Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
NRK 2012-2017 Norges viktigste kilde
til ny forståelse og felles opplevelser
2
Historisk omstilling i NRK (til 2007)
Nærradioer og TVNorge på 80-tallet TV 2 i 1992 P4 i 1993 Kabel/satellitt Internett Konkurranse om attraktiv kompetanse
3
Nett-penger til innhold Behov for effektivisering
3-kanal radio i 1992/93 NRK2 i 1996 Nett-penger til innhold Behov for effektivisering Økt kommersiell aktivitet Marked internt: Kringkastermodell Internhandel Kjøp fra uavhengige produsenter
4
Digitalisering, globalisering og kommersialisering
Analyse/diagnose: Innadvendt og fornøyd med sterk posisjon i gamle medier Ingen fleksibilitet i økonomi eller kompetanse Lite nyskaping Dårlig posisjon på nettet Investeringer på historiske kriterier Uklare roller og ansvar med tilhørende konflikter Byråkratisering, sa uavhengige produsenter Detaljert internhandel ETT NRK – FOR PUBLIKUM
5
Situasjonen i dag Tydeligere rolledeling Lykkes på nett Mer nyskaping
Handlingsrom i økonomien Morgendagens mediehus Investeringer for fremtida Mer ansvar bedre fordelt utover Kraftig nedskalert internhandel Mindre rapportering/kontroll Tydeligere strategi Mindre kommersiell – mer samfunnsansvar
6
Utfordringer De unge (12 - 29 år) De med flerkulturell bakgrunn
7
Erfaringer Hva skal vi gjøre for at NRK er like viktig
Kulturprosjekt – ikke organisasjonsprosjekt Langsiktig perspektiv Vise tillit til egen organisasjon og medarbeidere Samarbeid med foreningene (Topp)leder må lede prosessen og engasjere seg Tydelige mål Ikke-dogmatisk bruk av virkemidler God ledelse og sterke fagavdelinger Hva skal vi gjøre for at NRK er like viktig om fem år som i dag?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.