Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAlexandra Fosse Endret for 5 år siden
1
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
12. november 2008 Mona Stokke Kvalitet: Forståelse for problemstillingen: God? Treff på primærmålgruppen: barn mellom 12 og 18, samt deres foreldre … God? Innhold vært researchet enda bedre? Variasjon i uttrykk og virkemidler? God? DVD med en filmdokumentar som sjanger samt fiksjonssnutter. Men er de indikerte temaene faglig presise nok? Skulle gått mer inn i faget PSTD? Skulle vist mer hvordan man event. kunne bygge ut med wiki og blogg osv? Flyktninger/ungdommer er mye på nettet! Vise konseptet med bilder av mock-up? Kulturnøytralitet? Ja? Plan for samarbeid: bommer på at vi vil observere i mottak Leveringssikkerhet: Fremdriftsplan: Dårlig! Fordi den ikke er datosatt. Kun indikert 6 mnd! Må være myen tydeligere! Realisme i tidsplan: umulig for dem å vurdere gitt upresis plan. Plan for samarbeid med UDI: Ok? Pris: Faktisk pris ok, men er det lurt å angi forbehold som er så lite presise som det vi angir her? Ellers: Det visuelle? Porteføljen på nett/DVD? Det ultimediale. Mockup. Fargekopi! For akademisk? Selger HiL-logoen? September 19, 2018 Senter for livslang læring
2
Senter for livslang læring
Syn på læring September 19, 2018 Senter for livslang læring
3
Senter for livslang læring
Behaviorismen Utviklet på tallet Pavlov, Watson og Skinner Fokus på ytre observerbar atferd Ikke opptatt av menneskets tankeprosesser Stimulus - respons September 19, 2018 Senter for livslang læring
4
Senter for livslang læring
Kognitivismen Utviklet på tallet Fokus på mentale prosesser Konstruktivisme retningen som har fått størst innflytelse Jean Piaget (f. 1896) Individet konstruerer selv sin forståelse av omverdenen gjennom sine aktiviteter Assimilasjon og akkomodasjon September 19, 2018 Senter for livslang læring
5
Senter for livslang læring
Sosiokulturelt syn Lev Vygotsky (f. 1896) Vi lærer innen rammen av våre tankemønstre og forståelse Vi er en del av et kollektiv Mennesker har nytte av andre og mer kompetente Sone for nærmeste utvikling Språk og kommunikasjon sentralt September 19, 2018 Senter for livslang læring
6
Senter for livslang læring
Hvilke konsekvenser får læringssynet for bruk av teknologi i utdanningen? September 19, 2018 Senter for livslang læring
7
Læringsteori og læringsteknologi
Behaviorisme CAI Kognitivisme ITS Konstruktivisme Logo as latin Sosiokulturell CSCL (Koschmann 1996) September 19, 2018 Senter for livslang læring
8
Senter for livslang læring
Klasseromstyper Tradisjonelt Konstruktivistisk Læringsfellesskapet tett relasjon til pensum tett relasjon til elevenes forkunnskap tett relasjon til elevenes kulturelle bakgrunn og forkunnskaper aktivitetene relatert til lærebøker aktivitetene relatert til kilder og materiale som kan manipuleres aktivitetene tett relatert til materiale som konstrueres av elevene selv og som kan manipuleres lærerstyrt undervisning aktivitetsorientert undervisning problem-, case, og aktivitetsorientert undervisning rett svar resonnering med begreper resonnering med begreper i ulike læringsfellesskap individuelt arbeid individuelt arbeid systematisk arbeid i grupper prøver med vekt på gjengivelse tester med vekt på adekvat forståelse prosjekt- fremleggelser porteføljer drill og øvelser individuell konstruksjon av kunnskap tilgang til informasjon som må omformes ved hjelp refleksjon i lærings-fellesskapet CAI ITS, Logo as latin, Mikroverdener CSCL Behaviorisme Konstruktivisme Sosialkonstruktivisme, det sosiokulturelle (etter Ludvigsen 1998) September 19, 2018 Senter for livslang læring
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.