Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Læringsstrategier ved Kjersti Silseth."— Utskrift av presentasjonen:

1 Læringsstrategier ved Kjersti Silseth

2 Framtida nå - les og forstå!
Agenda for innlegget Undervisningen i klasserommet Definisjon av begrepet læringsstrategi Læringsstrategien SQ3R Bisonblikk Ordbank Undersøkelse innenfor ordbank i 6. klasse Stalsberg skole. Resultater fra prøven Konklusjon Framtida nå - les og forstå!

3 Sammen med elevene skal vi blant annet som lærere;
Reflekterer over tekstens handling og modellere i klasserommet sammen med elevene. Lytte til hver enkelt elev Gi elevene oversikt over teksten Stiller spørsmål om emnet og teksten Framtida nå - les og forstå!

4 Hva er læringsstrategier?
Læringsstrategier er metoder som gjør lesing av fagtekster enklere. Framtida nå - les og forstå!

5 Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategien SQ3R. Bison; - SQ3R skumme - SQ3R skanne Ordbank; begrepslæring/forarbeid til prøver - SQ3R spørsmål Framtida nå - les og forstå!

6 Skumme og skanne; BISONBLIKK
B= Bilde/ bildetekst I = Innledning S = siste avsnitt O = overskrifter N = NB ord, kursive ord, ord som skiller seg ut i teksten Framtida nå - les og forstå!

7 Framtida nå - les og forstå!
Bisonblikk Ved å bruke BISONBLIKK, skanner/skummer elevene tekstens hovedinnhold. Framtida nå - les og forstå!

8 Framtida nå - les og forstå!
1. 4. 2. 5. 7. 3. 6. Framtida nå - les og forstå!

9 Arbeidsoppgaver etter ordbank
Elevene stiller spørsmål til hverandre Lese fagtekst sammen Skrive sammendrag Diskusjon to og to Lærerstyrt diskusjon over nye begreper Framtida nå - les og forstå!

10 Undersøkelse innenfor ordbank i 6. klasse Stalsberg skole.
Elevene arbeidet med tema ”Det spirer” i 5. uker. Ordbank: Førlesing, underveislesing og etterlesing Prøve. Spørsmål fra tema Antall elever; 38 elever fordelt på to klasser Framtida nå - les og forstå!

11 Framtida nå - les og forstå!
Resultater fra prøven Poengsum Elever 0-3 4-11 12-19 20-27 28-35 36-43 = 0 = 5 = 6 = 15 = 7 = 4 Framtida nå - les og forstå!

12 Min konklusjon etter undersøkelsen
Ta seg tid til tema Tilrettelegging av undervisning er forutsetning for gode resultater Se elevene som en ressurs i klasserommet Framtida nå - les og forstå!


Laste ned ppt "Læringsstrategier ved Kjersti Silseth."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google