Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Praktisk/kommunikativ tilnærming i fremmedspråk Implikasjoner for undervisningen Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO

2 Fremmedspråk fra 2006- rammene for faget
2. fremmedspråk fremdeles valgfag på ungdomstrinnet med obligatorisk karakter Nye læreplaner LK06 Utvidelse av fagtilbudet med flere språk Gjennomgående læreplaner. Grunnopplæringen ses under ett Det Europeiske Rammeverket og Språkpermen ligger til grunn for undervisningen Strategi for styrking av fremmedspråk i grunnopplæringen ( forpliktende) Nasjonalt senter for fremmedspråk Satsing på kompetanseutvikling for lærere i fremmedspråk Styrking gjennom rammebetingelsene Slagkraftighet Rita Gjørven - ILS - UiO

3 ST.meld.30 om praktisk tilnærming
” Opplæringen i 2. fremmedspråk må gis en mer fleksibel og praktisk tilnærming” (St.meld.nr.30:47) ” Målene i faget legger vekt på en praktisk tilnærming og ferdigheter i kommunikasjon av ulik art på ulike nivåer” ( Ibid: 48) Dette må man lese i St.meld. Ingenting i læreplanen Rita Gjørven - ILS - UiO

4 Læreplan L97 og praktisk tilnærming i fremmedspråk
”Utvikle elevenes evne til å bruke fransk muntlig og skriftlig og stimulere til samhandling med mennesker fra franskspråklige og andre kulturer”( L97 tilvalgsspråk fransk : 288) ”Arbeidet med språket gjøres både praktisk og teoretisk slik at elevene får oppdage og undersøke språket, ta det i bruk fra første stund”( Ibid : 286) Til tross for l97 har læreren kunnet drive en teoretisk tilnærming Er det fordi det har vært et valgfag? Hvor stor innflytelse har læreplan? Rita Gjørven - ILS - UiO

5 ”Informasjonsteknologien vil i økende grad skape en ny situasjon når det gjelder å gjøre det mulig for alle elevene å lære fransk” ( Ibid : 286) ”Det legges vekt på at elevene også skal arbeide med tekster som ikke er laget for språklæring” ( Ibid :286) Tydelig på arbeidsmåter og lærestoff Læreplanen har ikke blitt fulgt opp. Hvorfor? Kan det ha med valgfag og rammebetingelsene å gjøre? Rita Gjørven - ILS - UiO

6 LK06 Læreplan for fremmedspråk og praktisk/kommunikativ tilnærming
Formålet med faget ”Å lære fremmedspråk dreier seg først og fremst om å bruke språket - å lese, lytte, snakke og skrive- i forskjellige sammenhenger”( Kunnskapsløftet Læreplan i fremmedspråk 2 og 3) ”Læring av et nytt fremmespråk bygger på erfaringer fra tidligere språklæring både i og utenfor skolen” ( Ibid) ” Når vi er bevisst hvilke strategier…. som hjelper oss til å forstå og bli forstått, blir tilegnelsen av kunnskaper og ferdigheter enklere og mer meningsfylt” ( Ibid) Rita Gjørven - ILS - UiO

7 LK06 sier ingenting om arbeidsmåter/læremidler
Kompetansemål i faget beskriver kommunikativ kompetanse/ språket i bruk LK06 sier ingenting om arbeidsmåter/læremidler Praktisk tilnærming ikke eksplisitt nevnt i planen Praktisk språkkompetanse nevnes under lesing s.77 Rita Gjørven - ILS - UiO

8 Hvordan må praktisk tilnærming i fremmedspråk forstås?
Fremmedspråket læres gjennom bruk Elevene skal møte og bruke språket fra første stund Praktisk tilnærming innebærer at elevene utvikler teoretisk innsikt gjennom å praktisere språket. Praksis genererer teori Elevene får mulighet til å lære på ulike måter Klasserommet utvides. Kommunikasjon og læring skjer gjennom ulike medier. Digitale hjelpemidler og læringsverktøy tas i bruk. Rita Gjørven - ILS - UiO

9 En ”formel” for praktisk tilnærming?
Kommunikativ tilnærming+ Innsikt i språk og språklæring= Tilpasset opplæring Rita Gjørven - ILS - UiO

10 Tilpasset opplæring Alle elevene skal få mulighet til realisere sin språklæring på ulike måter ved å finne egne veier og utvikle gode strategier Læreren må legge til rette for at elevene kan utvikle innsikt i læring gjennom de læringserfaringene de får med å lære et fremmedspråk. Språkperm kan bli et viktig verktøy for å utvikle slik innsikt Læreren i begge skoleslag har mye erfaring ( både fra valgfaget for alle) og B- og C-språk. Lærerne i vgs kanskje mest erfaring Rita Gjørven - ILS - UiO

11 Elevene skal møte språket i en kontekst
Elevene skal få muligheter til å oppleve glede og motivasjon gjennom å lære et nytt fremmedspråk Motivasjon er ikke et premiss for å kunne lære, men en konsekvens av opplevelsen av å lære Rita Gjørven - ILS - UiO

12 Tilpasset opplæring- mulige blindgater
Tilstrebe en tilnærmingsmåte som treffer et ”middelnivå” Differensiere etter nivå, motivasjon ( ” de som vil” og ” de som må”) eller vanskegrad på lærestoff og læringsaktiviteter Gjøre faget ”lett”, ”lekende” og ”teorifritt” Rita Gjørven - ILS - UiO

13 Møte og bruke språket Legge til rette for læringssituasjoner der elevene får behov for å kommunisere gjennom språket Kommunikasjon må forstås som utvikling av ferdighet, men også danning, språk- og kulturbevissthet. Elevene får møte ulike tekster, medier og sjangre Rita Gjørven - ILS - UiO

14 Bruke språket - mulige blindgater
Redusere språket til et turistspråk og språkfunksjoner Legge liten vekt på dannings- og kulturaspektet Overfokusere på bruk av språket muntlig ( spesielt på ungdomstrinnet -signaleffekten av at eksamen skal være muntlig: ”Elevene kan trekkes ut til muntlig eksamen” ) Rita Gjørven - ILS - UiO

15 Læremidler og arbeidsmåter i undervisningen
Utforske og utnytte de muligheter som ligger i digitale læremidler mht. kommunikasjon, samhandling og læring Velge tekster og læremidler som stimulerer til tolkning, opplevelse og innsikt og fungerer som døråpnere til språket Utvikle arbeidsmåter som muliggjør kommunikasjon av ulik art på ulike nivå Rita Gjørven - ILS - UiO

16 Læremidler og arbeidsmåter - mulige blindgater
La være å ta i bruk IKT eller autentiske tekster av frykt for at tekstene kan være for vanskelige eller at elevene skal kaste bort tid og ikke være effektive nok La læreboka alene styre struktur og progresjon for å gjøre faget tilgjengelig og oversiktlig Rita Gjørven - ILS - UiO

17 Utvikle innsikt i læring og læringsstrategier ( språklæring i LK06)
Læringsaktiviteter og arbeidsmåter må sikte mot å trekke inn elevenes erfaringer og kunnskap (innhold, språk og form) fra fransk og andre fag Elevene må få utvikle ulike læringsstrategier gjennom læringserfaringene de gjør i faget Elevene må få anledning til å reflektere over læringserfaringene Rita Gjørven - ILS - UiO

18 Språklæring - mulige blindgater
Læreren underviser i læringsstrategier som en ”metode” eller et nytt undervisningsobjekt Overser lærerens rolle som ansvarlig for evalueringsprosedyrer og metasamtaler Rita Gjørven - ILS - UiO

19 Fremmedspråk og glede- viktige påminnelser
For at elevene skal kunne bli glad i fremmedspråk, må de erfare at vi elsker faget vårt! Vi må stille hele vår faglige kompetanse til rådighet for elevene! Vi bør ikke overlate innhold og arbeidsmåter til læreboken alene! Vi må holde fokus på elevenes læring! Vi må eksperimentere Vi må ikke glemme å leke! Rita Gjørven - ILS - UiO


Laste ned ppt "Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google