Hva vil vi i vårt prosjekt?. Ung informerer ung Vei- leder Lærer Inst- ruktør Lær- ling Elev v.g.s Elev gr.sk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.

Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Lærerprofesjonens etiske plattform
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Generelle tiltak og forebygging
Prosjekt til fordypning
Cafédialog – elevmedvirkning
Avdeling for sosionomutdanning
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lederstil og Motivasjon.
Cafédialog – elevmedvirkning
Kampen skole Vår visjon:
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Kan ikke alle bare være venner da?
Lokal arbeidstidsavtale
Finsk skole møter svesk
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Velkommen til foreldremøte. Glede Fellesskap Helse Ærlighet Fokus på verdier.
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Slåtthaug ungdomsskole
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Skoleledelse og skoleutvikling
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Eksamen Hva har jeg lært?.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Mulighetenes Oppland Lena-Valle videregående skole Samling for kvalitetsgruppene mars 2015.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Hva er viktig for elevers læring?
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Vår skole på Fornebulandet
Utskrift av presentasjonen:

Hva vil vi i vårt prosjekt?

Ung informerer ung Vei- leder Lærer Inst- ruktør Lær- ling Elev v.g.s Elev gr.sk.

Kritiske faktorer Vei- leder Lærer Inst- ruktør Lær- ling Elev v.g.s Elev gr.sk. OPP- LÆRING..OG LOGISTIKK!

Fleksibilitet og tilpasning •Tradisjonelle løp •Fleksible løp Valg

Moduloppbygging Modul A: Modul B Modul C Informasjon, presentasjon, spørsmål og svar Tid: timer Besøk, intervjuer, litt deltagelse / skygging, dokumentasjon Tid: En halv til en dag Fordypning, hospitering, intervjuer, dokumentasjon, praksis Tid: Avtalt tid.

Moduloppbygging •Bedre valggrunnlag for fordypning •Lett å korrigere ”feilspor” – unngår tidstap •Kort tid mellom valg og erfaring •Større mulighet for større fordypning •Stor grad av tilpasning til aktørene •Bruker tida på det elevene er motivert for •Annet?

Vinn – vinn for partene? •PTV blir framstilt som noe som blir gitt til grunnskoleelevene.. Skal næringslivet ha samme holdning til praksis for elever fra videregående skole? •Hvilken gevinst kan videregående skole og næringslivet hente ut av PTV-ordningen for sin egen del?

Mandat Gir retning til arbeidet •Lover og forskrifter •Visjoner •Strategier, mål og planer •Etapper, delmål, milepæler

Mandat Verdier Verdigrunnlaget •Menneskesyn / elevsyn •Lærerrollen / elevrollen •Deltakelse / medvirkning / demokrati •Frihet / kontroll / ansvar •Tillit / blind tillit •Samarbeid

Mandat Verdier Læringssyn Hvordan lærer unge? •Motivasjon •Utfordring / spenning •Handling – ikke bare behandling. •Interessestyring •Informasjon / erfaring / handling… •Telling / fortelling •Timing

Mandat Verdier Læringssyn Handlingsvalg Vi lager rammer •Undervisningsarealer •Undervisningssituasjoner •Regler •Relasjoner •Fordeling av roller og forventninger •”Læringstrykk” (?) •Kultur

Mandat Verdier Læringssyn Handlingsvalg Verktøy Det vi gjør..og bruker •Metoder og opplegg •Lærebøker •IKT •Læringsstiler •Klasseledelse •Lekser •Planer (kvalitet / kvantitet)

Mandat Verdier Læringssyn Handlingsvalg Verktøy Henger alt sammen? Er det kosekvens og konsistens i det vi gjør? Gjør vi bevisste valg?

Mandat Verdier Læringssyn Handlingsvalg Verktøy Bør alt være felles? Hvor går evt. grensen for individuell handlingsfrihet? Privatpraksis – bare skadelig for org.?

Mandat Verdier Læringssyn Handlingsvalg Verktøy Tror det gjelder å finne ”DEN GYLDNE MIDDELVEI”