Tanker om barnehagens læringsmiljø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
KLASSELEDELSE.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Ny rammeplan for barnehagen
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
Barns læring, voksnes ansvar!
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Deltakende læring.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Holvik barnehage i Grendahuset i Vågsvåg høsten 2015.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Skole- hjem samarbeid.
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte
Siste året i barnehagen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Tanker om barnehagens læringsmiljø Sydspissen hotell 8.desember 2011 Fagansvarlig Vibeke Gjendemsjø

Om læring – hva sier rammeplanen? Barnehagens innhold skal bygge på et helhetlig læringssyn, Sentrale begrep her er: omsorg og lek, læring og danning hva er helhetlig læringssyn? – hva er barnehagens innhold? Rammeplanen er opptatt av å forene intensjonene om god omsorg samtidig stimulere til læring og utvikling som ivaretar barns nygjerrighet, engasjement, kreativitet og mestring, som igjen stimulerer til vennskap og gode sosiale relasjoner mellom barn og mellom barn og de ansatte. Derforer det i barnehagen helt nødvendig å arbeide for en integrering av omsorg, lek og læring og danning.. Det pedagogiske arbeidet i barnehagen må derfor bygge på anerkjennelse, at en ser barn som subjekter eller likeverdige . Læring foregår i det daglige samspillet med andre mennesker og miljøet Nært sammenved med lek omsorg og danning

Formell og uformell læring Formell læring: situasjoner/aktiviteter som er planlagt og ledet av personalet. Uformell læring: (hverdags)aktiviteter, her-og-nå situasjoner, i lek og annen samhandling.

Hva sier rammeplanen om læringsmiljø Barnehagen skal tilby et miljø preget av glede, humor, kreativitet og omtanke for fellesskapet. God omsorg styrker barns forutsetninger for å utvikle tillit til seg selv og andre, gode relasjoner og til gradvis å ta større ansvar for seg selv og fellesskapet. Fokus på sosial og språklig kompetanse De sju fagområder er viktige deler av barnehagens læringsmiljø Ved siden av omsorg, danning, lek og læring understreker rammeplanen at dere og skal se dette i en sammneheng med å utvikle barnas sosiale kompetanse og deres språklige kompetanse. Alt er sammenved og kompleks helhet.. For å lette barnehagens planlegging er barnehagen som kjent delt inn i sju fagområder. Fagområdene er sentrale for barnas opplevelser i barnehagen, utforskning og læring. Fagområdene er dessuten i stor grad de samme som barna møter som fag i skolen. Gode opplevelser, erfaringer og læring innenfor disse områdene i barnehagen vil kunne gi barna et positivt forhold til fagene og motivasjon for å lære mer. Derfor er det viktig å ha fokus på læringsmiljøet i barnehagen. Å gi barn mulighet til å gi hverandre og ta imot omsorg er grunnlaget for utvikling av sosialkompetanse, og er et viktig bidrag i livslang læringsperspektiv Sosial kompetanse handler jo om å kunne samhandle positivt med andre unger. Unger kan vise hensyn . Unger kan vise omsorg Det er et spesielt fokus på språk – fordi at det er nettopp småbarns alderen som er den grunnleggende perioden for utvikling av språk.

Barnehagen skal ha et omsorgs- og læringsmiljø som: ( Fremmer alle barns utvikling Gir rom for barns medvirkning Tilbyr ulike aktiviteter på samme tid Gir møter med ulike kulturelle uttrykk Har en estetisk dimensjon Fra Rpl

Hva er læringsmiljø? Psykososiale læringsmiljøet får konsekvenser for trivsel, helse og yteevne, mellommenneskelig samspill (relasjoner) og trygghet mot trakassering og pyskiske skadevirkninger (mobbing) Fysisk læringsmiljø Organisatorisk læringsmiljø – systemforhold som dagsrytme, tilrettelegging, ledelse Begrepet er sammensatt Barnehagens læringsmiljø skal gi utfordringer innenfor trygge rammer. Innholdet skal være variert og tilpasset det enkelte barns alder og forutsetninger. Forskning understreker betydningen av et godt læringsmiljø.- en ser aat det er en klar sammenheng mellom om en rekke miljøfaktorer og barnas motivasjon, læring og læringsutbytte.

R-06: Fysisk miljø som fremmer alle barns utvikling Lek Læring Mestring Bevegelsesglede Bevegelses-erfaring Sanseerfaring Konsentrasjon Utfoldelse Tumleplass inne og ute Ro Fra R-06, s. 16

”Hvis jeg må spørre …, hva da da?” Hvordan vi organiserer barnehagen kan også være et uttrykk for hvordan vi ser på barnet og forventninger til barns medvirkning, deltakelse og læring! ” ”Hvis jeg må spørre …, hva da da?”

Tiden….? ”Tiden strekker til for den som vil bruke den….” Vi regulerer barnehagens liv med: Møter Samlinger Vakter Etc., etc. Dagsrytmen Overgangs- situasjoner Måltidstider Pauser

Når barn blir invitert til å medvirke, hva sier de selv: De liker å ha venner, noen å leke med De liker å bestemme over seg selv De liker ikke aktiviteter som er veldig styrt av voksne De liker ikke når andre barn er slemme mot dem, biter og slår De liker ikke å få kjeft Fra Berit Bae: Å se barn som subjekter (2004)

I møte med barnehagen Barns forskjellige erfaringer og kunnskaper knyttet til språk, kultur eller religion må gjenspeiles i barnehagens hverdag, slik at alle barn kan finne gjenkjennelse og identitetsbekreftelse. Temahefte om SPRÅKLIG OG KULTURELT MANGFOLD s. 29

Begrepet læringsmiljø I skole er begrepet vokst fram gjennom forskning om hvilken undervisning som gir best læringsresultater Det er mere enn undervisningen som forklarer elevens lærings utbytte

Miljøfaktorer som fremmer læring i skolen lærerens evne til å lede klasser og undervisningsforløp positive relasjoner mellom elev og lærer positive relasjoner og kultur for læring blant elevene godt samarbeid mellom hjem og skole god ledelse, organisasjon og kultur for læring på skolen Thomas Nordahl

Barns medvirkning.. Barns medvirkning betyr nødvendigvis ikke å gi barn flere valgmuligheter…., men om hvordan personalet forstår sin rolle og hvordan de evner å se bak og tolke barns intensjon Kilde: Eva Johanneson, Små barns etikk

Det faglige og det daglige… ”Det er det daglige i barnehagen som er det viktigste, men det er også det som glir fortest forbi i bevisstheten uten å sette dype spor i hukommelsen”. Konklusjon fra Flekkefjordrapporten, brukerundersøkelse med barn som informanter

Fornyelse og utvikling Barnehagens kjerneoppgave: Handler om å sette barnets lek, erfaringer og læring i sentrum. Det handler om å utvikle sin evne som personale til å se, delta og bidra i denne prosessen. Pedagogens rolle er en vesentlig faktor og forskning viser at følgende tre pedagogkompetanser er de viktigste for læring: Pedagogens evne til å skape gode relasjoner Pedagogens evne til å lede læringsarbeidet gjennom å være en synlig leder som over tid oppøver barn til selv å formulere regler og følge dem Pedagogens didaktikkompetanse, dvs at hun/ han innehar et høyt faglig nivå som kombineres med fleksible arbeidsmetoder og ulike pedagogiske verktøy Videre kan det synes som om kvaliteten på læring heves dersom man tar utgangspunkt i de kunnskapene og ferdighetene barna allerede sitter inne med, og dersom lærestoffet bearbeides på flere ulike måter. Den første kategorien i undersøkelsen viser at de pedagogiske lederne gjennomfører en omfattende observasjon av barnet, dette for å kunne vite hva og hvordan stimulere til læring. Den andre viser at det enkelte barns meninger og interesser blir tatt hensyn til slik at barnet får utvikle seg på de områder det er opptatt av. Den tredje kategorien viser at de pedagogiske lederne sørger i størst mulig grad for at miljøet blir utformet slik at alle barn får muligheten til å få en opplevelse av mestring. Konklusjonen av denne studien er at pedagogiske ledere i barnehagen stimulerer til barns læring ved å tilrettelegge miljøet ut fra det enkelte barnets behov. Masteroppgave av Nina Haug – tilrettelegging for barns læring