LÆRING Magne Jensen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
læringsstrategier, modul 1
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Pedagogisk analyse.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Metakognitive læringsstrategier og tren tanken
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Øystein, Susana og Anita
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kulturhistorisk perspektiv
Om å skrive om litterære tekster
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Strategisk tenkning for undervisning
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
12 Reflekterende lesing.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Ulikheter og variasjoner
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Mål og læring hos elever
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lesing og lesestrategier
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Den andre leseopplæringa Norsk
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Problemløsning.
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
IKT for læring Mattias Øhra.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

LÆRING Magne Jensen

Magne Jensen

LÆRING Livet er å læra Fyrst lærer me å krabba So lærer me å gå So lærer me å snakka Eta fint og takka Og alt me ikkje må Olav H. Hauge Magne Jensen

Undervisningen i den tradisjonelle skolen har vært preget av: Rette svar Pensumstyring Individuelt arbeid Lærerstyrt undervisning Pedagogikk basert på gjengivelse av kunnskap Magne Jensen

Undervisningen i den tradisjonelle skolen har vært preget av: Læringsprosesser sterkt styrt av arbeids- og lærebøker Lærer opptrer som den aktive - eleven som passiv lyttende Magne Jensen

Læringspyramiden (Jfr. Geelen and Craigen-1998) Modellen viser hvor mange prosent læring som i gjennomsnitt kommer ut av ulike arbeidsmåter!

Strategi i læringssituasjonen Repetisjon! Utfordring: Hvordan overføre kunnskap? Nytte- og overføringsverdi? Magne Jensen

Læringseffekt Hvorfor skal elevene ha lekser? Læringseffekt – kunnskap om et hemmelig ”våpen” Repetisjonens hemmelighet Magne Jensen

KUNNSKAP OG KOMPETANSE Kunnskaper er noe en har Kompetanse er noe en viser Kunnskaper og kompetanse møtes i en ”utøvende” situasjon Magne Jensen

KOMPETANSE KAN OGSÅ VÆRE: ”Forstå kunnskaper slik at de kan anvendes.” Dag Fjeldstad –leder av fagplangruppen for samfunnsfag -21. oktober 2004 Eller: ”Evne til å møte komplekse krav, situasjoner og utfordringer” UFD 2004 Magne Jensen

FUNDAMENTER For å utvikle kompetanse innenfor et fag eller fagområde må eleven: Ha solid faktisk kunnskap Forstå fakta og ideer i tilknytning til et begrepsmessig rammeverk Organisere kunnskapen slik at det kan lette gjenfinning og anvendelse. Magne Jensen

FUNDAMENTER Overfladisk dekning av alle emnene i et fagområde må bli erstattet av en dyptgående behandling av færre emner som tillater at nøkkelbegreper i faget blir forstått. Det må være et tilstrekkelig antall dybdestudier for at elevene skal gripe de definerende begrepene innenfor et spesifikt område i en disiplin. Magne Jensen

Mer kortfatta kan læringsstrategi defineres som: LÆRINGSSTRATEGIER Definisjon En læringsstrategi er en teknikk eller metode som man bruker for å tilegne seg ny kunnskap - komme i gang - skaffe seg oversikt - skille mellom vesentlig og mindre vesentlig - systematisere - konsentrere seg - huske noe – lære Mer kortfatta kan læringsstrategi defineres som: Den fremgangsmåten et individ benytter når det bevisst går inn for å løse eller lære en oppgave Magne Jensen

Gode læringsstrategier er avgjørende for i hvilken grad vi lærer Læringsstrategier omfatter dermed alle slags notat-, disposisjons- og husketeknikker De fremmer læring ved å aktivisere forkunnskaper og refleksjon Dette er sentralt i metakognisjon, forstått som bevissthet om hva og hvordan en lærer Magne Jensen

LÆRINGSSTRATEGIER ST.MELDING NR. 30 (2003-2004) ”KULTURFORLÆRING” Læringsstrategier defineres som evne til å organisere og regulere egen læring, kunne anvende tid effektivt, kunne løse problemer, planlegge, gjennomføre, evaluere, reflektere og erverve nye kunnskap og viten, og kunne tilpasse og anvende dette i nye situasjoner i utdanning, arbeid og fritid. Dette er vesentlig i arbeidet med å legge til rette for livslang læring. Magne Jensen

LK 06: Prinsipper for opplæringen (Læringsplakaten) Læringsstrategier er framgangsmåter elevene bruker for å organisere sin egen læring. Dette er strategier for å planlegge, gjennomføre og vurdere eget arbeid for å nå nasjonalt fastsatte kompetansemål. Det innebærer også refleksjon over nyervervet kunnskap og anvendelse av den i nye situasjoner. Gode læringsstrategier fremmer elevenes motivasjon for læring og evne til å løse vanskelige oppgaver også i videre utdanning, arbeid eller fritid. Magne Jensen

LK 06: Prinsipper for opplæringen (Læringsplakaten) Opplæringen skal bidra til at elevene er seg bevisst hva de har lært og hva de må lære for å nå målene. Hvilke læringsstrategier elevene bruker for individuell læring og læring sammen med andre, vil avhenge av deres forutsetninger og den aktuelle læringssituasjonen. Opplæringen skal gi elevene kunnskap om betydningen av egen innsats og om bevisst bruk og utvikling av læringsstrategier. Magne Jensen

(bevissthet om kunnskap) METAKOGNISJON Begrepet metakognisjon kan man definere som: Kunnskap om hvordan man får kunnskap (bevissthet om kunnskap) Det innbefatter kunnskap om - Hva jeg vet - Hva jeg ikke vet - Hvordan jeg skal lære meg noe nytt - Hvordan jeg skal ta i bruk læringsstrategier Magne Jensen

REFLEKSJON Refleksjoner hos voksne, ungdommer og barn arter seg som undring og spørsmål. Dette er naturlig forløper for analyse og vurdering. Det er ikke alltid nødvendig med et svar, det bør like gjerne være mulig å finne mange svar. Magne Jensen

Metakognisjon må integreres i læreplaner, fag og fagområder Metakognisjon kan hjelpe barn/elever til å få kontroll over sin egen læring ved å bli bevisste sin egen tenkning innenfor faget og fagområdet Metakognisjon må integreres i læreplaner, fag og fagområder Magne Jensen

Kan du ikke uttrykke hva du har lært - har du heller ikke lært det! LÆRE Å LÆRE "LÆRE Å LÆRE” BETYR: At elevene blir bevisst på egen læring og læringsstrategier gjennom at de uttrykker på mange forskjellige måter - Hva de kan - Hva de har lært - Hva de gjorde for å lære Kan du ikke uttrykke hva du har lært - har du heller ikke lært det! Carol Santa Magne Jensen

Undring - Kongekrabbene Hvorfor er det så mange kongekrabber i Varangerfjorden? Et prosjekt av 5a ved Sentrum skole Vadsø kommune Magne Jensen

Kongekrabbene - hypotesene Krabbene liker seg i fjorden fordi det er så mye stein og sand i Varangerfjorden. Russerne har sluppet kongekrabbe ut i Varangerfjorden. Kongekrabba liker seg spesielt i kaldt vann som det er i Varangerfjorden. Det er mye fisk å spise her for kongekrabba. Magne Jensen

Kongekrabbene - metodene Intervju Lese faglitteratur Søke kunnskap på nettet Gjøre undersøkelser Magne Jensen

Kongekrabbene - resultatene Krabbene var satt ut i Kolafjorden og hadde vandret til Varangerfjorden. Bunnforholdene passer godt til krabbene. Kaldvannsart som trives i Varangerfjorden. Gode beitemuligheter. Magne Jensen

Kongekrabbene - oppskrifta Dressing seterrømme 2 fedd hvitløk 1 liten rødløk Denne dressingen brukes som dip til Krabbe naturell, sammen med baguetter Krabbe naturell ca. 2 kg. krabbe 2 l vann en neve salt laurbærblad ½ sitron Krabben has i når vannet har kokt opp Skal trekke en stund før servering Magne Jensen

Det som skjer når vi kjenner igjen en gjenstand, et telefonnummer osv. HUKOMMELSE Hukommelse er det som skjer i hodene våre når vi tenker, bruker informasjon og kunnskap Det som skjer når vi kjenner igjen en gjenstand, et telefonnummer osv. Tretrinnsmodellen: - Sansene – KTM - LTM Magne Jensen

Læring er informasjonsbehandling Repetisjon! Informasjon 3.Langtidsminne 1.Sanseregisteret En flom av informasjon Omdanning og behandlingsprosess Lagring ( = læring) Hva er varig kunnskap? Hente fram kunnskap når vi trenger den. 2. Kortidsminnet Magne Jensen

Regler for ”læresamtalen” Tema avgrenset og konkret Foregår i par elle små grupper Alle må si noe etter tur Alle har øyekontakt med hverandre og lytter til den som snakker Samtalen skal være kort (2 – 5 min.) Startorden er ikke viktig. De kan falle bort etter hvert som eleven behersker metoden. Det gjelder å komme i gang. Egner seg i forbindelse med lesing av nyt stoff, leseøvelse, litteraturarbeid… Neste trinn er at eleven skal kunne si noe i plenum. Lærers instruksjon: - Alle skal fortelle noe de synes var viktig i teksten. Det skal gå på rundt sirkelen, jeg kommer ikke til å kommentere det du sier- Magne Jensen

Læresamtalen Kan brukes som utgangspunkt for eget arbeid: Eks: Jeg har lært at… Jeg tror det betyr at… Hva mener du om… Kanskje vi kan… Jeg tror forfatteren har ment at… Jeg er uenig i at…. Dette avsnittet handler om …. (tre setninger) Jeg har lest at/hørt at/lært at… Ordet **** tror jeg betyr at… Mitt tekst-/tankespørsmål er … Magne Jensen

Læringssløyfe Trening, lekser Forklaring, formidling lære nytt, videre progresjon Retting av lekser Elevene drøfter Arbeid med oppgaver Trening, lekser Oppsummerende refleksjon

3 perspektiver på læring Behaviorisme fram til 1950 (Pavlov, Watson, Skinner) Kognitiv Konstruksjonisme fra 1950 (Piaget, Bruner) Sosiokulturelt læringssyn fra 1970 (Vygotsky, Mead og Dewey) Magne Jensen

BEHAVIOURISME Ytre atferd vs indre prosesser? Vekt på ytre atferd. Enkle læringsformer Drivkrefter i læringen? (Motivasjon) Ytre belønning: hedonisme Mennesket aktivt eller passivt? Mest passiv læring: Flaskepåfylling Syn på kunnskap? Ferdig kunnskap som overføres til individet Lærerens oppgave? Legge til rette oppgaver. Gi belønning

KOGNITIV KONSTRUKTIVISME Ytre atferd vs indre prosesser? Indre prosesser. Skjemaer Drivkrefter i læringen? (Motivasjon) Nysgjerrighet, trang til å ”finne ut av”. Indre motivasjon Mennesket aktivt eller passivt? Aktivt Syn på kunnskap? Kunnskap konstruert av individet Lærerens oppgave? Legge til rette for aktivitet, Samspill mest med ting men også sosialt.

SOSIOKULTURELT LÆRINGSSYN Ytre atferd vs indre prosesser? Ytre kultur og indre mentale prosesser Drivkrefter i læringen? (Motivasjon) Være et sosialt vesen Mennesket aktivt eller passivt? Aktivt Syn på kunnskap? Overlevert fra kulturen, internalisert hos individet Lærerens oppgave? Strukturere, gi hjelp og støtte, ”tøye” eleven, sosialt samspill, vekt på språk.