Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSigrid Øverland Endret for 9 år siden
1
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS
2
Komplekse responsive processer i interaktioner der efterlader spor… Kay Voetmann
3
Dialog i praksis Regler Kollektiv prosess Individuell prosess
4
Diskusjon og dialog Når man diskuterer med formål om å oppnå enighet Er resultatet ofte at uenigheden blir synlig Og man ender med konsensus basert på den minste felles nevner Når man lar mangfoldigheten av synspunkter og intensjoner komme frem Er resultatet ofte at fellesskapet, som er mye større enn den mindste felles nevner, blir synlig Og man ender med å ha et mangfoldig og fordomsfritt fellesskap
5
Kommunikasjonsmønstre og konsekvenser Samspill/interaksjoner Individuell atferd Fokus på problemer Fokus på suksesser og muligheter Mønstre, strukturer og systemer som skaper problemer Individer som skaper problemer 2 3 1 4 Mønstre, strukturer og systemer som skaper suksesser og muligheter Individer som skaper suksesser og muligheter Fokuset påvirker vår tolkning, som igjen påvirker våre relasjoner til hverandre og de reaksjoner vi gjør basert på det valgte fokus Resultater Ressurser Relasjoner Resultater Ressurser Relasjoner Resultater Ressurser Relasjoner Resultater Ressurser Relasjoner
6
Organisasjon: En organisasjon er et sosialt system som er bevisst konstruert for å realisere bestemte mål Sentrale trekk ved en organisasjon er: mennesker mål organisasjonsstruktur relasjoner samspill med organisasjonen og omgivelsene
8
Hvordan medlemmer i organisasjoner oppfatter og tolker mål og retningslinjer for arbeidet. Hvordan de velger å prioritere mellom ulike arbeidsoppgaver. Hvordan de konkret går frem i løsning av arbeidsoppgavene. Hva menes med organisasjonsatferd?
9
Beslutningsprosessen: hele rekken av handlinger som fører frem til en beslutning Kommunikasjonsprosessen: overføring av informasjon, ideer, holdninger og følelser Prosesser i organisasjoner
10
Mål – en ønsket fremtidig tilstand Arbeidsdeling og spesialisering Styring og koordinering av arbeidet Formelle trekk ved organisasjoner
11
Private mål Makt Gruppenormer, sosialt samhold, gruppepress Organisasjonskultur – grunnleggende antagelser, verdier og normer Uformelle trekk ved organisasjoner (personlige og sosiale forhold)
12
Ekstern usikkerhet – knyttet til kompleksitet og endring Avhengighet til eksterne aktører Eksternt press – knyttet til verdier/kultur, politikk og teknologisk innovasjon Sentrale trekk ved omgivelsene
13
Hensikt og perspektiv Hvem er jeg? Hvem er dere? Psykologisk kontrakt Igangsettelse Ledelse Læring og refleksjon Ferdigstillelse UTVIKLING UTFØRELSE
14
Konklusjoner
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.