Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

www.lesesenteret.no Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "www.lesesenteret.no Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 www.lesesenteret.no Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige folk •Vanlige lærere Leif Måsvær

3 www.lesesenteret.no Læreren •Lærerens valg avgjør •Elevene kan mer? •Læreren kan tilrettelegge læring •Orienteringskunnskap Leif Måsvær

4 www.lesesenteret.no Vil Tør Kan Leif Måsvær

5 www.lesesenteret.no Utfordringer •Nybegynneren Er opptatt av hvor man skal klikke. Noterer alle museklikk. Trenger oppskrifter på mye. Noen må fortelle en hva man skal gjøre til en hver tid. Trenger hjelp så snart man møter ukjente skjermbilder. •Viderekommende Våger å lete etter løsninger på utfordringer man møter. Er ikke redd teknologien. Utforsker menyene i nye programmer. Kan sette seg inn i nye programmer på egen hånd, ved hjelp av brukerveiledninger. Har forstått at de fleste programmene bygger på en felles logikk (menyer, knapper, kontekstbasert høyreklikk-meny). Trenger tips for å kommer videre, men har evnen til å omsette sin kunnskap i nye situasjoner uten detaljert hjelp. •Ekspert Trenger lite hjelp, men setter pris på et miljø som kommer med innspill og ideer til nye måter å jobbe på. Er konstant på utkikk etter nye måter å bruke teknologien på som kan gi verdi til det en holder på med. Deler gjerne sine kunnskaper med andre. Bidrar med sin kunnskap til å veilede andre. Leif Måsvær

6 www.lesesenteret.no Modul 1 - Grunnleggende – Modulen legger vekt på presentasjon og pedagogisk bruk av IKT i egen undervisningssituasjon, og det gis mulighet for tilpasning av undervisning og studium til det fagområdet studentene arbeider med. Målet med modulen er at studentene skal skaffe seg oversikt over ulike kategorier digitale verktøy og digitale læringsressurser til bruk i læringsarbeider samt læringsteori som ligger til grunn. Modul 2 - Den digitale skolen – Målet med modulen er at studentene skal skaffe seg oversikt over elever i videregående skole sin bruk av IKT og internett. Gjennom kjennskap til elevenes medievaner, skal studentene få innblikk i relevant lovverk og oversikt over temaer som kildekritikk, nettetikk og jus. Modul 3- Vurdering og dokumentasjon – Målet med modulen er at studentene skal skaffe seg oversikt over ulike former for dokumentasjon av elevers læring, samt bruk av digitale verktøy i kommunikasjon og samarbeid skole/hjem. Modul 4 - Nye internettjenester (kalt Web 2.0) – Modul 4 er for lærere som er interessert i å lære mer om de ulike verktøyene for organisering, publisering og lagring av informasjon som har vokst frem på weben i løpet av 2000-tallet, ofte omtalt med begrepet Web 2.0 og sosiale medium (f.eks. Twitter, Facebook, Delicious, blogg, m.m).

7 www.lesesenteret.no

8

9 Forbedringspotensiale: •Endringer i omfanget av pensum og arbeidsbyrde •Informasjon angående eksamen og delkarakterer •Tilgjengelighet fra veileder til veileder (avklaring på forventninger)

10 www.lesesenteret.no Avslutningsvis •IKT handler om folk •Lærerens valg avgjør •Kan, vil, tør •Orienteringskunnskap •Ny runde til høsten (informasjon om påmelding kommer snart) Leif Måsvær


Laste ned ppt "www.lesesenteret.no Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google