Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Relasjonskompetanse Bærebjelkene

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Relasjonskompetanse Bærebjelkene"— Utskrift av presentasjonen:

1 Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Dimensjonene tillit og emosjonell modenhet veves tett inn i hverandre og representerer den tyngste komponenten i relasjonskompetansen.

2 Vær bevisst på at din virkelighet er bare din virkelighet.
Vår opplevelse av verden er alltid et spørsmål om fortolkning. Vårt blikk kan hindre eller fremme utvikling. Det vi er bevisst på kan vi gjøre noe med, det vi ikke er bevisst på gjør noe med oss. Vi må sette oss inn i elevens situasjon ved å være tilstede, lytte, være tolerante, undre oss sammen, samtale, være åpen….. Vi må sjekke at vi forstår eleven rett. For å forstå andres følelser og reaksjoner, må vi først akseptere og forstå våre egne og bli klar over at vi har handlingsalternativ. Spurkeland og Lysebo 2016

3 Vær bevisst på forventningen dine
Ubevisste forventninger styrer mer enn vi aner. Forventningene våre kan være bevisste eller ubevisste. Forventningene våre gir ofte utslag i selvoppfyllende profetier. Vi må reflektere over egne forventninger og eventuelt egne bakenforliggende fordommer til enkeltelev eller grupper av elever. Spurkeland og Lysebo 2016

4 Refleksjonsspørmål Gir du alle elevene de samme mulighetene?
Hvilke forventninger har du til de ulike elevene i din klasse? Hvem har du høye forventninger til? Hva sier det eventuelt om din forståelse? Hvem har du lave forventninger til? Hva sier det eventuelt om din forståelse? Hadde du godtatt disse lave forventningene om det var ditt barn? Hvilken forståelse har du overfor den enkelte elev? Hvordan preger din forståelse ditt møte med eleven? Spurkeland og Lysebo 2016 s. 29

5 Ha tro på at alle vil og kan
Vår læringstradisjon: sterk vektlegging på å oppdage og korrigere feil og problemområder. Hva er «normalt» Vi må fremme et menneskesyn som ivaretar alle Vi må ha grunnleggende tro på at i utgangspunktet er det slik at alle vil og kan. Mestring Lært hjelpeløshet Stagnasjon og resignasjon Spurkeland og Lysebo 2016

6 Refleksjonsspørsmål Har du bevisste eller ubevisste fordommer som preger dine forventninger og ditt møte med enkeltelever? Reflekter over om du har noen fordommer Noter ned! Mange opplever skam og skyld når slike ting kommer fram, men husk ; det du er bevisst kan du gjøre noe med, det du ikke er bevisst på gjør noe med deg. Hvordan preger disse fordommene dine forventninger? Hvordan preger de deg som lærer? Hvilke elever oppsøker du bevisst eller ubevisst ofte? Hva skyldes det? Kan du eventuelt prioritere tiden din annerledes? Spurkeland og Lysebo 2016 s. 30

7 Refleksjonsspørsmål Hvem oppsøker du bevisst eller ubevisst sjelden?
Hva skyldes det? Hva sier det om deres relasjon? Hvilke tiltak kan du igangsette? Er du med på å bekrefte elevens egne negative forventninger? Ønsker du å bekrefte disse? Hvilke forventninger har du selv til elevens atferd? Fremmer dine forventninger elevens utvikling? Hva kan du eventuelt gjøre for å endre situasjonen?

8 Oppdrag Er noen av dine elever preget av lært hjelpeløshet?
Hvilke følelser kan du registrere hos eleven? Hva blir kloke grep for å imøtekomme denne opplevelsen av hjelpeløshet?


Laste ned ppt "Relasjonskompetanse Bærebjelkene"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google