Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen."— Utskrift av presentasjonen:

1 En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen i Hedmark rapport nr. 3-2009.

2 Uklare regler og inkonsekvent regelhåndhevelse Dårlig klasseledelse og lite struktur i undervisningen Lite engasjerende undervisning Dårlig klassemiljø i form av negative relasjoner mellom elever i klassen/gruppa Dårlige relasjoner mellom elev og lærer Lite oppmuntring av elevers atferd og arbeidsinnsats Mangel på skoleomfattende planer eller policy Segregerte opplæringstilbud

3

4 Organisering og arbeidsmåter Svak fagdidaktisk kompetanse Mer ansvar for egen læring Ikke planlagt undervisning Mye bevegelse (elever og lærere) Læreren ikke tilstede Organisering og arbeidsmåter Alle elever er aktive Lærer har oversikt Variasjon, men framdrift Høyt læringstrykk Tilpasset undervisning innenfor fellesskapet

5 Tabell 5.1: Kjennetegn på svake og solide timer Lærings- og undervisningshemmende atferd Passive elever Elever som bedriver annen aktivitet Elever som vandrer Diskusjoner lærer–elev Utagerende atferd Lærings- og undervisningshemmende atferd Fravær av problematferd Positiv og hyggelig stemning Tabell 5.1: Kjennetegn på svake og solide timer.

6 Klassenivå Autoritativ ledelse av klasse og undervisningsforløp ved proaktive, støttende og relasjonsorienterte tilnærminger fra læreren. Positive relasjoner mellom lærer og elever. Godt samhold mellom elevene og et trygt og positivt sosialt klima i klassene på skolen. Få og tydelige regler.

7 Aktiv bruk av ros og oppmuntring på reelt positiv atferd, arbeidsinnsats og feglige prestasjoner. Tilpasset undervisning innenfor fellesskapets rammer. Høyt læringstrykk, tydelige forventninger og stort faglig fokus. Lite bruk av individuelle arbeidsmåter som planbok, stegark, mappevurdering, stasjonsundervisning, læringsstiler og lignende.


Laste ned ppt "En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google