Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLiv Håland Endret for 5 år siden
1
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte
2
Fellesmøte
3
Ny generell del, 1993
7
Målet for denne orienteringen:
Gi en sammenfattet orientering om «Overordnet del» Forklare hvor disse dokumentene finnes Alle pedagoger må kjenne til innholdet i «Overordnet del av læreplanen» Sette opp problemstillinger for videre arbeid i team og avdelinger
8
«Hva betyr dette for min undervisning»,
I gjennomgangen av de ulike avsnitt i «Overordnet del av læreplanen» må vi hele tiden tenke på «Hva betyr dette for min undervisning», «min måte å behandle elevene våre på?»
9
Utdrag/sitat: Verdier er grunnlaget i skolens virksomhet Verdier må gjøres levende og få betydning for hver enkelt elev Verdiene skal prege skolens og lærerne møte med elevene og med hjemmene Elevenes beste skal alltid være et grunnleggende hensyn Lærerne må derfor bruke sitt profesjonelle skjønn slik at den enkelte ivaretas best mulig i møte med fellesskapet
10
1. Opplæringens verdigrunnlag
11
1. Opplæringens verdigrunnlag
12
Utdrag/sitat: Grunnopplæring er en viktig del av en livslang danningsprosess Opplæringen skal gi elevene et godt grunnlag for å forstå seg selv, andre og verden, og for å gjøre gode valg i livet Opplæringen skal gi et godt utgangspunkt for deltakelse på alle områder innenfor utdanning, arbeids- og samfunnsliv Samtidig lever barn og unge her og nå, og skolen må anerkjenne barndommens og ungdomstidens egenverdi Utdrag/sitat: Opplæringen skal danne hele mennesket og gi hver og en mulighet til å utvikle sine evner Danning skjer når elevene får kunnskap om og innsikt i natur og miljø, språk og historie, samfunn og arbeidsliv, kunst og kultur, og religion og livssyn Elevene dannes i møte med andre og gjennom fysisk og estetisk utfoldelse som fremmer bevegelsesglede og mestring Danning skjer når de arbeider på egen hånd, og når de samarbeider med andre De dannes når de bryner seg på teoretiske utfordringer ved hjelp av formler og fagstoff, og når de tar i bruk redskaper for å mestre en praktisk oppgave Danning skjer når elevene lærer hvordan de kommer fram til riktig svar, men også når de forstår at det ikke alltid finnes enkle fasitsvar
13
2. Prinsipper for læring, utvikling og danning
14
2. Prinsipper for læring, utvikling og danning
15
Fellesmøte
16
3. Prinsipper for skolens praksis
17
3. Prinsipper for skolens praksis
18
3. Prinsipper for skolens praksis
19
Forbereder dagens skole elevene i tilstrekkelig grad på livet etter skolen?
21
Hva kompetanser trenger vi i framtiden?
22
2.2 Kompetanse i fagene Fellesmøte
23
Overordnet del av læreplanen
Hva betyr Overordnet del av læreplanen for vår praksis? Jeg som lærer ved Øksnevad gjør elevene gode ved å: Møte presis til timene Møte forberedt til undervisningen Være faglig engasjert og oppdatert Legge til rette for gode mestringsopplevelser, både faglig og sosialt Gir eleven tilpassa oppgaver og utfordringer Lære eleven å samarbeide Gi eleven mulighet til å være aktiv i planlegging, gjennomføring og vurdering av egen læring La elevene arbeide etter konkrete mål og kriterier for måloppnåelse Gi elevene varierte arbeidsmåter, individuelt og i grupper Gi elevene mulighet for å være aktive og deltakende Stimulere til nysgjerrighet, kreativitet og selvstendighet Fokusere på progresjon framfor prestasjon hos den enkelte Kunne motivere den enkelte Innarbeide gode arbeidsvaner hos eleven La eleven få arbeide praktisk i faget Aktivt bruke språket som læring Aktivt bruke digitale verktøy, medier og andre ressurser Analysere og drøfte elevresultat for å kunne sette inn tiltak for elever som strever Fellesmøte
24
Overordnet del av læreplanen
Hva betyr Overordnet del av læreplanen for vår praksis? Hva er utviklingspotensialet for våre elever ved Øksnevad vgs? Hvordan må vi undervise for å få fram dette hos elevene? Bevisst på egen læring, mer ansvar for egen læring, ta det mer på alvor… Egenvurdering, vurdere hverandre, vise hverandre elevarbeid på en god måte. Tydelige kriterier for vurdering. Legge vekt på de positive kommentarene. Mer refleksjon Ta seg nødvendig tid. Øve på å stille gode spørsmål som får elevene til å tenke, stille åpne spørsmål, oppfølgingsspørsmål. Tørre å følge eleven sin tankerekke… Kritisk tenking Se sammenhenger på tvers av fag Selvstendighet, tenke selv Fellesmøte
25
Overordnet del av læreplanen
Hva betyr Overordnet del av læreplanen for vår praksis? Jeg ønsker at team og avdelinger diskuterer hvilket utviklingspotensialet de ser for sine elever, og foreslå tiltak for hvordan vi skal kunne skape utvikling og enda bedre kvalitet! Fellesmøte
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.