Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Fra prøving og feiling til
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Motivasjon.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
Systemrettet arbeid i PP tjenesten
Forum for EVU og digitale medier i læring
IKT Orkide Ledelse og Skole
Den lærende skolen- en forutsetning for skoleutvikling
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Kompetente barn og unge
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Christian Waale Hansen
Teambygging og fasilitering
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Veiledning av studenter
Kunnskapsgenerering i produktutviklingsprosessen
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
VELKOMMEN TIL ZEVS TUR TIL KØBENHAVN Oslo-København-Oslo mai 2013 Oslo kommune Sykehjemsetaten.
Model of Human Occupation og Arbeid
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Skolen som lærende organisasjon – utopi eller mulighet?
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Opprettholdende faktorområder
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Helseinformatikk Øving 2. Studie av modeller GLIF –Protégé GEM – GEM Cutter.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
PSYKOSOSIALT ARBEIDSMILJØ Hilde Myren Bedriftslege i Statoil.
Organisatoriske barrierer i Statoil
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Fra kunnskap til handling
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Kapittel 1 SAMSPILL.
Realfagskommune – ideer om nettverk fra Torbjørn Lund
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Kapittel 11 Læringsteori.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon? - kilder til kunnskap - Anne Halvorsen, UiA

Hva er en organisasjon? (generell modell) Omgivelser Ledelse Kultur (folk) Teknologi/ arbeidsmetoder Oppgaver/mål Struktur Ledelse Leavitts diamant 1965 Anne Halvorsen, UiA

- og for andre gruppers påvirkning? Struktur Mål og oppgaver Systemet av stillinger og rutiner/prosedyrer for koordinering, arbeidsdeling og kontroll Mer eller mindre åpen for arbeidstakers styring og kontroll over eget arbeid - og for andre gruppers påvirkning? Anne Halvorsen, UiA

Strukturen påvirker atferd og (mulighet for) læring i organisasjoner - muliggjør og begrenser atferd - påvirker informasjonsstrømmer i organisasjonen - stabiliserende elementet Anne Halvorsen, UiA

nye medlemmer sosialiseres inn Kultur er verdier, normer og oppfatninger om hva som er "sant", "viktig" og "riktig" den hegemoniske fortolkningen av organisasjonens virkelighetsforståelse nye medlemmer sosialiseres inn Anne Halvorsen, UiA

Kultur påvirker atferd og læring: gruppetenking og gruppepress behov for trygghet overfor omgivelsene læring gjennom deltakelse (sosialisering) mennesker søker anerkjennelse og bekreftelse fremmer eller hemmer kritisk refleksjon Anne Halvorsen, UiA

Hva med brukerne? hva er brukernes plass i organisasjonen? hvem er brukerne? organisasjoner i velferdspolitiske verktøy bruker-/interesseorganisasjoner Anne Halvorsen, UiA

Læring - endring i atferd - endring i forståelse, begrunnelse ”Læring - en relativt varig potensiell endring i opplevelse og atferd, som følge av erfaring" ”relativt permanent endring av atferd på grunnlag av erfaring” Jf. 3.11.: fagutvikling og evaluering kunnskapsutvikling praksisutvikling praksis-/praktikerforskning Anne Halvorsen, UiA

- læring skjer både taust og eksplisitt Kollektiv læring Individuell læring - læring skjer både taust og eksplisitt Kollektiv læring læring foregår relasjonelt - læring og kunnskapsutvikling i interaksjon mellom individene Læring i organisasjoner endring i systemer (endring i begrunnelse?) systematikk for læring Anne Halvorsen, UiA

Læring i organisasjoner Argyris og Schön (1978): organisatorisk læring = kollektiv læring A&S Handlingsteori: Uttalt teori Bruksteori Anne Halvorsen, UiA

A&S forts.: Læring i organisasjoner på flere nivå: Enkelkrets: oppdage feil og justere Dobbelkrets: stiller spørsmål ved bakenforliggende forhold – ved bruksteoriene, målsettingen, visjon/misjon og verdigrunnlag, - og endre måter å gjøre ting på Anne Halvorsen, UiA

Peter Senge: Den femte disiplinen (1990) – den lærende organisasjon Deuterolæring: ”Å lære å lære” De fem disiplinene, dvs. fagområdene: systemtenking personlig mestring mentale modeller felles visjon teamlæring Anne Halvorsen, UiA

----------------------------------------------------------- Ulike typer kunnskap: Taus kunnskap Eksplisitt kunnskap ----------------------------------------------------------- Erfaringsbasert, praktisk kunnskap Generalisert kunnskap - teori Brukerkunnskap Ekspertkunnskap Anne Halvorsen, UiA

Kunnskapsbasert praksis Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Brukerkunnskap/ medvirkning Anne Halvorsen, UiA

Nonaka m. fl.: Læring i organisasjoner Kunnskapingsspiralen: Sosialisering Eksternalisering (dialog) Kombinering (kodifisering) Internalisering Anne Halvorsen, UiA

Eksempler S: Lære gjennom å observere, gjenta, prøve og feile E: Dialog, formelt og uformelt sosialt samvær K: Utforme konsepter, beskrive prosesser, metoder, rutiner, lage opplegg, skjema etc I: Sette seg inn i dokumenter, arbeidsmetoder, systemer Anne Halvorsen, UiA

- ”rom” for læring og kunnskapsutvikling Ba - ”rom” for læring og kunnskapsutvikling Nonakas oppskrift på organisatorisk læring: Kunnskapsvisjon Få i gang samtaler Mobiliser kunnskapsaktivister Skap egnede ’rom’/strukturer Formidl kunnskapen videre Anne Halvorsen, UiA

Omsorg i organisasjoner Samarbeid og støttende kultur i stedet for konkurranse Omsorgens dimensjoner: Tillit Empati Hjelp – fremme hjelpende atferd Ingen fordømmelse Rom for mot Anne Halvorsen, UiA