Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fra kunnskap til handling

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fra kunnskap til handling"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fra kunnskap til handling
Thomas Nordahl

2 Kultur for læring – overordnede målsettinger:
De faglige resultater i grunnskolen i Hedmark skal heves og elevene skal forberedes på framtidens samfunns- og arbeidsliv. Lærernes, skolelederes og skoleeieres kompetanse skal økes gjennom kollektiv og samordnet kompetanseutvikling i profesjonelle læringsfellesskap. Ulike kartleggingsresultater og andre data skal brukes aktivt for å forbedre den pedagogiske praksis. Styrende myndigheter, forvaltningen, høyere utdanning og interesseorganisasjoner har et nærmere og mer forpliktende samarbeid. SePU (Senter for praksisrettet utdanningsforskning)

3 Organisasjon Struktur Kultur

4 Fra kunnskap til handling
Kompetanse i skoleledelse og læreryrket er i stor grad ferdighetsbasert Både lærere og ledere skal utøve innflytelse på andre, og denne innflytelsen realisere best gjennom ferdigheter som bør være kunnskapsbasert. I pedagogiske situasjoner har kunnskaper liten verdi om de ikke kan formidles eller vises gjennom ferdigheter

5 Før trodde jeg at folks verdier styrte deres handlinger
Før trodde jeg at folks verdier styrte deres handlinger. Nå tror jeg at folks handlinger bestemmer deres verdier (Richard Elmore)

6 Intensjonale handlinger
Vi handler ut fra våre virkelighetsoppfatninger og de mål, ønsker eller verdier vi ønsker å realisere med handlingen Handling Mål, ønske, verdi Virkelighetsoppfatning

7 Mål, ønsker og verdier hos lærere
Som alle andre yrkesgrupper har skoleledere og lærere egeninteresser som som styrer noe av deres praksis og interaksjon med elevene. Disse egeninteressene kan stå i motsetning til elevenes ønsker og behov og skolens etablerte målsettinger. Dette kan bidra til at skoleledere og lærere danner seg virkelighetsoppfatninger og velger handlinger og tilnærmingsmåter som opprettholder og styrker deres egen posisjon (hegemoni) ”Statlig” reproduksjonsteori uttrykker at ansatte ofte reproduserer egen posisjon gjennom ulike oppfatninger og handlinger (individforklaringer, dårlig økonomi, o.l.)

8 Senter for praksisrettet utdanningsforskning

9 Forståelse av andre som aktører
Forståelse gir grunnlag for å påvirke barn, unge og voksne sine handlinger og læring Forståelse gjør andre i stand til å forstå seg selv. Forståelse av andre påvirker våre handlinger. Vår kjennskap til andre mennesker er viktig for hvordan vi forholder oss til dem. Forståelse er å lytte til andre og gi de medvirkning

10 Fra novise til ekspert (Dreyfus)
Ekspert Dyktig Kompetent Avansert nybegynner Novise

11 Handlingsmønstre og vaner
Vaner er erfaringsbaserte sterke handlingsmønstre. Disse vanene eller handlingsmønstrene er svært vanskelig å endre alene. Det er langt enklere å endre seg selv om omgivelsene endres parallelt. Forståelse handler om å forstå hvilke faktorer er det som opprettholder f.eks. lærere sine handlingsmønstre

12 Analyse av opprettholdende faktorer
problem Utfordring/ Opprett- holdende faktor

13 Forbedring av skolelederes og læreres praksis
Det er godt dokumentert at læreres praksis endres best gjennom en kombinasjon av observasjon og veiledning. Både observasjon og veiledning forutsetter at det eksisterer kriterier for god praksis som er kjent av både veileder og lærer. Disse kriteriene bør være forskningsbaserte og danne grunnlaget for hva lærerne skal arbeide med videre. Skolevandring uten klare kriterier har liten verdi

14 Gruppedrøfting Hvordan ser fremragende praksis ut hos skoleledere?
Kunne vi utarbeide et rammeverk for hva som er god skoleledelse i Hedmark?


Laste ned ppt "Fra kunnskap til handling"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google