Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten 30.10.06 Turid Thorsby Jansen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten 30.10.06 Turid Thorsby Jansen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten 30.10.06 Turid Thorsby Jansen

2 Ny tid, nye muligheter? Nytt departement, ny barnehagelov og rammeplan. Ny departementstilnytting Hvordan påvirker dette førskolelærere og assistenters arbeid og barnehagen praksis?

3 HVA ER NYTT OG BURDE BIDRA TIL ENDRET PRAKSIS? En ny barnehagelov og en revidert rammeplan Nye fagområder (med tilsvarende krav til personalet)? Barns medvirkning? De små barn? Fokus på oppdragelse? Fokus på læring? Det flerkulturelle samfunnet Barnehagen som læringsarena

4 Å både være begeistret og kritisk? En barnehagesektor med: 228 434 barn 6000 barnehager 60.000 førskolelærere og assistenter 400.000 foreldre Fra et selektivt til et universelt velferdsgode

5 Ninni Sandvik Høghskolen i Østfold Rammeplanens ulike deler Kap. 1 og 2 Verdigrunnlag Barn og barndom Barns medvirkning Samarbeid med barnas hjem Inkluderende fellesskap, Samiske barn Omsorg, Lek, Læring Oppdragelse, Sosial kompetanse, Språklig kompetanse, Barnehagen som kulturarena Spor av pedagogikk Fagområdene Kommunikasjon, språk og tekst Kropp, bevegelse og helse Kunst, kultur og kreativitet Natur, miljø og teknikk Etikk, religion og filosofi Nærmiljø og samfunn Antall, rom og form Spor av fag Hvilken av de to delene er dominerende? SYNETPÅBARNIPLANENSYNETPÅBARNIPLANEN

6 Fagområder og livet! For små barn finnes ikke spesifikke fagområder, der finnes bare livet selv. Fagområder trer fram mer som sider av livet og verden enn som fagområder. Fra: Temaheftet s. 29 Om de minste barna i barnehagen av Ninni Sandvik

7 Forventes det endringer i barnehagens praksis? Er det ikke bra som det er? Det handler om å se på det velkjente med nye øyne På vei mot hvilken praksis? På vei mot en fornyende praksis?

8 Å arbeide med en plan Med hva slags ”briller” leses rammeplanen?

9 Den ”nye” barnehagen utfordrer våre forstillinger: 1.Fra Barnehagens som et ”nesten” hjem til en offentlig lærings og oppvekst arena 2.Fra Barn som noe annet enn: ”uskyldige”, ”natur” ”en tom krukke” til et handlende og deltagende barn 3. Fra læring som formidling og en individuell pross til læring i fellesskapet i barnehagens praksis

10 Biljans prosjektarbeider? Hva slags syn på barn? Hva slags syn på barnehagen? Hva slags syn på læring?

11 Læreplanarbeid som en ovenfra og ned- eller nedenfra og opp bevegelse? Den lokale læreplanen Planen som blir til i møtet mellom praksisen i den enkelte barnehage og ideene fra rammeplanen Arbeidet med planen ses på som en reise

12 Å finne den riktige balansen mellom barneinitierte og vokseninitierte aktiviteter er en utfordring. (s. 21, R.pl)

13 Hva slags læreplanreise?

14 Førskolelærere og assistenter må gi rammeplanen et lokalt meningsinnhold sammen med barn. Førskolelærernes særlige ansvar


Laste ned ppt "Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten 30.10.06 Turid Thorsby Jansen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google