Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse"— Utskrift av presentasjonen:

1 Periodeplan for Lekestua Uke 41-52 Sosial kompetanse
Definisjon av sosial kompetanse (Nordahl 2001): «Et sett av ferdigheter, kunnskaper og holdninger som trengs for å mestre ulike sosiale miljøer, som gjør det mulig å etablere og vedlikeholde relasjoner, og som bidrar til at trivsel økes og utvikling fremmes». Sommerly barnehages satsningsområde 2015/2016: sosial kompetanse. «Barnehagen skal arbeide kontinuerlig med å støtte og fremme enkeltbarns og barnegruppens sosiale ferdigheter.» Rammeplanen Vi tar utgangspunkt i definisjoner og modeller fra kurs og kompendiet til Pål Roland for en felles forståelse av begrepet. Her er sosial kompetanse delt inn i 6 hovedområder/-ferdigheter; empati, samarbeid, ansvar, selvhevdelse, selvkontroll og lek, gled og humor. Dette er viktige ferdigheter for at barna skal oppleve mestring, få et positivt selvbilde i samspill med andre og oppleve vennskap. Sosial kompetente barn gjør det bedre på skolen både faglig og sosialt, Sosialt kompetente barn får flere venner, Sosial kompetanse er forebyggende mot problematferd. De med høyest sosial kompetanse klarer seg best i livet. Vi ønsker å gi barna redskaper de kan ta med seg her og nå i barnehagen og på veien videre på skole og livet… Selvkontroll: De må etter hvert lære seg å utsette egne ønsker og behov i situasjoner som krever turtaking, kompromisser og felles avgjørelser, og de må lære å takle konflikter. De må etter hvert tåle at andre har ønsker som går på tvers av egne, og i blant fire på egne ønsker og krav. Vi vil se etter, og jobbe med: Barnet setter ord på egne meninger og sier i fra når de føler seg urettferdig behandlet. Kan komme med forslag til løsninger, kompromisser og gi og ta. La andre slippe til. Adekvat følelsesreaksjoner. Empati: Barna viser empati når de klarer å sette seg inn i andres situasjon og handle ut fra det. Empati er å forstå at andre reagerer eller tenker annerledes enn en selv, men allikevel klare å leve seg inn i det, anerkjenne det og handle ut fra det. Vi vil se etter, og jobbe med: At barna forklarer/forsvarer på vegne av sine venner. At barna viser omtanke for andre. At barna inkluderer andre i sine hverdagsaktiviteter og lek. At barna ønsker å gjøre det godt igjen når de har krenket andre. For at barn skal kunne oppnå dette må vi voksne være gode rollemodeller (både i barnehagen og hjemme): Lære barna å gjenkjenne følelser og forstå kroppsspråk. Sette ord på følelser, snakke om følelser og hjelpe barn til å sette ord på følelser. Gi barna tid til å svare eller respondere. Selv vise empati for andre mennesker, voksne og barn. Være inkluderende med voksne og barn. Vise omtanke for andre. Hjelpe barn som trenger hjelp til å gjøre det godt igjen når de har krenket andre. Barn må oppleve å være sammen med lydhøre voksne som anerkjenner og verdsetter dem!

2 Periodeplan for Lekestua Uke 41-52 Sosial kompetanse
Langsiktige mål vi på Lekestua jobber mot: Vi ønsker trygge barn med et godt selvbilde som kan respondere på en måte som gir løsninger og læring for seg selv og gruppa. Vi ønsker barn som anerkjenner, respekterer og er nysgjerrige på hverandres ulikheter. Å hilse på hverandre med «Hei og et smil». Gjelder voksne og barn i Sommerly. Handler om respekt og samhold. Vi sier «Ha det bra». Vi svarer «Ja takk» og «Nei takk» Vi spør «Kan jeg få…» Hjelpe hverandre med å sende mat under måltid og spørre om å få tilsendt. Vi sier «Takk for maten» og rydder vekk etter oss. Vi tar i mot og tilbyr å hjelpe hverandre i påkledning, rydding, lek og andre situasjoner. Vi leser og samtaler om bøker, historier og eventyr med ulikt tema og problemstillinger. For å arbeide mot å nå våre sosiale mål, har vi fokus på: Stoppe opp når vi leser bøker, dramatiserer eventyr og spørre om barna gjenkjenner følelser. Vi skal øve på å sette ord på egne behov, dele og lytte til andre. Vi samtaler med barna og setter ord på det vi observerer i lek, uenighet og følelses utbrudd, og etterspør deres opplevelse. Gi barna tid til å finne løsninger selv eller sammen. Voksne stille åpne spørsmål som får frem flere sider av saken. Følelsesbilder på avdelingen og speil. Snakke om egne følelser og hvordan vi påvirker hverandre i hverdagen. Vi tar barna på fersken i å gjøre noe bra!!


Laste ned ppt "Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google