Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMarit Tønnessen Endret for 9 år siden
1
live|work nordic AS www.livework.no Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes Marianne Rolfsen
2
Introduksjon
3
Målet med prosjektet 1. Økt rekruttering til bilfagene, og imøtekomme nye krav fra bilbransjen. 2. Definere og prøve ut nye deler av opplæringsløp i samarbeid med bransjen. …altså ikke forskning, men utvikling
4
Vår fremgangsmåte Brukerstudie Ideer Prototyping Leveranse Rekruttere brukere. Intervjuer med bilbransjen, lærere, administrasjon, ungdomsskoleelever elever på vgs, … Løfte frem de ulike brukernes behov. Workshop Kategorisere, velge ut og detaljere ideer. Prøve ut 5-10 av de beste ideene i praksis, sammen med elever og bilbransjen. Definere nye deler av opplæringsløp og tiltak fremover mot 2013. 2010 mars juniaugust~ september
5
Brukerstudie Ideer Prototyping Leveranse Rekruttere brukere. Intervjuer med bilbransjen, lærere, administrasjon, ungdomsskoleelever elever på vgs, … Løfte frem de ulike brukernes behov. Workshop Kategorisere, velge ut og detaljere ideer. Prøve ut 5-10 av de beste ideene i praksis, sammen med elever og bilbransjen. Definere nye deler av opplæringsløp og tiltak fremover mot 2013. 2010 mars juniaugust~ september Her er vi nå
6
Mål Opplæringsløp som prøves ut med elever fra Sogn vgs. januar 2011 Pilot oppstart
11
4 konseptretninger Risløkka kompetansesenter kan dekke bransjens fremtidige behov for kompetanse, og tiltrekke seg motiverte søkere ved å lage: et felles system for å utforme nye opplæringsløp felles prosjekter satt i system nye roller og nytt stillingsinnhold brukervennlige opplegg for bedriftene
12
4 konseptretninger
13
Et felles system for å utforme opplæringsløp
15
For å utvikle deler av opplæringsløp trenger Risløkka et system som gir elever, skolen og bransjen et felles bilde av flere mulige veier til målet: Hvem gjør Hva, Hvor og Når. Et planleggingsverktøy som viser hvor mange elever som får hvilken undervisning ute i bedrift eller på skole, hvem som er lærer og hvor mange «plasser» det er i hvert løp. Så det er ikke snakk om ett nytt alternativ til 2+2, men et fleksibelt system for å definere og prøve ut flere alternativer. Hypoteser for prototyping: ➜ Vi tror et godt visuelt verktøy vil gjøre det enklere for UDE og bransjen å sammen definere og koordinere samarbeid før, under og etter videregående. ➜ Vi tror det samme verktøyet kan være en oversiktlig «meny» der ulike elever kan velge det opplæringsløpet som de tror passer dem best. ➜ Vi tror et slikt felles bilde vil gjøre det enklere for Oslo-skolene å samarbeide om opplæringsløp (for alle yrkesfag/bransjer)
16
Felles prosjekter satt i system
18
For å ta tidlig tak i elevenes bilinteresse og engasjement trenger Risløkka å utvikle en rekke prosjekter, som knytter praksis ved bilen sammen med teorien i fellesfagene. En stadig voksende samling med prosjekter som skolen/lærere og bransjen i felleskap kan bygge opp og hente fra for å skape gode og motiverende læringssituasjoner (fra ord til handling). Hypoteser for prototyping: ➜ Vi tror en «prosjektbank» der TIP- lærere og bedrifter fra hele landet kan legge inn og hente ut inspirerende prosjekter, vil bidra til økt læringstrykk, et mer motiverende førsteår, og større yrkesretting av fellesfagene. ➜ Skape større forståelse for praktisk nytte av teoretisk læring. ➜ Vi tror elevene selv har en rolle i å foreslå, definere og velge prosjekter. ➜ Vi tror synlige og konkrete prosjekter har en positiv effekt på rekrutteringen, når man tydelig kan se hva man faktisk gjør på TIP.
19
Nye roller og nytt stillingsinnhold
21
For å kunne gjennomføre fleksible opplæringsløp trenger Risløkka å definere nye roller, for å rekruttere lærere fra både skole og bransje. I matrisen hvem-gjør-hva-når-og-hvor, er Hvem et av de viktigste punktene. I tillegg til verktøy for å definere prosjekter og opplæringsløp, trengs det derfor et format for å spesifisere hva slags lærerkrefter og kompetanse som faktisk trengs. Hypoteser for prototyping: ➜ Vi tror det er mulig å rekruttere timelærere fra bransjen, og at det kan bringe ny kunnskap og læring inn i skolen. ➜ Vi tror lærerne på Risløkka vil undervise både elever og folk fra bransjen. ➜ Vi tror lærere som hospiterer i bedriftene har mange positive ringvirkninger, både for å få pedagogikk ut i bedriftene og å få erfaringer fra næringslivet og oppdatert kompetanse inn i skolen.
22
Brukervennlige opplegg for lærebedriftene
24
For å sikre at alle elever har stor nok mulighet til å komme seg «ut i virkeligheten», må Utdanningsetaten gjøre seg så brukervennlig som overhode mulig for lærebedriftene. En komplett pakke til bedriftene som fjerner barrierer for å ha elever i utplassering og i lære. Pakken inneholder sjekklister, opplegg, maler for dokumentasjon; alt som skal til for å ta i mot og utvikle elever og lærlinger. Hypoteser for prototyping: ➜ Vi tror ferdige «pakketerte» opplegg fra Utdanningsetaten vil gjøre at flere (spesielt små) bedrifter tar aktiv del i videregående skole. ➜ Vi tror slike opplegg vil gjøre det lettere for medarbeidere i bedriftene å føle at de gjør en god og ”riktig” jobb med lærlingene.
25
4 konseptretninger
26
live|work nordic AS www.livework.no Utdanningsetaten 2010 www.livework.no anders@livework.no marianne@livework.no
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.