Overgang mellom trinn og skoler vil være avgjørende suksessfaktor. Hilde R Straume MNLL

4 Metode Barneskole 3 Ungdomsskole 9 Videregående 10 Totalt 22
Hilde R Straume MNLL

5 1)Fakta spørsmål Når fikk du dysleksi diagnose?
Hvilke hjelpemidler benytter du? Hvordan reagerte du da du fikk dysleksi diagnose? «Jeg sier det ikke til noen, synes det er flaut»(u.sk) «Jeg ble lettet- det var en forklaring på hvorfor jeg har strevd med lesing» (u.sk) «Fikk ikke forklart noe om dysleksi- hva det er osv- ble dratt ut av klasserommet- følte meg dum» (vgs) Hilde R Straume MNLL

6 2)Diagnose og mestring Spørsmål Elev uttalelser
Jeg har fått all den hjelpen jeg trenger (5. trinn) Lærere tar hensyn til at jeg har dysleksi (u.sk) Fikk ikke hjelpemidler før på slutten av 6. klasse. Har ikke brukt de så mye for vil ikke føle meg spesiell. Jeg droppet tysk for det ble for tungt å lese. Fikk ikke noen form for tilrettelegging i faget for å kunne klare det. Må heller ta det senere som privatist. Men det er verdt det for nå får jeg bedre til de andre fagene. Det hjelper ikke å jobbe, samme karakter uansett. Får aldri bedre enn 3 uansett. Hva slags hjelp ble iverksatt da du fikk dysleksi diagnose Hvordan går det i de ulike skolefagene Hilde R Straume MNLL

7 Hvilken nytte hadde du av hjelpen?
Elev vgs: «Jeg hadde god nytte av hjelpen mot slutten av barneskolen. På ungdomsskolen fikk jeg ikke hjelp. Jeg klarte ikke å skrive engelsk. På et foreldremøte sa en av lærerne mine at jeg trolig var dum. Det har jeg kjent på og tenkt på lenge etterpå. Generelt var det en stor overgang fra barnetrinnet til ungdomsskolen. – ingen hjelp slik jeg husker det på ungdomsskolen. Jeg måtte ordne opp med egen PC og retteprogram selv. Når PC ikke virket skrev jeg for hånd. Fikk låne PC til prøver og eksamen. På slutten av ungdomsskolen fikk jeg en lærer (han hadde en bror med dysleksi) som var opptatt av dysleksi og kunne noe om det. Av han fikk jeg hjelp» Hilde R Straume MNLL

8 3) Brukererfaring Spørsmål Elev uttalelser «Noen ganger får vi ikke lov å ha PC oppe- da velger jeg ikke å skrive notater- greier ikke å følge undervisningen hvis jeg noterer for hånd» (vgs) Hvor ofte blir hjelpemidlene brukt? Hvilke fag blir de brukt i? Hjelpemidlene gjør til at jeg lettere greier å følge med i undervisningen og levere skriftlige arbeider Hilde R Straume MNLL

9 4) Opplæring Elev uttalelse «Viktig at PPT har kontakt med skolen og følger opp, særlig på barne- og ungdomsskolen» Spørsmål Hva mener du er viktig for at hjelpemidlene skal være nyttig i skolearbeidet? 1)Informasjon og opplæring i bruk av hjelpemiddelet 2)Lærer legger til rette for bruk av hjelpemiddelet i klasserommet 3)Hjelpemidlet må være brukervennlig så man ikke trenger kurs for å bruke det 4)At alle elever bruker teknologi- ikke bare de som har det som hjelpemiddel Hilde R Straume MNLL

10 Hvordan skulle du ønske det var på skolen for de som strever med lesing og skriving?
Skulle gjerne hatt SmartBook i alle fag og sitte lengre bak så ingen ser at jeg har iPad Jeg ønsker at alle skal få den hjelpen de trenger - uavhengig av diagnose Skulle vært oppdaget dysleksi før. Jeg har alltid strevd og det hadde ikke vært så slitsomt om jeg hadde fått tekniske hjelpemidler før Tettere oppfølging; lærer bør spørre hva jeg har behov for, fordi lærer kjenner hjelpemidlene og hva jeg trenger for å få det til bedre på skolen Hjelp til oppbygging/skriving av tekster. Få tekst på prøver opplest. Bli presentert for muligheter og få tilgang og oppfølging på hjelpemidler Savner at noen har oversikt og tilgang på hva som finnes av programmer/hjelpemidler. Opplever det krenkende å be om spesielle tiltak til meg. Jeg må alltid be om ting- ingenting kommer automatisk. Generelt har jeg stadig fått mindre hjelp. I videregående skole er hjelpen; utvidet tid på eksamen, og tilbud om å bestille eller laste ned lydbøker. Jeg bruker så mye energi på skole at jeg i år har fått konstatert lavere immunforsvar Hilde R Straume MNLL

11 At det ble jobbet på andre måter i opplæringen- mer praktisk arbeid- mindre lesing. Lært mer gjennom muntlig/diskusjon- deretter praktisk utføring. Det er stort behov for info om hva skolen kan tilby av støttetiltak. Bør være info hvert (skole) år. At man får hjelpemidler. Lærer må være tålmodig og forstå- trenger ekstra tid på skolearbeid/lesing/skriving. Andre elever må få info om mine vansker med lesing og skriving - at jeg har dysleksi Mer info om dysleksi og hjelpemidler- mange tror jeg er dum- derfor må hele klassen få informasjon. Alle må få vite at hjelpemidler er noe man trenger. Mer åpenhet om dette. Ingen visste noe før ungdomsskolen Å få hjelp som passer til den enkelte personen, ikke det samme som alle andre Hilde R Straume MNLL

12 Oppsummert- hva sier elevene?
Bare elever fra den dysleksivennlige skolen som har systematisk opplæring på touch og programvare samt lesing Lærere har for dårlig kunnskap om dysleksi og hjelpemidler Ikke nødvendig veiledning mht datatekniske hjelpemidler Variasjon - når elevene får dysleksidiagnose Får ikke karakterer som står i stil med nedlagt arbeidsinnsats Krevende med fremmedspråk (jfr elev som droppet tysk) Ønske om at PPT følger bedre opp de råd som gis til skolene Lite kommunikasjon mellom skoleslagene Diskusjon Hilde R Straume MNLL

13 Avsluttende refleksjon
Elever sa: Ingen forventninger om at ting vil bli annerledes SYSTEMATIKK Hilde R Straume MNLL


Laste ned ppt "Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google