Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Veiledning av elever / lærlinger
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Personlighetsbegrepet i veiledning
Språk og sosialisering
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Kompetente barn og unge
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Dialektisk relasjonsteori
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
12 Reflekterende lesing.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Barnehagen som språkarena
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Estetiske læreprosesser i barnehagen
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Siste året i barnehagen
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Velkommen til foreldremøte
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken. Vis hvordan du vil legge til rette for dette i det pedagogiske arbeidet. Begrunn med teori.

Hva spørres det etter? Pedagogisk arbeid i fht lek og læring

Brainstorming Hva kan jeg om lek ? Hva kan jeg om læring ? Hva kan jeg om pedagogisk arbeid i fht dette?

Definisjon av lek Definisjon av læring

Hva er pedagogisk arbeid? Hvordan tenke praktisk, lek? læring?

Hva slags refleksjoner er relevante?

lek, læring og pedagogisk arbeid ? Hva står det i rammeplanen om lek, læring og pedagogisk arbeid ?

Begrensninger? Hvordan tolker du oppgaveteksten? Hva vil du prioritere? Er det noe du ikke vil komme innom?

Hoveddel Synspunkter på det som står i rammeplanen. Synspunkter fra samfunnet Teori

Hvor står det om lek? Olofsson: Lek for livet. Kap. 11 Rasmussen: Orden og kaos. s. 45 – 87 Løkke: Når små barn møtes. Kap. 5 Røys: Pedagogikk i barnehagen kap. 4 Gulbrandsen: Kap. 8. s. Se hefte.

Hvor står det om læring? Askland: Kontakt med barn. Kap. 3,4 Røys: Pedagogikk i barnehagen. kap. 3 Gulbrandsen: kap.9. heftet.

Kultur hist. leketeori el. miljøorientert leketeori. Virksomhetsteorien til Leontjev Lek, læring og arbeid Lek er den dominerende virksomheten hos førskolebarn i gjensidig vekselvirkning med læring og arbeid. Rolleleken. Utvikles mellom kooperasjon og kommunikasjon. Betydningsfull for barns erkjennelse.

Barn lærer om atferd i leken. Barnet lærer mye om seg selv og sine roller i fht omgivelsene gjennom rollelek. Lek er å skape en situasjon på lissom. I leken er barnet et hode høyere enn seg selv. Barn kan lage sine egne utviklingssoner. Språk og kommunikasjon ligger til grunn for leken.

Virksomhet: handlinger med gjenstander, slik barn ser de voksne i samfunnet. Tilegner seg samfunnets roller, funksjoner og atferdsformer.

Leontjev: Lek er de aktiviteter som er rettet mot å tilfredsstille grunnleggende behov. Når barn ikke kan gjøre som de voksne, så leker de det. Når barn ikke kan gjøre som de voksne, så oppstår det en konflikt hos barnet, den løses gjennom lek.

Motivet ligger i selve leken. Innholdet i lekenprosessen er en reell handlingsrekkefølge, en reell atferd, som barnet henter fra det virkelige liv. Fantasi er et produkt av leken Ved at leken er en reproduksjon av de voksnes funksjon, får den et sosialt innhold.

Lek oppstår på grunn av et følelsesmessig og sosialt press. Viktig for sosialiseringsprosessen? Som voksen er du modell ? Barnet blir klar over at prosesser og ting har sine egenskaper og sin mening og betydning

Csikszentmihaily Flow - flyt I lek: 1.opplevelsen er udelt: Oppslukt av leken 2. et lite felt: uvedkommende inntrykk utlukkes 3. selvforglemmelse: Ingen kan stoppe leken 4. har kontroll: på tross av utfordringer.

læring Ta utgangspunkt i det trygge, stabile og kjente. Helhetlig læring, hva er det? Forandrer handlingene og tankene våre. Varig forandring av holdninger, ferdigheter og kunnskaper Bygger på erfaringer

Mediert læring Gi barnet motivasjon for egen læring Barnet skal få utviklet et selvbilde slik at læring oppleves som positivt Å lære å lære

Den voksne Må være: varm Responsiv Ikke-restriktiv Lydhør Aksepterende

KONSTRUKTIVISME Handlingene eller erfaringene danner grunnlaget for læring Tilrettelegging for å få erfaringer Gi barna mulighet til å bearbeide det de har gjort, det de har lært, det de har funnet ut

Selvoppfatning kan forklares som Alt barnet har av Viten Følelser Forventninger av seg selv Selvtillit viktig for å søke nye utfordringer og kunnskaper.

Barnet bygger opp og konstruerer sin egen kunnskap.

Hva kan oppsummering/ avslutning inneholde?