Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen"— Utskrift av presentasjonen:

1 1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Ray Svanberg, HiØ febr. 2006

2 MÅL: Gi analyseverktøy
Overordnede begreper som kan brukes i refleksjon og analyse i skolen. Ray Svanberg, HiØ febr. 2006

3 Teori Flere perspektiver Teori hentet fra skolens eget felt
Teori hentet fra ” Organisasjon og ledelse” som fag. Ray Svanberg, HiØ febr. 2006

4 1.1. FORSTÅELSE AV EN ORGANISASJON
Ray Svanberg, HiØ febr. 2006

5 EGEN ERFARING. Alle vært med i en organisasjon av et eller annet slag.
Eks.: idrett, speider, kirker/menigheter, sjakklubb, syforening, bedrift, skole, osv. Oppgave 1: Fortell om en organisasjon du har vært med i. Beskriv for de andre: Hva organisasjonen gjør. Hvordan den er bygget opp. Hvordan du opplever/opplevde å være med i den. Ray Svanberg, HiØ febr. 2006

6 Forsøk på å definere Vid definisjon: En organisasjon er en gruppe mennesker som i fellesskap utfører visse oppgaver (Busch og Vanebo 1998). Kritiske faktorer: Gruppe mennesker Fellesskap Oppgaver Ray Svanberg, HiØ febr. 2006

7 Hva er systemisk tenkning ?
Ray Svanberg, HiØ febr. 2006

8 DEFINISJON AV SYSTEMISK TENKNING
Alt står i sammenheng Sammenhengen gir et resultat som er avhengig av enkeltdelene Ray Svanberg, HiØ febr. 2006

9 Eks. på systemisk tenkning
Far leser Mor trener Barnet gråter Ray Svanberg, HiØ febr. 2006

10 Skolens mange perspektiver og elementer
Innhold Undervisning Foreldre Eleven Analyse av skolen som organisasjon Lærere Systemnivå Tverretatlig og tverrfaglig samarbeid Kvalitet og utviking Ledelse, organisering og læring Skoleadministrasjon Innhold og pedagogikk Kultur Læring Skole, samfunn og politikk Ray Svanberg, HiØ febr. 2006

11 Modeller: Skolen som organisasjon: med utgangspunkt systemtenkning (Alt. 1)
Samfunnssystemet Skolesystemet Klassesystemet Innhold Lærer Elev Bearbeidet etter Grøterud & Nilsen (1990) Ray Svanberg, HiØ febr. 2006

12 Modell 3 VISJON MÅL Ped.sys. Komp.sys Led.- og utv. sys. Ressurs sys.
RESULTATER Omgivelser Ped.sys. Komp.sys Led.- og utv. sys. Ressurs sys. Kult.sys. Omgivelser Ray Svanberg, HiØ febr. 2006 Bearbeidet etter Busch og Vanebo og Grøterud og Nilsen (1990)

13 Modell 3: detalj VISJON MÅL Komp.sys Ped.sys. Led.- og utv. sys.
Ped. syst Undervisning Læring Verdigrunnlag Oppgave og mål Innhold Komp.sys Ferdigheter Kunnskaper Holdninger MÅL RESULTATER Omgivelser Modell 3: detalj Komp.sys Ped.sys. Led.- og utv. sys. Kult. og sos.sys. Ressurs sys. Res.syst. Materielle og øk.res. Mennesker Kult.syst. Relasjoner Elever Lærere Andre ansatte Foreldre/fores. Motivasjon Kommunikasjon Makt og status Omgivelser Led. syst. - Adm Arbeidsfordeling - Personal og ledelse - Organisering - Planlegging Informasjon - Møter Beslutning Ray Svanberg, HiØ febr. 2006 Bearbeidet etter Busch og Vanebo og Grøterud og Nilsen (1990)


Laste ned ppt "1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google