Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMathias Hanssen Endret for 5 år siden
1
Å være ute en vinternatt – på søk etter noen som trenger deg
2
Røde Kors Hjelpekorps Todelt tilhørighet -Røde Kors som internasjonal og nasjonal aktør, redningstjenesten Best på søk og redning fra fjord til fjell Landsdekkende, lokalt eierskap Samfunnsbehov –målgruppe for hjelp: alle som til enhver tid befinner seg på norsk landjord og kontinentalsokkel…. 1800 søk og redningsoppdrag i 2017 –økende trend Gode kvalifikasjoner: tematiske kurs, utstyr, tilrettelegging God rolleforståelse: viktig i beredskap God kommunikasjon: tilrettelagte løsninger (digitalisering av frivilligheten) Bygge kultur og identitet, synlighet og stolthet Alltid debrief
3
Hjelpekorps: ikke noe du holder på med, men noe du er
Sterk identitet og tilhørighet til organisasjonen, en kraft i organisasjonen Et sterkt "vi", ute i vanskelige situasjoner som handler om "liv og død" En del av flokken Lange perioder sammen, blir godt kjent Trener mye på hverandre, intimsonene blir annerledes Samvirke
4
Helt (og) frivillig -motivasjon Noen trenger deg
Indre motivasjon: om det å gjøre noe for andre Prinsippene våre som rettleder I vær og vind, ingen andre ute, men vi er der og leter etter de som trenger oss Miljø/ sosialt Være ute i naturen, natur på alle måter
5
Utfordringer videre: Friluftslivskompetanse i befolkningen i fall –vårt rekrutteringsgrunnlag Økende friluftslivsturisme (både turistnæring internasjonalt og våre egne organisasjoner) Lettere å be om hjelp
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.