Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lisbeth M Brevik
2
Agenda Hva er en fagtekst?
Kompetansemål lesing – 2., 4., 7. og 10. trinn Førlesing, underveislesing, etterlesing Leseferdigheter Lesestrategi: dybdelesing (SQ3R) Aktiviteter som motiverer til lesing Lisbeth M Brevik
3
Lisbeth M Brevik
4
Lisbeth M Brevik
5
Lisbeth M Brevik
6
Aktivitet: Bilder Tenk på et fag + et trinn + et tema Forkunnskaper:
Tenk på hva du allerede vet om temaet Velg et bilde som illustrerer det du vet Beskriv + begrunn Passer det til alle fag? Lisbeth M Brevik
7
Aktivitet: Ordbank Egen bok (Ordbank / Word Wall) Forkunnskaper:
Samle ord og uttrykk Del og stjel Lag en loop Elevene lager ut fra egne ord og uttrykk Passer det til alle fag? Lisbeth M Brevik
8
Førlesing Elevene aktiviserer forkunnskaper visualiserer forkunnskaper
velger bilder de er trygge på bruker eget ordforråd får tilpasset opplæring (lav + middels + høy måloppnåelse) Lisbeth M Brevik
9
Læringsstrategi: VØL-skjema
Vet Ønsker å vite Lært Lisbeth M Brevik
10
Kompetansemål lesing – 2., 4., 7. og 10. trinn
Lese og forstå hovedinnholdet i tekster Tekst Bilder Figurer Tabeller Utvikling fra 1. til 10. trinn Mengde (leser mer etter hvert) Dybde (forstår flere detaljer, leser mellom linjene) Tekst – tekst (ser sammenhenger mellom tekster) Tekst – jeg (ser ut over teksten) Lisbeth M Brevik
11
Lese-ferdigheter Å forstå postkortet vs. å forstå konteksten.
Lisbeth M Brevik
12
Lese-ferdigheter Elevene kan forstå at det handler om krig og fred uten å forstå alt..
Lisbeth M Brevik
13
Lese-ferdigheter Gi elevene honnør for det de forstår, ikke det de ikke forstår.
14
Leseferdigheter Elevene leser bilder, overskrifter og tekst
leser på sitt nivå leser ulikt kan forstå deler uten å forstå alt trenger ikke ”fasit”, men feil må korrigeres bruker læringsstrategier Lisbeth M Brevik
15
Aktivitet: Puslespill
Dann grupper på 3-4 Legg puslespill Beskriv + begrunn Hvilke strategier brukte dere? hjørner kanter farger motiv Viktig å kunne velge mellom strategier Lisbeth M Brevik
16
Underveislesing Elevene bruker ulike læringsstrategier ser et bilde
ser en helhet? får tilpasset opplæring (lav + middels + høy måloppnåelse) Lisbeth M Brevik
17
Stalsberg, Sysle & NMU <Lesestrategier velges> 1. – 4. trinn
Ordbank 1. trinn? VØL-skjema 2. trinn? 5. – 7. trinn 8. – 10. trinn Lisbeth M Brevik
18
Førlesing, underveislesing, etterlesing
Førlesing: Aktivisere elevenes forkunnskaper Underveislesing: Lese på eget nivå Etterlesing: Bearbeide fagteksten Lisbeth M Brevik
19
Læringsstrategi: dybdelesing (SQ3R)
Lisbeth M Brevik I 1946 ble SQ3R-teknikken introdusert av Francis Pleasant Robinson.
20
Førlesing SQ3R Survey (undersøke teksten) Questions (lage spørsmål)
Skum og skan teksten først Les overskrifter Se på bilder (evt egen aktivitet) VØL-skjema (kolonne 1) Questions (lage spørsmål) Ordbank (egen aktivitet) Loop (egen aktivitet) VØL-skjema (kolonne 2) Del spørsmålene med hverandre Lisbeth M Brevik
21
Underveislesing SQ3R Read (selve lesingen) Lisbeth M Brevik
Lese i eget tempo Tilpasse mengden (lese litt – mer – alt) Ta notater (grafiske diagrammer) Lisbeth M Brevik
22
Etterlesing SQ3R Recall Review Lisbeth M Brevik Tenk gjennom innholdet
Svar på spørsmålene (del med andre) Utvikle notatene Utvide Ordbanken VØL-skjema (kolonne 3) Review Se over notatene Husker elevene innholdet? 30 sekunder om teksten pr elev Lisbeth M Brevik
23
Hvilken lesestrategi bør modelleres før elevenes inngang til denne teksten?
FØRLESING
24
Hvilken lesestrategi bør modelleres før elevenes inngang til denne teksten?
FØRLESING
25
Aktiviteter må motivere til lesing!
Bilder Puslespill Ordbank Loop VØL-skjema Grafiske skjemaer Lisbeth M Brevik
26
Tilpasset opplæring Vurdering Anvendelse Reproduksjon Lisbeth M Brevik
Lav måloppnåelse: oppfatte, gjengi, huske, liste opp Middels måloppnåelse: anvende, bruke, tillempe, velge, forstå, forklare, påvise, forutsi Høy måloppnåelse: vurdere, drøfte, begrunne, relatere, dokumentere, dele opp, velge, bekrefte Lisbeth M Brevik
27
Bruk varierte læringsstiler
Visuell (V) – lese/skrive Auditiv (A) – lytte/snakke Kinestetisk (K) – bruke kroppen Taktil (T) – bruke hendene Lisbeth M Brevik
28
”Tilpasset opplæring for den enkelte elev kjennetegnes ved variasjon i bruk av lærestoff, arbeidsmåter, læremidler samt variasjon i organisering av og intensitet i opplæringen.” Oppl.l. § 1-2 og kap. 5, og læreplanverkets generelle del Lisbeth M Brevik
29
Kontakt meg gjerne! Lisbeth M Brevik
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.