Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kompetente barn og unge
Kursrekke 3 1.samling
2
Program Fagdirektør Odd Harald Hundvin ønsker velkommen
Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn og unge" Verdigrunnlaget Arbeidsøkt for deltakerne Lunsj Verdier og kompetanse Metoderefleksjon Hva skal skje på egen arbeidsplass fram til neste samling?
3
Bakgrunn Felles departement fra 1.januar 2006
Ny barnehagelov fra samme dato Ny rammeplan for barnehagen og læreplan for skolen fra 1.august 2006 Sammenhengende læringsløp eller en utvikling av det beste i barnehagens og skolens læringstradisjoner?
4
Styringsgruppe Kommunaldirektørens ledergruppe .
5
Arbeidsgruppe Fagavdeling barnehage Gunnbjørg Aase
og skole: Vidar Hansen og Barbro Havre Prosjektleder: Helga Sotnak Oppvekstrådgivere: Bente-Mari Natvig Hansen Elisabeth Eggum
6
Hovedmål: Kompetente barn og unge
Bergen kommune implementerer Barnehage- og Kunnskapsløftet ved å vektlegge kompetansebasert læring og utvikling i barnehage og skole Kompetanse er å utvikle og gjøre bruk av kunnskaper, ferdigheter, holdninger og erfaringer til å ta beslutninger og handle ut fra egne og fellesskapets mål
7
Delmål Personal: Prosjektet skal bidra til å klargjøre begrepet kompetente barn og unge i lys av verdiforankring, menneske- og læringssyn, nye læreplaner og praksis
8
Delmål System: Prosjektet skal bidra med kunnskap, metoder og erfaring som fremmer organisasjonslæring og gir endret praksis i samsvar med pedagogisk retning
9
Innhold 1.Samling: Verdigrunnlaget 2.Samling: Kompetansebegrepet
3.Samling: Konsekvenser for læringsmiljøet 4.Samling: Lærende organisasjon
10
Kompetente barn og unge
Strukturert løp Input ↓ Refleksjon Drøfting Handling Endring Kultur Planer Praksis Kompetanse Organisasjon
11
En lærende organisasjon
En lærende organisasjon er en organisasjon som er god til å skape, tilegne seg og overføre/formidle kunnskap, og til å forandre sin atferd slik at den reflekterer ny kunnskap og innsikt. Garvin
12
Arbeidsform Læring i organisasjoner Metodevalg Deltakernes ansvar
Læringsløype
13
Deltakere 11 barnehager 16 skoler 1 PPT kontor
Totalt ca. 105 deltakere
14
Vi dannes til mennesker
Bare ansikt til ansikt. Bare hjerte til hjerte Pestalozzi
15
Behavioristisk læring? Kognitiv læring? Sosio- kulturell læring?
Individuelt Verdier Kulturelt aspekt aspekt Behov Kommunikasjon Verdilæring Opplevelse Sosialisering Refleksjon Modell Samvittighet Oppdragelse Erfaring Moral Straff og belønning Etiske regler Opplevelser Roller Tilhørighet Selvbilde Identitet ”Av verdi for meg” ”Av verdi for oss” Behavioristisk læring? Kognitiv læring? Sosio- kulturell læring?
16
”Kompetente barn og unge” - et verdivalg -
Individet → Tilpasset → læring Opplevd mestring Faglig og personlig kompetanse Oppdraget → Bekreftet → mestring Bestilt læring → ”pensum” Kvalifisering
17
Inkluderende (innlevelse)
DAGENS BARNESYN: TIDLIGERE TEORIER i fht. BARNESYN: Barn kan noe Barn kan ikke noe Barn er subjekter Barn er objekter DEN VOKSNES ROLLE DAGENS BARNESYN: TIDLIGERE TEORIER i fht. BARNESYN: Veiledende Styrende Inkluderende (innlevelse) Oppdragende
18
Det du tror om meg, slik du er mot meg hvordan du ser på meg,
hva du gjør mot meg - slik blir jeg. (M. Jennes)
19
Gruppearbeid Arbeidsmåter: I G P
Velg en ordstyrer (f.eks. den som født først i måneden) - som også passer tiden.
20
Gruppearbeid I – G - P I – individuelt G – gruppe (her: 2-3 personer)
P – plenum (her: gruppen)
21
Individuelt Start med noen 4 minutter individuelt arbeid.
Hva mener jeg? Tenk!
22
Gruppen (her: 2-3 pers.) Beskriv hva du har tenkt
De(n) andre stiller oppklarende spørsmål Ikke diskuter Bytt roller
23
Plenum (hele gruppen) Hver dyade legger fram i plenum det de prioriterer å dele med de andre (15 min) Unngå gjentakelser Drøft påstander og problemstillinger (10 min)
24
Gruppearbeid I - G - P Spørsmål til refleksjon:
Hvilke verdier møter barn og unge i barnehage/skole/PPT: i vår måte å organisere på? i vår måte å kommunisere på? i vår kultur
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.