Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB"— Utskrift av presentasjonen:

1 Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB

2 Viktigste aktiviteter for å sikre måloppnåelse
Tettere regionalt samarbeid - basert på erfaringer fra St. Olavs Hospital Kartlegging av inntaksprosessen, kapasitetsutfordringer og samhandlingsutfordringer - ressursstyring, planlegging og ledelse Kartlegger pågående tiltak på hver enkelt poliklinikk og flaskehalser for måloppnåelse Gi råd om mulige nye tiltak og prioritere tiltak for å sikre måloppnåelse mht. ventetider Systematisering av arbeidsprosesser kan bidra til frigjøring av ressurser, som igjen kan brukes til økt aktivitet Stikkordene er erfaringsoverføring, bruk av ressurser på tvers, fordeling av fagfolk og endrede arbeidsformer. Redusert ventetid og økt tilgjengelighet blir sentrale mål, og tilbudet til barn og unge får særlig oppmerksomhet. Tiltak på det enkelte helseforetak Bedre styring og planlegging av behandlingstid ut fra tilgjengelig kapasitet Sortere type kompleksitet inn i ulike pasientforløp Tiltak i samarbeid mellom helseforetakene Avlaste lokalisasjoner som sliter med rekruttering Tiltak i samarbeid med kommunene Tettere samarbeid med henviser Tiltak på regionalt nivå Rekruttere og beholde kompetanse, erfaringsoverførin

3 Prosess God prosess og dialog med HF-ene og berørte poliklinikker BUP, VOP og TSB: Ukentlige skype-møter Fysiske møter med alle klinikker

4 Diskusjonsmomenter i møtene
Betydning av kort ventetid Organisering av inntaksprosessen Styringsdata – Tilgang og bruk Utredning og behandling Rekruttering og vakanser Kapasitetsproblemer Avtalespesialister Samarbeid med henvisende instanser/ andre samarbeidspartnere: Kontaktflater Kompetansebygging/ veiledningsplikten

5 Hvorfor er kort ventetid viktig?
Funn: Noe varierende syn på viktigheten av kort ventetid: Ulemper med kort ventetid: Liten tid til forberedelse for pasient og helsetjeneste Kort ventetid fører til økt pågang/ flere henvisninger Kort ventetid fra henvisning til første samtale gjør at det blir for lange opphold til de påfølgende samtalene Fordeler med kort ventetid: Opplevd kvalitet er noe annet enn hva nasjonale prioriteringsveiledere fokuserer på Bra for ansatte med korte ventetider – gir større rom for fleksibilitet og skreddersøm overfor pasientene Mindre administrasjon med kort ventetid Lang ventetid gir dårlig samvittighet hos klinikerne – kan føre til lengre forløp enn nødvendig Tiltak: Ledere må skape forståelse hos sine ansatte for at kort ventetid er viktig både for pasienter, samfunnet og ansatte Det er nødvendig med oppfølging og motivasjonsarbeid fra ledelsen

6 Hvordan få ned ventetiden – foreløpige forslag til aktuelle tiltak:
Utvikle en kultur – kort ventetid er viktig Økt inntak av nyhenviste pasienter Planlegging av inntakssamtaler Merkantil booking av timer Bedre dialog om henvisninger Harmonisering av praksis mht dårlige henvisninger/ avslag Oppfølging av funn i Riksrevisjonens rapport om henvisninger Ressursstyring i poliklinikk Tilgang til styringsdata Evalueringspunkt i pasientforløp Differensiering av forløp gjennom tidlige avklaringsmøter eller korttidspoliklinikk Harmonisering av registreringspraksis ved overføring av pasienter internt i 2. linje Harmonisering av registreringspraksis ved oppstart av helsehjelp i TSB Regional utdannings- og rekrutteringsplan Økning i permanent kapasitet Lokale avtaler HF-Avtalespesialist Samarbeid med henvisende instans med mål om å sikre rett pasient på rett sted til rett tid Nytt finansieringssystem

7 Forslag til oppfølging:
Rapporten sendes på høring. Fortsatt regional oppfølging etter avsluttet høringsrunde.


Laste ned ppt "Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google