Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Strategi for Nord universitet 2020

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Strategi for Nord universitet 2020"— Utskrift av presentasjonen:

1 Strategi for Nord universitet 2020
Utdanning Nord skal gjennom forskningsbasert undervisning utdanne kandidater som har en sterk faglig trygghet, er nysgjerrige og innovative og har evne til kritisk tenkning og etisk vurderinger. Dette vil gi dem kompetanse til å bidra til samfunnsutvikling og nye løsninger i arbeidslivet.

2 Hvordan jobbe videre med rollen som studieprogramansvarlig?
Hva er de største utfordringene? Hvilke metoder skal vi bruke?

3 Utfordringer Mandat til studieprogramansvarlig
Skape sammenheng i studiene, samhandling mellom de emneansvarlige. Bygge team om studieprogrammet Kultur – det kollektive kontra det individuelle Ansvarsfordeling av ulike oppgaver innen studiene mellom flere (faggruppeleder, prodekan, studieleder, studieprogramansvarlig, emneansvarlig) på fakultet Ansvarsfordeling mellom fag og administrasjon Sikre og systematisere studentmedvirkning Utarbeidelse av studieplaner og studieprogramdesign Læringsutbyttebeskrivelsene

4 Arbeidsmetode Årlig utdanningsseminar
Utviklingsprogram. Utfordringene kan tas i rekkefølge og med progresjon – 3-4 samlinger i mindre grupper for studieprogramansvarlige. Samlinger på tvers av fakultetene Korte skypemøter med konkrete tema Tematiseres og løses i de fakultetsvise utdanningsutvalg Informasjon/veiledning på nett Bygge et team med ressurspersoner (superbukere) Andre forslag til arbeidsmetoder

5 Kvalitet i studieprogrammene
Kvalitetssystemet er bygget rundt studentenes læringsbane Vi må alle lære oss vår egen rolle i systemet Vi vil få tilsyn på kvalitetsarbeidet SNART Akkreditering/reakkrediteringsarbeidet er et nav i kvalitetsarbeidet Faglig vurderinger som ligger til grunn for beskrivelser og dokumentasjon Det vil bli tydeligere krav til kvaliteten av praksisopplæringen i studiene Forskningsmiljø og forskningsaktivitet rundt masterstudiene må løftes Større bredde i masterutdanninger

6 Utdanningsledelse Hovedoppgaven er å skape et godt sammenhengende studium – med alle de elementene som hører til Studieprogramansvarlig er den vanskeligste og viktigste rollen for at studentene skal lykkes Det bør lages et mandat til studieprogramansvarlig og rollen må videreutvikles Tilrettelegger- oppgavene er viktige Det bør bygges et team som har ansvaret for studiet Samarbeid mellom administrasjon og fag

7 Læringsutbytte, undervisning og vurdering
Bruk systematikken i kvalitetssystemet for å jobbe med læringsutbytte- undervisning og vurdering Læringsutbyttebeskrivelser – utforming og nivå Relevans for praksis og videre utdanning Kobling av forskning og utdanning – forskning på egen praksis (SFU) Definisjon av sentrale deler av studiet Samhandling adm og fag Se mulighetene og gjør noe med dem Første studieår – reduser frafall Om å lære ved å gjøre Organisere og undervise på store kurs på tvers av campus

8 Internasjonalisering
Hva vil vi med det? Utvikle det kvalitativt nyttige samarbeid. Ha en mening for alle som er med Alle skal bli rustet til å møte et globalt samfunn og arbeidsliv Personlig utvikling Kobling av forskning og utdanning i samarbeidet i avtalene. Avtalene er basert på menneskelig relasjoner Forskningssamarbeid. Hva er internasjonalisering i praksis. Prøv å beskriv hva man gjør Nettstudier med internasjonal deltakelse – virtuell internasjonalisering Det er mulig å få til også for oss


Laste ned ppt "Strategi for Nord universitet 2020"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google