Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSvein-Erik Edvardsen Endret for 4 år siden
1
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse i å fremme trygge miljøer og forebygge mobbing - Avdekke og håndtere mobbing og krenkelser
2
«Et sett ferdigheter, kunnskap og holdninger som trengs for å mestre ulike sosiale miljøer, som gjør det mulig å etablere og vedlikeholde relasjoner, og som bidrar til å øke trivsel og fremme utvikling».(Garbarino 1985)
3
Sosial kompetanse
4
God overgang fra barnehage til skole Målet må være å skape forbindelseslinjer mellom de to institusjonene slik at det ikke overlates til barnet selv å finne veien i alt det nye det møter. Barnehage og skole må ta høyde for: - Ulike læringskulturer i barnehage og skole - Livslang læring - Best læring når kognitive og emosjonelle utviklingsprosesser skjer samtidig - Sammenheng mellom barnehagens rammeplan og skolens læreplan - Prosessmål i rammeplanen og kompetansemål i læreplanene - Man trenger ikke å være like for å samarbeide
5
Foreldresamarbeid Familiens støtte gir barnet kontinuitet og trygghet i overgangen Foreldrene skal gis gode muligheter til å delta Minoritetsspråklige barn
6
Hva forskning sier er de fire viktigste faktorene for å lykkes sosialt og faglig i skolen
Språk Sosial kompetanse Selvregulering (viktigste perioden er 3-5 år) Matematikk
7
Kompetanseutvikling i barnehage og skole
Satsingen skal styrke barnehagene og skolene/SFO sin kompetanse til å opprettholde og skape inkluderende barnehage- og skolemiljøer, og forebygge, avdekke og håndtere mobbing og andre krenkelser. Hvordan involvere dere som foreldre?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.