Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SAMSPILLMETODEN DIALOG

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SAMSPILLMETODEN DIALOG"— Utskrift av presentasjonen:

1 SAMSPILLMETODEN DIALOG
 Informasjon til foreldre Bergen 2012

2 Samspillmetoden Dialog
Hensikt Samspillmetoden Dialog har til hensikt å sensitivisere og bevisstgjøre mennesker for de sidene ved samspillet med andre som er særlig viktige for å fremme utvikling. Bergen 2012

3 Verdisyn Likeverd: Alle individer er like mye verd, og andres opplevelse av virkeligheten er like betydningsfull som ens egen. Subjekt –subjekt relasjoner. Ikke subjekt – objekt Empati: Følelser kan ikke bestrides, og mennesker bør møtes først på følelser og så på atferd Ressursorientering: Alle mennesker har positive ressurser som kan hentes frem og kan bidra til endring Bergen 2012

4 Samspillmetoden Dialog
Legge synspunkt ved siden av hverandre, få et ”helere bilde”. Gir ikke et bilde av hva som er rett og galt, men hva som er tilstede. Diskusjon: Legge argumentene oppå hverandre. Argumentene skygger for hverandre. Det handler om riktig og galt .Det handler om å vinne. Bergen 2012

5 Samspillmetoden Dialog
I tråd med nyere forskningen vektlegger Samspillmetoden Dialog tre aspekter ved mellommenneskelig samhandling: Tilknytning / tilhørighet. Kommunikasjon. Læring og selvkontroll. Bergen 2012

6 SAMSPILLMETODEN DIALOG
Samspill mellom foreldre og barn 7 prinsipper for godt samspill Bergen 2012

7 Den eneste du kan forandre er deg selv
Hensikten med Samspillmetoden Dialog er å bevisstgjøre foreldre om de sider av samspillet med barna som det er særlig viktig å legge vekt på. Metoden går ut på å skape en langsiktig forandring og styrking av kvaliteten på dette samspillet. Bergen 2012

8 1.Vis at du er glad i barnet ditt «Barnet forstår menneskehjertet» (Edgar Allan Poe)
Bergen 2012

9 1.Vis at du er glad i barnet ditt
Det er viktig for barnas trygghet at du viser at du setter pris på dem Barnet oppfatter følelsesmessige utrykk for kjærlighet og avvisning Vis glede og entusiasme Vis nærhet og fysisk kontakt Bergen 2012

10 2. Juster deg til barnet «Det er et spørsmål om det ikke er riktigere å leve mer med barna enn for dem» (Ukjent) Bergen 2012

11 2. Juster deg til barnet Det er viktig for barnets utvikling av sitt syn på seg selv at det får respons på egne utspill og aktiviteter Vær oppmerksom på barnets ønsker, hensikter og kroppsspråk Juster deg og følg barnets utspill (til en viss grad) Vis at du forstår barnet (det er forskjell på å forstå og å godta) Bergen 2012

12 3. Snakk (positivt) om det barnet gjør eller er opptatt av «Den skjønneste av jordens blomster er smilet» (Henrik Wergeland) Bergen 2012

13 3. Snakk (positivt) om det barnet gjør eller er opptatt av
God følelsesmessig dialog er viktig for barnets følelse av tilhørighet og for dets språkutvikling Få igang en dialog/samtale ved hjelp av øyenkontakt, smil og utveksling av gester og gledesytringer Turtaking: Gjensidig utveksling av opplevelsesforståelse, ønske og behov Fra «nei-sirkel» til «ja-sirkel» Bekreftelse - Reaksjon Initiativ - Sender signaler Bergen 2012

14 4. Gi ros og anerkjennelse
«De vennlige ord som sies i dag kan bære frukt i morgen» (Mahatma Gandhi) Bergen 2012

15 4. Gi ros og anerkjennelse
Gi barnet følelse av egenverdi og kompetanse Reager positivt på det barnet gjør bra Forklar hvorfor det var så bra Gi barna bekreftelse på det de ER, mer enn det de KAN For å utvikle selvtillit og pågangsmot, trenger barn bekreftelse på det de gjør bra Bergen 2012

16 5. Felles fokus «To sjeler og én tanke, to hjerter og ett slag» (Friedrich Halm) Bergen 2012

17 5. Felles fokus Felles gjensidig oppmerksomhet er en forutsetning for god kontakt og kommunikasjon Hjelp barnet til å samle sin oppmerksomhet Forsikre deg at du forstår barnet og at de forstår deg Vis frem det du ønsker barnet skal oppleve Gjensidighet Bergen 2012

18 6. Gi mening «Meningen må oppdages - ikke oppfinnes» (Viktor E. Frankl) Bergen 2012

19 6. Gi mening Barn trenger veiledning for å skape en verden rundt seg som oppleves som meningsfull Beskriv og gi navn på barnas opplevelser Vis følelser for det dere opplever sammen Sammenlign med tidligere opplevelser Still spørsmål Fortell historier Moral/etikk Rollemodell Forventninger Reaksjoner Bergen 2012

20 7. Sett positive grenser «Barn trenger forbilder mer enn kritikk» (Joseph Joubert) Bergen 2012

21 7. Sett positive grenser Barn trenger hjelp til å kontrollere seg selv innenfor de gitte rammene, selv om den ytre autoriteten ikke er til stede Vis og tilrettelegg positive alternativer Planlegg sammen Forklar hvorfor visse ting ikke er tillatt Autoritativ - ikke autoritær ledelse (grenser = omsorg) Forutsigbarhet Bergen 2012

22 Samspillmetoden Dialog
Kunnskap Praksis Ferdigheter Holdninger Bergen 2012


Laste ned ppt "SAMSPILLMETODEN DIALOG"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google