Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?"— Utskrift av presentasjonen:

1 ”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Ledelse: Sosiokulturelt læringsperspektiv Medbestemmelse som metode Refleksjon (fellesskapsbygging/identitetsstøtte) Ungdomskultur – ungdomskulturelle mediebilder Sosialisering og identitet (selvfølelse) Læring (tilpasset opplæring/gr. ferdigheter)

2 Kulturforståelse: Unges forhold til egen kultur (identitet, tilhørighet, selvforståelse) Sosial klasse, etnisitet, kjønnskultur og kulturell kapital Kunnskap om ungdomsgrupper – det flerkulturelle samfunn Subkultur og allmennkulturell ungdom

3 Nye rammer rundt oppvekst:
Sosialisering i dag Identitetskonstruksjon i dag Selvorientering som preger kulturen Selvbilde knyttes mot kroppsbilde Identitetsstøtte – dannelsesperspektiv/refleksjon Flerkulturelt perspektiv

4 Ungdomskulturelle mediebilder:
Hvordan ungdomskulturelle mediebilder påvirker enkeltindivid og samfunn Samspill; mediebilder – identitet – livsstil – unges identitetskonstruksjon Rapkulturern Popmusikken Selvbilde

5 Inkluderende læringsfellesskap:
Metoder for undervisning i et sosiokulturelt perspektiv Medbestemmelse som metode (jf LK 06) Skolens moralske atmosfære Refleksjon om mediebilder Refleksjon knyttet til fag Relasjonskompetanse (lærer-elev)

6 Det sosiokulturelle læringsperspektivet
Studentarbeid

7

8 Intellektuell vs intelligent
Intellektuell kalles den person som egner sin tid til tenking og analyser. Intellektuell betegner det å forholde seg abstrakt, rasjonelt og objektivt reflekterende til sin omverden. Å være intellektuell handler altså ikke nødvendigvis om å være spesielt intelligent; det skal mer forstås som en bestemt måte å anvende sin intelligens på i sitt møte med verden. Den intellektuelle tilgang står i motsetning til en mer umiddelbar, følelsesdrevet måte å oppfatte tingene på.

9 Utvikle individuelle ferdigheter: TPO
Grunnleggende ferdigheter jf LK 06 Læringsstrategier Læringsstiler (MI) Variasjon over en fast rytme Ta utgangspunkt i elevens eksisterende kunnskap og erfaringer (interesser/mediebilder/annet?) Kartlegge, vurdere, sette fagmål (jf LK 06)

10


Laste ned ppt "”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google