Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Valgfag innsats for andre

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Valgfag innsats for andre"— Utskrift av presentasjonen:

1 Valgfag innsats for andre
Hilde Aarflot Lena B Hoff Nordseter skole 2014/15

2 Kompetansemål Planlegging Praktisk arbeid
kjenne til forutsetninger som ligger til grunn for frivillig arbeid kartlegge behov for frivillig arbeid i lokalmiljøet i samarbeid med relevante aktører planlegge praktiske tiltak som medfører sosial verdiskaping for valgt målgruppe gjennomføre planlagte tiltak følge etiske retningslinjer og tilpasse kommunikasjon og samhandling til valgt målgruppe presentere og vurdere det frivillige arbeidet ut fra erfaringer og samhandling med målgruppen og relevante aktører

3 Mål Hva gjøre Dokumentasjon Høy måloppnåelse Planlegging Å gjøre seg kjent med hvilke forutsetninger som ligger til grunn for frivillig arbeid VØL-skjema Foredrag v/lærer Gruppearbeid: Dybdeundersøkelse av en valgt frivillig organisasjon Aktuelle spørsmål: ◦Hvor stor er organisasjonen? Antall medlemmer? ◦Hvordan og hvilket uløst behov startet organisasjonen? ◦Hvordan er organisasjon organisert? ◦Har organisasjonen inntekter? Hvor får organisasjonen sine inntekter fra? ◦Hvilken sosial verdi skaper organisasjonen for mennesker? ◦Hva er det som driver de menneskene som utfører frivillig arbeid? Hva sitter de igjen med selv? ◦Er det en ideell organisasjon eller en interesseorganisasjon? Arbeidsformer: ◦Gjennomføre intervju med mennesker som driver med frivillig arbeid. ◦Undersøke via Internett, telefonintervju, besøk, deltakelse i tiltak, osv. ◦Presentere undersøkelsen kort for klassen Refleksjonsnotat som inneholder: Forklare hva en frivillig organisasjon er og reflekter over hva frivillige organisasjoner tilfører samfunnet Informasjon om en frivillig organisasjon i eget nærmiljø (hvem, hva, hvordan, hvorfor og for hvem) Reflektere over hvorfor mennesker deltar i frivillighet -Kan argumentere for hva en frivillig organisasjon er, og reflektere over hvordan den fungerer -Kan ut fra egne undersøkelser reflektere over hvorfor mennesker deltar i frivillighet -Kan reflektere over hva sosial verdiskapning handler om, og hva denne organisasjonen gjør for andre

4 Mål Hva gjøre Dokumentasjon Høy måloppnåelse Kartlegge behov for frivillig arbeid i lokalmiljøet i samarbeid med relevante aktører Steg i prosessen: Bestemme kartleggingsmetode Utforme kartleggingen Planlegge gjennomføring, gjøre avtaler etc. Gjennomføre kartleggingen Analysere (og reflektere over) resultatene Foreslå videre tiltak 31.10: Kort introduksjon v/lærer om hvordan kartlegging kan foregå, hvordan få riktig fokus mm. Bestemme kartleggingsmetode: Elevmentorene i hver 8. klasse samarbeider og finner ut på hvilken måte de vil kartlegge behov for fadderklassen. Fordele ansvar for kartlegging av storefribehov/aktiviteter for hele skolen (delaktighet av alle på ulik måte) 14. 11: kartleggingen er ferdig utformet og planlagt 21.11: kartleggingene er gjennomført resultatene analyseres og dokumentasjonen gjøres ferdig >Beskrivelse av kartleggings-undersøkelsen i klassen og resultater legges i individuell mappe > Beskrivelse av kartleggingen for storefriaktiviteter og resultater legges i individuell mappe -kan velge en hensiktsmessig kartleggingsmetode i forhold til målgruppen, og kan formulere relevante spørsmål -Har kjennskap til målgruppen og kan reflektere over behov/utfordringer -Kan reflektere over utfordringene til målgruppen ut fra resultatene av undersøkelsen

5 Mål Hva gjøre Dokumentasjon Høy måloppnåelse Planlegge praktiske tiltak som medfører sosial verdiskaping for valgt målgruppe 28.11: planlegge videre tiltak med plan (en plan for hvert tiltak) Refleksjonsnotat – På hvilken måte gir valgt aktivitet/tiltak sosial verdiskapning? Her må den sosiale utfordringen defineres og det må forklares hvordan du tenker at aktiviteten/tiltaket skal kunne skape forbedring. Plan(er) for konkret aktivitet/tiltak (hvem, hva, hvordan, hvorfor, for hvem, utstyr, kostnad og tidsramme) Refleksjonsnotat og planer for tiltak du skal være med på legges i individuell mappe Kan trekke konklusjoner ut fra kartleggingen og finne frem til aktiviteter som passer for målgruppen -Kan planlegge aktivitet tilpasset målgruppen som gir sosial verdi -Kan reflektere over og forklare hvilken sosial verdi tiltaket medfører -Lager gode skisser, og har en realistisk, god og gjennomtenkt plan for arbeidet -Har innsikt i hvordan egne ferdigheter kan aktiviseres og brukes i tiltaket, og planlegger ut fra dette -Kommer i mål med arbeidet ut fra planen

6 Mål Hva gjøre Dokumentasjon Høy måloppnåelse Praktisk arbeid Gjennomføre planlagte tiltak 18.08: Første skoledag, mottak av nye elever  Uke 34: Drømmeskolen, innskoling 29.08: Aktivitetsdag for 8. trinn på Ekeberg 26.09: Orienteringsdag for hele skolen – alternative aktiviteter 15.10: Dignity Day – gjennomføring Fra des: gjennomføring av planlagte aktiviteter (storefriaktiviteter og aktiviteter for fadderklassen) Evalueringer legges i individuell mappe Lærerobservasjon Bilder Facebook  - Gjør det som er avtalt, samarbeider med medelevmentorer Kan bidra til god tone i målgruppen - kan peke på hva som var bra og hva som kunne vært bedre i gjennomføringen - Kan reflektere over om tiltaket gav ønsket effekt og hva som bør gjøres videre Følge etiske retningslinjer og tilpasse kommunikasjonen til valgt målgruppe Lærerforedrag om etikk Skrive under taushetserklæring Diskutere etiske retningslinjer Øvelser i kommunikasjon Felles refleksjon i gruppen Refleksjonsnotat   - Kan tilpasse egen væremåte til målgruppen: gi tydelige beskjeder, riktig språkbruk og være et godt eksempel - Kan holde taushetsplikten - Har høy bevissthet om hvordan egen væremåte påvirker andre - Behandler alle med respekt

7 Mål Hva gjøre Dokumentasjon Høy måloppnåelse Praktisk arbeid  Presentere og vurdere det frivillige arbeidet ut fra erfaringer og samhandling med målgruppen og relevante aktører Presentere arbeidet for medelever og eksterne aktører Gjennomføre fellesevalueringer og individuelle evalueringer Individuell samtale med lærer om erfaringer Fagrapport som inneholder: 1. kartlegging 2. beskrivelse av valgte aktiviteter/tiltak 3. planer for gjennomføring 4. evalueringer 5. hvordan kommunisert og hvordan samhandlet 5. etiske betraktninger. 6. egenvurdering av måloppnåelse i faget Muntlig presentasjon av eget arbeid i faget  Kan presentere og evaluere prosessen fra kartlegging og fram til tiltaket er gjennomført. Viser en helhetlig forståelse av sammenhengen mellom kartlegging, planlegging, gjennomføring og evaluering Kan reflektere over hva tiltakene har ført til av merverdi for målgruppen Kan redegjøre for erfaringer man har gjort i forhold til seg selv, målgruppe og samarbeidsaktører


Laste ned ppt "Valgfag innsats for andre"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google