Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nasjonale Bruker-undersøkelser

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nasjonale Bruker-undersøkelser"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nasjonale Bruker-undersøkelser
2018

2 Nasjonale brukerundersøkelser 2018
Bakgrunn Iht. SLA er Pasientreiser HF ansvarlig for å planlegge, gjennomføre og sammenstille årlig nasjonal brukerundersøkelse innenfor pasientreiseområdet I 2017 ble det gjennomført undersøkelser både for reiser med og reiser uten rekvisisjon. Undersøkelsene ble gjennomført i form av telefonintervjuer Årets undersøkelser Samarbeidsforum besluttet å gjennomføre brukerundersøkelser for begge områdene også i I tillegg er det gjennomført en rekvirentundersøkelse. Årets undersøkelser måler brukeres tilfredshet både med reiser uten rekvisisjon, og reiser med rekvisisjon. Undersøkelsene er gjennomfør via digital løsning på helsenorge.no og utsendelser av sms til brukere. Uttrekk til sms-utsendelse er gjort gjennom NISSY og PRO. SF har koordinert gjennomgang av spørsmål og SF og Pasientreiser HF sitt brukerutvalg har gitt innspill til spørsmålene.

3 Oppsummering Reiser med rekvisisjon: 600 flere respondenter sammenlignet med 2017 Gjennomført ved utsendelser av sms Alle kontorer og regioner godt representert Jevn aldersfordeling, også de eldste er godt representert Enkelte spørsmål er endret, sammenligning med tidligere år faller bort på disse Svarskala er endret fra 1 – 5 til 1 – 6: Må tas med i vurderingen av resultatene Reiser uten rekvisisjon: 860 flere respondenter sammenlignet med 2017 Gjennomført ved svar i digital løsning på helsenorge.no og utsendelser av sms Alle regioner godt representert Alle aldergrupper godt representert, viser et klart skille på digitale og papirbrukere, aldersmessig

4 Nasjonal bruker-undersøkelse 2018
Reiser med rekvisisjon

5 Overordnet Kommentar: Kjønn: Antall respondenter totalt: 2018: 2 574
Brukerundersøkelse reiser med rekvisisjon Overordnet Kommentar: Antall respondenter totalt: 2018: 2 574 2017: 1 994 (+ 152 har ikke oppgitt region, men har svart på undersøkelsen) Antall respondenter per region: Helse Sør-Øst: 1 048 Helse Nord: 576 Helse Vest: 497 Helse Midt-Norge: 307 Gjennomsnittsalder: 2018: 57 år 2016: 73 år 2015: 67 år 2014: 60 år Kjønn: Snittalder bruker, 2017: 66,7

6 Alder Gjennomsnittsalder brukere 66,7 år Alder Antall % 6-9 2 0 %
10-19 11 20-29 62 3 % 30-39 147 6 % 40-49 292 12 % 50-59 525 22 % 60-69 626 26 % 70-79 543 23 % 80-89 149 90-99 17 1 % 1 Totalsum 2375 100 % Gjennomsnittsalder brukere 66,7 år

7 Brukerundersøkelse reiser med rekvisisjon
I hvilken grad opplever du å få informasjon og veiledning fra disse informasjonskanalene? (Flere valg er mulig) Kommentarer: 2017: 49 % opplever at de i enten stor eller svært stor grad får nødvendig informasjon fra behandler 43 % opplever at de i enten stor eller svært stor grad får nødvendig informasjon på telefon 29 % opplever at de i enten stor eller svært stor grad får nødvendig informasjon sms På en skala fra 1-6, der 6 er beste skår.

8 Brukerundersøkelse reiser med rekvisisjon
Hvordan ønsker du at du kan bestille din rekvirerte reise? Flere valg er mulig. Kommentar: 2017: 11 % ønsket selvbetjeningsløsning

9 Har du ringt til Pasientreiser det siste året?
Brukerundersøkelse reiser med rekvisisjon Har du ringt til Pasientreiser det siste året? 2017: Ja: 57 % Nei: 41 %

10 Hvordan opplever du servicen på telefon 915 05 515?
Brukerundersøkelse reiser med rekvisisjon Hvordan opplever du servicen på telefon ? Kommentarer* 2017: Nasjonalt: 4,3 2016: Nasjonalt: 4,4 2015: Nasjonalt: 4,2 *Svarskala fra 1-5

11 Brukerundersøkelse reiser med rekvisisjon
Hvilke av følgende transportmidler har du hatt en pasientreise med, i løpet av de siste 12 månedene? Kommentarer 2017: 85 % Drosje 16 % Fly 8 % Egen bil 8 % HelseEkspress Tog Ambulanefly Andres bil, blitt kjørt/hentet Drosje fra sykehuset. Kjørt av en venn Hurtigbåt Drosje med rullestol Har aldri vært på pasientreiser - er i grunnen veldig ‘kvalifisert’ Jeg tror ikke jeg reiser mrf pasientreiser Annet, spesifiser hvilket transportmiddel Helsebudsjett uten vert Tog. Trikk Vi bor på en Værøy, der gruer alle som skal på sykehus seg for tilbakereisen med båt. Det går båt fra Bodø til Værøy, men denne går mellon kl15-16 og man er ikke. Hjemme før kl21-22 om kvelden. Dette er ikke holdbart. Sende pasienter i dårlig vær rundt røst med ferge, dette må sees på :( Ambulanse ambulansefly ti Troms Ble tilbudt transport som ikke var bestilt. Hvit ambulanse oslo Drosje m/båre, Meditrans

12 Opplevd service fra sjåfører fordelt per transportmiddel og region
Vurdering på skala fra 1 til 6, 1 = i svært liten grad og 6 = i svært stor grad

13 Brukerundersøkelse reiser med rekvisisjon
Har du i løpet av det siste året opplevd at du ikke har rukket fram til oppsatt time til behandler? Kommentarer* 18 % i 2017 24 % i 2016 *I 2017/-16 var spørsmålet slik formulert: Har du opplevd at transportøren ikke har levert deg i tide til din behandling?

14 Brukerundersøkelse reiser med rekvisisjon
Hvordan opplever du å kjøre sammen med andre pasienter til eller fra behandling?* Spørsmålet stilles kun til respondenter som svarer at de har kjørt sammen med andre til/fra behandling. Kommentar*: 2018: 52,6 % skårer 4, 5 og 6. 2017: 81,4 % skårer 4 og 5. (1306 respondenter) *Svarskala er endret fra 1 – 5 til 1 – 6 . (N = 1647) (HN = 247) (HN = 195) (HV = 302) (HV = 795)

15 Brukerundersøkelse reiser med rekvisisjon
Når pasienter blir kjørt sammen til og fra behandling, hva viktigst for deg?

16 Brukerundersøkelse reiser med rekvisisjon
I hvilken grad kjenner du til regelverket som gjelder for pasientreiser?* Kommentarer Nasjonalt: 41 % kjenner til rettigheten sin *Spørsmålet er nytt i 2018. 2017: I kontakt med Pasientreiser på 05515, i hvilken grad synes du at rettighetene dine blir ivaretatt? 79 % mente at rettigheten ble ivaretatt i stor eller svært stor grad.

17 Hvor fornøyd er du med dagens pasientreisetjeneste?
Brukerundersøkelse reiser med rekvisisjon Hvor fornøyd er du med dagens pasientreisetjeneste? Kommentar: 2017: 87 % svarte de var godt eller svært godt fornøyd pasientreisetilbudet innen reiser med rekvisisjon*. *Svarskala 1 -5. 2018: 63 % svarer 4, 5 eller 6 på fornøydhet med dagens pasientreisetilbud for reiser med rekvisisjon*. *Svarskala 1 -6.

18 Reiser uten rekvisisjon

19 Totalt svarte 1 854 respondenter på undersøkelsen, på helsenorge
Totalt svarte respondenter på undersøkelsen, på helsenorge.no og sms Kjønn: 40,5 % menn 58,5 % kvinner 1 % ønsker ikke å oppgi Gjennomsnittsalder: 2018: 59 år, papirsøknad 50 år digital søknad 2017: 59 år Snittalder brukere rur 2017: 52,8

20 Hvordan har du søkt om å få dekning av reiseutgiftene fra Pasientreiser? (flere valg er mulig)
Kommentar 33 % av utvalget som har brukt papirskjema, har også brukt digital løsning. 15 % av de som svarte på undersøkelsen gjennom helsenorge.no har også brukt papirskjemaet.

21 Hva er grunnen til at du søkte på papirskjema/sendte søknad i posten
Hva er grunnen til at du søkte på papirskjema/sendte søknad i posten? (flere valg er mulig)

22 Hvor fornøyd er du med løsningen på helsenorge.no (digital innsending)?
Andel fornøyde brukere* Digital søknad: 81 % Papirsøknad: 61 % *Svarskala fra 1 - 6

23 Vedtaksbrev Synes du vedtaket er lett å forstå?
Leser du vedtak fra Pasientreiser? Alle respondenter Hva kan bedre forståelse av vedtak?

24 Telefoni: Generell serviceopplevelse
Reiser uten rekvisisjon, samlet Telefoni: Generell serviceopplevelse 2017: Spørsmål: Hvordan opplever du servicen generelt på telefon? Nasjonal skår: 3,9* Svarskala 1 – 5. Respondenter: Digital søknad Respondenter: Papirsøknad

25 På en skala fra 1 - 6: Hva synes du om Pasientreisers brukerstøtte på telefon?
Spørsmålet er nytt fra 2018: Beste skår: Generell service Svar på konkrete spørsmål Veiledning i søknad

26 Hvor fornøyd er du med dagens pasientreisetjeneste?
Andel fornøyde brukere, 2017: 65 % Svært godt/godt fornøyd * *Svarskala fra 1 - 5

27


Laste ned ppt "Nasjonale Bruker-undersøkelser"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google