Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp"— Utskrift av presentasjonen:

1 RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Helhet og sammenheng i hele opplæringsløpet

2 Et perspektiv : Helhet i fag, progresjon og læringsutvikling Grunnopplæring i matematikk
Videregående skole trinn (SF: = 224t) eller (YF: 84 t)* Overgang 1201 t Ungdomsskolen trinn 8-10 (313 t) Overgang 888 t Barneskolen trinn 5-7 (328 t) Barneskolen trinn 1-4 (560 t) Overgang Barnehagen Antall, rom og form * obligatorisk: studieforberedende/yrkesforberedende

3 Filmen om profesjonsnettverk

4 Hva lærte vi av profesjonsnettverkene?
Jeg har lært å se hele eleven fra barnehage til videregående opplæring og faktisk blitt klar over hvor likt vi egentlig jobber. Og så har jeg også erfart at det er viktig å framsnakke hverandre – lærer 5.klasse Viktig å vite hvor elevene kommer fra. Hva har de opplevd? Hva har de jobba med? Hvordan har de jobba? Hvordan er de vandt til å forholde seg til forskjellige oppgaver? Og hvor de skal videre. Jeg synes det er utrolig viktig at vi tar større ansvar for helheten – alle! – lærer u-skole For å få en bedre sammenheng i opplæringsløpet så må det forankres hos ledelse. Både i kommuner og fylkesnivå og på hver skole. Jeg tror det er veldig viktig at vi møtes for å få et mer helhetlig løp. Snakker sammen, deler erfaringer om hvordan vi jobber i de ulike ledda, og inspirerer hverandre til hvordan vi kan drive bedre praksis.

5 Handlingsområder Kvalitet i opplæringen Overgangene
Arenaer for samhandling og læring Handlingsområder Statistikk og analyse Kvalitet i opplæringen Overgangene

6 Kvalitetskjennetegn på gode overganger
Barnehagepersonalet og pedagogisk personale i skolen kjenner til kompetansemål og arbeidsmåter i sine fag på foregående og neste nivå i opplæringsløpet. De tar hensyn til dette når de planlegger, tilrettelegger og gjennomfører opplæringen. Barn, unge og foresatte opplever at det er god kommunikasjon mellom nivåene, slik at overgangen oppleves som trygg og god. Neste nivå er godt forberedt og tilpasninger og tilrettelegginger i opplæringen som er avtalt, blir gjennomført Barn, unge og foresatte opplever å bli lyttet til og veiledet i overgangene Barn, unge og foresatte kan lett innhente god informasjon om neste nivå og gjør bevisste valg om videre utdanning på grunnlag av egne interesser, kompetanse, evner og forutsetninger. Utarbeidet gjennom en prosess: Utdanningsdirektoratets beskrivelser Hvordan jobber vi nå med kjennetegnene

7 Hvordan kan kvalitetskjennetegnene påvirke god praksis?
Bruke dem som en kvalitetsstandard for refleksjon og vurdering av egne rutiner og praksis. Hvor er vi gode? Hvor trenger vi å gjøre forbedringer Kommuneledelse med sine ledere for opplæringen Rektornettverkene Karrierenettverkene Nettverk for overganger i andre deler av løpet

8 Kvalitet for alle….

9 Utdanningsvalg – hvordan gjennomføres faget?
Undersøkt med elever, lærere, rådgivere, ungdomsskoler og videregående skoler Store forskjeller: i hva elevene forteller om faget hvordan UDV-lærerne opplever oppgaven rammene for faget Prosjektarbeid med «noe» som er klart høst 2018: Har hatt samling med rådgivere og rektorer Har etablert en prosjektgruppe Arbeidsseminar 24.januar – 12.00

10 Arbeidslivsfaget i videregående skole
tonsberg-kommune-og-vestfold-fylkeskommune- samarbeider-om-arbeidslivsfaget/opphav/13/

11 Arbeidslivsfaget i videregående skole
Rådgiverne Helene Lindhjem(K) og Lise Sørensen(P) og lærerne i videregående forteller om fordelene de ser ved ordningen Elevene blir sikrere på hva de skal velge/ikke velge Videregående blir kjent med elevene som vil komme året etter Elever som ofte føler at de mislykkes i andre fag, kjenner ofte mestring her. Det blir et løft i uka. De fleste ønsker å komme opp i arbeidslivsfag til eksamen – og det er stas å få gå opp til eksamen på vgs når du er ungdomsskoleelev Pga intensive perioder, blir det mye avspasering i faget og elevene synes det er stas å være ferdig i mai når de andre fremdeles har en måned igjen Noen elever går fra lite skolemestring til å velge linjen de har forsøkt og blir «co-piloter» for lærer Ved å tilby faget kan det også bli bedre grupper i norsk og engelsk fordypning Elevene skulker sjelden faget Elevene velger ofte samme vgs som de er i arbeidslivsfaget. Det blir et trygt valg.

12 Takk for meg Og lykke til alle sammen med viktig arbeid!


Laste ned ppt "RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google