Barnehager som lærerende organisasjoner Kirsten Stien okt. 2016
Innlegget er «organisert» på følgende måte: Hva skjer med barn når de er i høykvalitetsbarnehager (Holte 2016)? Hvordan skaper vi høykvalitetsbarnehager? Organisasjonslæring Hvordan legger vi til rette for samisk innhold og form i barnehager? Arbeidsform: Summegrupper etter hver del
Høykvalitetsbarnehager Hva er forskjellen på gode barnehager og høykvalitetsbarnehager? Hva er kvalitet? Indre kvalitet: omhandler relasjonell og sosial samhandling i organisasjonen (faglig-pedagogisk eller prosesskvalitet) Med barnehagekvalitet menes barnas, foreldrenes og de tilsattes oppfatninger av og erfaringer med barnehagen og i hvilken grad barnehagen oppfyller faglige og samfunnsmessige kriterier på hva en god barnehager er (Søbstad 2002:17)
Høykvalitetsbarnehager/barnehager som lærende organisasjoner: De ansattes kompetanse er den viktigste enkeltfaktoren for at barn skal trives og utvikle seg i barnehagen. Dette er et hovedfunn i den internasjonale forskningslitteraturen om barnehagekvalitet (St.meld. 24 (2012-2013) Påvirkningsfaktorer: - globalisering, multikulturelle samfunn, digitalisering, målstyring, ekstern kontroll og standarisering
Organisasjonslæring: Organisasjonslæring kan forstås som en planlagt prosess for å tilegne seg kunnskap med store likhetstrekk gjennom dialog og samhandling. En sterk læringskultur forutsetter tillit mellom medarbeidere for å oppnå kunnskapsdeling (Filstad 2010 i Larsen og Slåtten 2014) Forutsetning er individuell læring Bruksteori og uttalt teori – enkeltkrets- eller dobbeltkretslæring Implisitt eller eksplisitt? Gjør ungene som jeg sier eller gjør?
Kunnskapsledelse Ledelse av prosesser i den hensikt å utvikle, lagre anvende og dele kunnskap (Irgens 2011:124) Alle ansatte i barnehagen har mye kontakt med og ansvar for barna. Ulikt kompetansenivå blant ansatte i barnehagen vil kreve ulike kompetansetiltak (St.meld. 41:2008-2009) Faglige møteplasser vil styrke evnen til resonnement og refleksjoner omkring utfordringer
Samisk innhold og form: Searvelatnja (delt/felles rom) Generasjon Innland/kyst City-Sámi (bysame) – og betydning av formelle organisasjoner; f.eks. BARNEHAGER Eksplisitt eller implisitt konfliktmestring? Den praktiske kunnskapens kjennetegn er at den er noe man må finne ut av hver enkelt gang (Lundestøl 1999:21 i Jensen og Ulleberg 2011)
Dobbel kulturtilhørighet - ? Barn som tilhører den samiske urbefolkningen, de nasjonale minoriteter og barna fra etniske minoritetskulturer må få støtte i å utvikle sin doble kulturtilhørighet. Barns møter med ulike kulturer og tradisjoner legger grunnlaget for respektfull samhandling mellom ulike etniske grupper. Bevisstheten om egen kulturarv og delaktighet i andres kultur skal bidra til at barn kan sette seg inn i andres ståsted (Kunnskapsdepartementet 2011:36 i Sætveit 2012)