Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon? - kilder til kunnskap - Anne Halvorsen, UiA
Hva er en organisasjon? (generell modell) Omgivelser Ledelse Kultur (folk) Teknologi/ arbeidsmetoder Oppgaver/mål Struktur Ledelse Leavitts diamant 1965 Anne Halvorsen, UiA
- og for andre gruppers påvirkning? Struktur Mål og oppgaver Systemet av stillinger og rutiner/prosedyrer for koordinering, arbeidsdeling og kontroll Mer eller mindre åpen for arbeidstakers styring og kontroll over eget arbeid - og for andre gruppers påvirkning? Anne Halvorsen, UiA
Strukturen påvirker atferd og (mulighet for) læring i organisasjoner - muliggjør og begrenser atferd - påvirker informasjonsstrømmer i organisasjonen - stabiliserende elementet Anne Halvorsen, UiA
nye medlemmer sosialiseres inn Kultur er verdier, normer og oppfatninger om hva som er "sant", "viktig" og "riktig" den hegemoniske fortolkningen av organisasjonens virkelighetsforståelse nye medlemmer sosialiseres inn Anne Halvorsen, UiA
Kultur påvirker atferd og læring: gruppetenking og gruppepress behov for trygghet overfor omgivelsene læring gjennom deltakelse (sosialisering) mennesker søker anerkjennelse og bekreftelse fremmer eller hemmer kritisk refleksjon Anne Halvorsen, UiA
Hva med brukerne? hva er brukernes plass i organisasjonen? hvem er brukerne? organisasjoner i velferdspolitiske verktøy bruker-/interesseorganisasjoner Anne Halvorsen, UiA
Læring - endring i atferd - endring i forståelse, begrunnelse ”Læring - en relativt varig potensiell endring i opplevelse og atferd, som følge av erfaring" ”relativt permanent endring av atferd på grunnlag av erfaring” Jf. 3.11.: fagutvikling og evaluering kunnskapsutvikling praksisutvikling praksis-/praktikerforskning Anne Halvorsen, UiA
- læring skjer både taust og eksplisitt Kollektiv læring Individuell læring - læring skjer både taust og eksplisitt Kollektiv læring læring foregår relasjonelt - læring og kunnskapsutvikling i interaksjon mellom individene Læring i organisasjoner endring i systemer (endring i begrunnelse?) systematikk for læring Anne Halvorsen, UiA
Læring i organisasjoner Argyris og Schön (1978): organisatorisk læring = kollektiv læring A&S Handlingsteori: Uttalt teori Bruksteori Anne Halvorsen, UiA
A&S forts.: Læring i organisasjoner på flere nivå: Enkelkrets: oppdage feil og justere Dobbelkrets: stiller spørsmål ved bakenforliggende forhold – ved bruksteoriene, målsettingen, visjon/misjon og verdigrunnlag, - og endre måter å gjøre ting på Anne Halvorsen, UiA
Peter Senge: Den femte disiplinen (1990) – den lærende organisasjon Deuterolæring: ”Å lære å lære” De fem disiplinene, dvs. fagområdene: systemtenking personlig mestring mentale modeller felles visjon teamlæring Anne Halvorsen, UiA
----------------------------------------------------------- Ulike typer kunnskap: Taus kunnskap Eksplisitt kunnskap ----------------------------------------------------------- Erfaringsbasert, praktisk kunnskap Generalisert kunnskap - teori Brukerkunnskap Ekspertkunnskap Anne Halvorsen, UiA
Kunnskapsbasert praksis Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Brukerkunnskap/ medvirkning Anne Halvorsen, UiA
Nonaka m. fl.: Læring i organisasjoner Kunnskapingsspiralen: Sosialisering Eksternalisering (dialog) Kombinering (kodifisering) Internalisering Anne Halvorsen, UiA
Eksempler S: Lære gjennom å observere, gjenta, prøve og feile E: Dialog, formelt og uformelt sosialt samvær K: Utforme konsepter, beskrive prosesser, metoder, rutiner, lage opplegg, skjema etc I: Sette seg inn i dokumenter, arbeidsmetoder, systemer Anne Halvorsen, UiA
- ”rom” for læring og kunnskapsutvikling Ba - ”rom” for læring og kunnskapsutvikling Nonakas oppskrift på organisatorisk læring: Kunnskapsvisjon Få i gang samtaler Mobiliser kunnskapsaktivister Skap egnede ’rom’/strukturer Formidl kunnskapen videre Anne Halvorsen, UiA
Omsorg i organisasjoner Samarbeid og støttende kultur i stedet for konkurranse Omsorgens dimensjoner: Tillit Empati Hjelp – fremme hjelpende atferd Ingen fordømmelse Rom for mot Anne Halvorsen, UiA