Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam

2 § 1- 4

3 Hel eller del ? Sosialkonstruktivistisk tenkning

4 Du og de andre: Det relasjonelle perspektivet

5 Kontekstuelt perspektiv Miljø Oppgaver Relasjoner Kameratforhold Individperspektiv Barn og unges individuelle forutsetninger og egenskaper Hjemmeforhold Aktørperspektiv Virkelighetsoppfatning, selvoppfatning og mestringsstrategier Systemperspektiv Handlinger/fenomener forstått i lys av alle de tre perspektivene og sammenhenger mellom disse. Ulike perspektiver på elevers handling og atferd

6 Opprettholdende faktorområder - TPO Atferds- og læringsproblem Tilpasset opplæring Relasjonen mellom lærer og elev Relasjonen mellom elever Samarbeid mellom skole og hjem Regler og konsekvenser Klasseledelse Klasse- og læringsmilø Elevfaktorer 6 Foreldreferdigheter

7 Hva kan være problemområder ? Maiken har lav motivasjon for innsats på skolen Maiken kommer for sein inn fra friminutt Maiken må mye på do i timene Maiken fullfører sjeldent oppgavene …. ….. Skriv ned 3 problemformuleringer som gjelder for din klasse/gruppe Skriv ned 3 problemformuleringer som gjelder for elever dere har i klassen gruppa.

8 SPØRSMÅL NÅR MAN HAR ET PROBLEM - UTFORDRING: Hva kan henge sammen med ?????? Bruk tankekart på alt dere vet kan «henge sammen med» UTSTYR: Ha en tavle, smart board eller flipover som gjør det mulig med felles fokus

9 Eks på opprettholdende faktor analyse Maiken har lav motivasjon og liten innsats på skolen Mer negativ en positiv kontakt fra lærer Medelever tar ikke positiv kontakt med Maiken Mye uro ved oppstart av timer Maiken får negative kommentarer fra gutter Maiken opplever at hun ikke har venner i klassen Det er mange vikarer og lite samarbeid Maiken synes det er vanskelig å gjøre lekser Uklare regler og konsekvenser i klassen Uklare forventninger til kvalitet på oppgaveløsninger Elevene jobber for mye etter oppgaver i lærebok

10 Hvordan gå inn ? Maiken er lite motivert og viser liten innsats i timene Mer negativ enn positiv oppmerksomhet fra lærer Uklare konsekvenser på regelbrudd Ensidig og lite variert undervisning Mye uro i oppstart av timene Tiltakene skal settes inn mot de opprettholdende faktorene

11 Opprettholdende faktoranalyse i matematikk Problemformuleringer 1.Eleven klarer ikke å abstrahere tallinjer. 2.Eleven har vansker med automatisering av gangetabellen 3.Eleven mestrer ikke de 4 grunnleggende regningsartene 4.… 5. 6. OSV….

12 Vansker med automatisering av gangetabellen Kvaliteten på undervisningen, lærers evne til variasjon og systematikk Elevens kognitive forutsetninger Elevens motoriske biologiske forutsetninger – syn, hørsel LæringsmiljøRelasjon lærer-elevKlasseledelse Lærers kompetanse og forståelse for matematikk.MatteangstHjemmesituasjon Erfaringer med manglende mestring med andre oppgaver av samme sort Vansker med regulering av inntrykk Mobbing

13 Skjemaer og Tenkning Samtykke skjema Kontaktskjema til ressursteam Referat skjema til ressursteam Samtykkeskjema foresatte LOGG - skjema

14 OPPGAVE: Tren på å lage problemformuleringer i teamet Tren på å fylle ut skjema som forarbeid til ressursteam


Laste ned ppt "Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google