VEG-prosjektet Vi vEt og vi Gjør!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Veiledning av elever / lærlinger
REKRUTTERING TIL SMIL GRUPPER
Erfaringer fra Innherredsmodellen Etablering, forankring og videreutvikling Namsos Arne Okkenhaug Psyk. sykepleier, Rådgiver og Prosjektleder.
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Dialogtorg i Kristiansand
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Hverdagsrehabilitering
Nordisk tilsynskonferanse
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Prosjektmandat Bakgrunn Mål Forutsetninger
Kompetente barn og unge
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Kulturhistorisk perspektiv
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Veiledning av studenter
Pleie Rehabilitering Omsorg – Sentralt system - Informasjons Teknologi
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Arbeid med bistand Rapportering.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Mandat og årsplan for ZEVS 2013
Geriatrisk ressurssenter – en del av Samhandlingsarena Aker –
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Kommunehelsestjenesten i Oslo
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Demensomsorgens ABC.
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Lek og Læring i barnehagen
Velkommen til språkseminaret «Ut med språket» #utmedspråket.
En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten
Utviklingssenter for hjemmetjenester i Telemark
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Margareth Brødholt HVORDAN BLIR ELDRE MED PSYKISK LIDELSE, RUSMIDDELAVHENGIGHET OG OFTE DEMENS IVARETATT PÅ SYKEHJEM? - Resultater.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
Marthe Tverbakk Tjærandsen
Samarbeid og medbestemmelse
Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.
Koordinerende enhet for habilitering- og rehabilitering
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
ABC opplæringen som metode
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

VEG-prosjektet Vi vEt og vi Gjør! 2011 - 2014 Oslo kommune Helseetaten Geriatrisk ressurssenter VEG-prosjektet Vi vEt og vi Gjør! 2011 - 2014 Kunnskap om demensutredning, demensteam og bruk av miljøbehandling er i stor grad tilstede (Vi vEt), mens veien fra kunnskap til praktisk handling (vi Gjør) er lang og komplisert. Solheim, febr.-13

VEG - Forankret hos: Byrådsadministrasjonen (v/ Eva Waaler) HEL – Prosit (v/ Bente Riis / Kirsti Pedersen) SYE (v/ Lederteamet + Kvalitetsavd. v/ Heidi Engelund) UTH & UTS (v/ Line Orlund og Torunn Wibe) Boligene v/ A. M. Christensen Tillitsvalgte (Delta, Fagforbundet, Unio ++) Solheim, febr.-13

VEG-prosjektet Vi vEt og vi Gjør VEG-prosjektet består av tre del-prosjekt: * Demensteam-prosjektet… * Dokumentasjons-prosjektet… * ForIm-prosjektet… Prosjektene samhandler med hverandre Solheim, febr.-13

DemensTEAMprosjektet Hukommelsesteam-prosjektet Prosjektleder Sigrid Aketun – Geriatrisk ressurssenter Solheim, febr.-13

DOKUMENTASJONS- prosjektet Prosjektleder Kirsti V. Solheim - GERIA Solheim, febr.-13

Bakgrunn/SMET: Tillitskapende tiltak/Miljøbehandling krever mest mulig Å kartlegge kognitiv/psykisk funksjon (svikt- og ressurser) er helt nødvendig for å kunne gi faglig god personsentrert omsorg = miljøbehandling/Tillitskapende tiltak Bakgrunn/SMET: Tillitskapende tiltak/Miljøbehandling krever mest mulig individuelt tilpasset og felles behandleratferd i samhandling med bl.a. personer med demens. Dette forutsetter god dokumentasjon, på felles kjente områder, slik at alt berørt personale, gjennom hele sykdomsforløpet/omsorgskjeden kan finne igjen dokumentasjonen og bruke den…. (den røde tråden..) Solheim, febr.-13

MÅL: - Kartleggings – Utrednings – diagnostiserings- og Bidra til tilrettelegging med faglig dekkende begreper i Oslo kommunes digitale fagsystem, Gerica, innen områdene: - Kartleggings – Utrednings – diagnostiserings- og oppfølgingsarbeid … Kognitiv funksjon (ressurser og svikt)… Psykisk funksjon (ressurser og svikt)… Miljøbehandling/Tillitskapende tiltak… Solheim, febr.-13

NYTT: Personopplysninger: OBS: Samarbeid mellom GERIA og NKAH. Finnes på GERIA og NKAH sine hjemmesider = basis for alt Miljøbeh.arb. NYTT: Personopplysninger: Foreldre og søsken Barndomshjemmet Venner Skolegang / Yrkesutdannelse Arbeid Bosteder Ektefelle( r ) Barn Interesser / hobbyer Religiøse interesser / eksistensielle spørsmål/ritualer Lesning Sang / Musikk 13. Foreninger 14. Andre interesser (kultur – sport – natur) 15. Vaner 16. Personlig hygiene og døgnrytme 17. Utseendet 18. Matvaner 19. Samvær med andre Gode minner 21. Spesielle helseopplysninger 22. Beskriv deg selv / pasienten som person (Kommunikativ- og sosial kompetanse)?? 23. CAVE: Skal ikke snakkes om ..!! Fylles ut etter at diagnose er satt, fortrinnsvis av pasienten selv … Solheim, febr.-13

Gerica: FagVeileder Kognitiv/Psykisk funksjon Solheim, febr.-13 Solheim, nov-12

FagVeileder Kognitiv/Psykisk funksjon 1. Selve begrepet som står beskrevet i GERICA (området) Mål: Gjenkjennbart 1. Definisjon/tekst som står i fritekst under begrepet/ området i Gerica. Mål: Gjenkjennbart 1. Eksempler på begrepet fra praksis… Mål: Gjenkjennbart, forståelig i praksis Solheim, febr.-13

PILOTERING DELTAKERE: FRAMDRIFT: * EVALUERING: * Hjemmetjenester: - Bydel Bjerke  Årvoll/Veitvet - Bydel Grorud  Distrikt Vest * Boliger: - Bydel Nordre Aker  Tre Bol. * Institusjon: - Tåsenhjemmet - Silurvn. sykehj. - Abildsø sykehjem FRAMDRIFT: * 15. jan. -13: Kick off * To PilotForum underveis * 29. mai -13: Pilot avsluttes * EVALUERING: UTH & UTS Solheim, febr.-13

Et samarbeidsprosjekt mellom HiBu & Geriatrisk res.s. ForIM-prosjektet Et fordypningskurs/videreutdannelse i forankrings- og implementeringsarbeid i kommunehelsetjenesten En pilot Et samarbeidsprosjekt mellom HiBu & Geriatrisk res.s. Prosjektleder Kirsti V. Solheim - Geriatrisk ressurssenter Solheim, febr.-13

Målgruppe Krav: * Avdelingsledere * Tjenesteansvarlig (BOB) * Fagskole eller mer… * Forankrings-/ implementerings- ansvar.. * Avdelingsledere * Tjenesteansvarlig (BOB) * Fagansvarlige * Demenskoordinatorer * Gruppeledere * Dagsenterledere * Ergo-/fysioter. om har lederansvar…. * Lederansvar i Boliger for utviklingshemmede.. * Annet…. Institusjon… Boliger… Dagsenter… Hjemmetjeneste… Praktisk Bistand… Etc….. Solheim, febr.-13

Hvem og hvordan: Tverrfaglig! Arbeidsplassen velger ut 2 – 4 ansatte som har/får et spesielt forankrings- og imple- menteringsansvar …. Tverrfaglig! Arbeidsplassen v/ leder og ansatte velger selv ut hva de ønsker å forankre og implementere….. Solheim, febr.-13

Reisverk - Macro: * 8 studiedager fordelt på seks semester (2 ½ år)… * 1 til 2 gruppesamlinger mellom prosjekt- dagene/pr. semester… * Aktivt nettbruk/nettforum…. * Arbeidskrav mellom samlingene/i gruppene * 15 studiepoeng for de som ønsker det… Solheim, febr.-13

Hva er Forankrings- og implementeringsarbeid? Defn.: Forankringsarbeid er det arbeidet som må utføres på en arbeidsplass for å få til varige forbedringer/endringer… Varige endringer/forbedringer kan defineres som: ”Når nye arbeidsmetoder og forbedringer blir normen, den måten vi gjør tingene på, her hos oss” (T. Konsmo, GRUK; Kunnskapssenteret Seksjon for kvalitetsutvikling) Med andre ord er forbedringen blitt integrert i den vanlige måten å jobbe på, istedenfor å oppleves som en ekstra arbeidsprosess”. Solheim, febr.-13

Forts.: Forankringsarbeid … Det er ikke bare * arbeidsprosessen og resultatene, men også * holdninger og atferd som er endret fundamentalt. Videre er * systemet forandret, slik at det understøtter forbedringene. Målrettet prosess/Å holde seg på veien  RESULTATER (T. Konsmo, GRUK) Dette betyr at skal vi lykkes med et forankrings-/implementerings-arbeid kan det være hensiktsmessig å arbeide med to fokusområder/ akser: Akse A: Organisatorisk akse … Akse B: Samhandlings akse …. (Dvs.: Samhandlings- og behandleratferdskompetanse) Solheim, febr.-13

Rammverk-Micro: + Fag… * Å arbeide langs to akser/ SMET: Et lavterskeltilbud/perm for å hente ideer, verktøy, kunnskap, motivasjon etc. SamHandlingsBanken En verktøykasse til bruk i praktisk hverdag for ledere, fagansvarlige og øvrige ansatte * Å arbeide langs to akser/ SMET: Akse A: Den organisatoriske akse Akse B: Samhandlingsaksen …. * Akse B: Fokusområder: - jeg er ansvarlig for meg! - egne + arbeidsplassens verdier holdninger - kommunikasjon/samhandling + Fag… * Prosesslæring – å være i egen endringsprosess … tar tid.. * Prosjektdagene:  Formiddag faglig påfyll..  Ettermiddag/grupper/Målkart … Solheim, febr.-13

Hva nå?? Mindre tilskudd fra samhandlingsreformen enn beregnet.. Fått midler fra OU-fondet til oppstart… Kommunen garantist.. Solheim, febr.-13

Å holde seg på veien… - en virkelig utfordring!! VEG = Kunnskap om demensutredning, demensteam og bruk av miljøbehandling er i stor grad tilstede (Vi vEt), mens veien fra kunnskap til praktisk handling (vi Gjør) er lang og komplisert…. Takk for meg! Solheim, febr.-13

Studieplan/temaer: Mod. 1 Mod- 2 * SMET-modellen * Kunnskapsbasert praksis * Kvalitet og pasientsikkerhet * Forankrings- og implementeringsarbeid * Selvbilde og mestring * Pleiekultur som begrep og fenomen * Kulturens fysiske og sosiale rom, språket, regler for sam- handling, verdier og kultur- forståelse * Pleiekultur og lederskap * Helsepolitiske visjoner og føringer * Krav om omstilling og endring både faglig og organisatorisk * Demografi * Forventninger til morgendagens helsearbeidere; kompetanse, roller, arbeidsoppgaver og ansvar * Sykepleie (??) i en kryssild mellom tradisjon, nytenkning og markeds- økonomi Mod- 3 Solheim, febr.-13

Forts.: Studieplan/temaer… * Overordnede kvalitetskrav Kvalitetssikring- og utvikling * Kvalitetssystemer som verktøy for forsvarlig praksis * Personsentrert omsorg (oppgavefokusert kontra personorientert omsorg – OSP) * LØFT- Løsningsorientert tenkning * Eget behov for å bli anerkjent å bli sett * Faglig/etisk refleksjon som erfaringsdeling * Tverrfaglig samarbeid * Veiledning/Coaching/kollega-/ medarbeidersamtaler Konfliktforebygging og – håndtering Mod- 4 Mod- 5 Solheim, febr.-13

Forts.: Studieplan/temaer… * Visjoner, verdier og mål for virksomheten i kommunen og ved den enkelte virksomhet * Medarbeidernes innflytelse og ansvar * Ledelse mot ny og bedre praksisutøvelse; forankring og implementering * Endringsprosesser * Prosjektarbeid – prosjektledelse * Strategisk kompetansestyring * Tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid og samhandling Mod- 6 Solheim, febr.-13