Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Vennesla, 20 oktober 2016

2 Felles ansvar Hvordan kan kommunene i samarbeid med frivillig sektor gi alle innbyggere mulighet til deltakelse i selvvalgte kultur- og fritidsorganisasjoner? Hvordan gjør vi det? Hvilke virkemidler har vi?

3 Full deltakelse og likestilling – et sosialpolitisk mål

4 Fritid med Bistand

5 Den viktige (FRI)tiden
Hva kjennetegner FRI TID Organisert og uorganisert tid Hva binder folk sammen Hvilken betydning har fritiden? En viktig arena for identitetsutvikling

6 Hva er fritid Tid til avveksling, opplevelser og til det vi har lyst til. Være sammen med familie, gå på kino med venner og delta i en fritidsorganisasjon sammen med andre og reise på ferie. Har alle mulighet til det ?

7 Hvem bestemmer over fritiden?
Vi bestemmer selv over vår FRI TID Selvbestemmelse - det å bestemme selv bør alle få mulighet på fritiden Hvordan kan vi sikre at alle kan bestemme selv på sin fritid?

8 Hvordan kan en gi hjelp? Avklare: Hva trenger du?
Snakke med den enkelte og/ eller personer som kjenner personen godt. Har personen ikke verbalt språk – bruk observasjon som metode.

9 Mangfold i støttekontakttjenesten
Individuell støttekontakt Deltakelse i en aktivitetsgruppe Et individuelt tilbud i samarbeid med en frivillig organisasjon Kommunene utfordres til å gi valgmuligheter innenfor denne lovpålagte tjenesten

10 Helse- og omsorgstjenesteloven
I lovens § 3-2 bokstav b står følgende: Personlig assistanse, herunder praktisk bistand og opplæring og støttekontakt.

11 Støttekontakt – nytt innhold i begrepet
I Helse- og omsorgsdepartementet sitt forslag til Helse- og omsorgstjenesteloven skriver de mer utfyllende om hva de legger i (det nye begrepet) støttekontakt, sitat: Støttekontakt er en måte å gi personlig assistanse på, til deltagelse i fritidsaktiviteter. Personlig assistanse kan også organiseres som bistand til organisert deltagelse i aktivitetsgrupper og individuelt tilrettelagt tilbud i samarbeid med en frivillig organisasjon. Prop. 91 L ( ) side

12 Fritid med Bistand – trinn for trinn
Første møte Ønsker, behov og drømmer Fritidsaktivitet Valg av aktivitet Finne tilrettelegger Inkludering Oppfølgning og evaluering

13 Tillit I Fritid med Bistand legges det vekt på å bygge tillit i relasjonene som etableres. Tillit legger grunnlaget for inkluderingsprosessen: En døråpner En felles verden Dele erfaringer, tanker, gleder og sorger Reduksjon av kompleksitet

14 Hvordan oppnås et tillitsforhold?
Tillit kan bare etableres ansikt til ansikt I nåtid og gjennom deltakelse Tillit kan ikke forventes Våre muligheter i inkluderingsprosessen muliggjøres i samme omfang som tilliten vokser Tillitsforholdet gir nye betingelser for den enkelte sine drømmer, motivasjon, ferdigheter, interesser, erfaringer og pågangsmot

15 Normalisering og deltakelse
Metoden Fritid med Bistand bygger på en forståelse av normalisering og empowerment som vektlegger den enkelte sin rett til så langt det er mulig å bestemme over eget liv Støtten til sosial inkludering i en ønsket aktivitet skal ha som mål å gi den enkelte medlemskap hvor en opplever tydelig samhandling og aksept, ikke bare et fysisk nærvær og nærhet.

16 Mestring Målet er at deltakeren under prosessen skal oppleve:
Forståelse: Opplevelse av en ordnet, strukturert og tydelig prosess. Håndterbarhet: Opplevelse av å ha tilstrekkelig ressurser for å møte utfordringene. Meningsfullhet. Opplevelse av delaktighet i det som skjer. = Opplevelsen av sammenheng Aaron Antonovsky

17 Selvoppfatning Det er viktig å sette seg inn i deltakerens situasjon og være oppmerksom på følgende under hele inkluderingsprosessen: Forståelsen vi har av oss selv Oppmerksomhet vi får fra andre Våre personlige forventninger

18 Retningslinjer for FmB-saksbehandler
Forklare metoden og stille sin kompetanse til disposisjon. Skape klare og tydelige mål sammen med brukeren. Gi brukeren valgmuligheter under hele prosessen. Midtsundstad 2005

19 Inkludering og plassering
aktivitetsgruppe det ordinære (FmB) Felles utfordring Felles interesse

20 Like forventninger Ulike forventninger stigmatiserer og begrenser
Beskrivelser av mennesker: Ift. utfordring? Ift. jevnaldrende? Ift andre i fritidsorganisasjonen? Organisasjoner gir betingelser for å utvikle roller Profesjonelles kunnskap og rolle

21 Tre viktige faktorer Å ta utgangspunkt i individets ønsker.
Å velge en selvvalgt fritidsaktivitet sammen med andre. Å sikre den enkelte en mulighet til å se seg selv i en sammenheng

22 Suksessfaktorer Organiser tilretteleggingen av fritid slik at en sikrer samarbeid internt Økt bemanning i utførerleddet gir gevinst på sikt Samarbeid med nabokommuner

23 Mer informasjon Fritid med Bistand
En metode for å støtte sosial inkludering Av Anders Midtsundstad Fagbokforlaget 2013 Les mer:


Laste ned ppt "Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google