Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Teamsammenseting i forbedringsarbeid

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Teamsammenseting i forbedringsarbeid"— Utskrift av presentasjonen:

1 Teamsammenseting i forbedringsarbeid

2 Forbedringsmodellen: tydelig metode for forbedring

3 Forbedringsteamet Tverrfaglig Felles mål Gjensidig respekt
Faglig og arbeidsmessig aksept Verdsette hverandres kompetanse Ansvarsfordeling Hva kjennetegner et forbedringsteam?

4 Teamleder Ledelses forankring Faglig tyngde Gjennomslagskraft
Entusiastisk En som har troen Ha oversikten oppsummerende være drivende være samlende

5 Å kombinere er å se forskjellen på:
Innflytelsesområde Interesseområde

6 Hva kjennetegner effektive team
Får frem gruppens potensial Er tydelig på fremdrift Er tydelig på fremskritt Er tydelig på prosess og dialog Er tydelig på resultat Løfter arbeidet frem til sentrale aktører Ikke for stor gruppe, involvert de som skal få det til å virke Liten kjernegruppe, samtidig kunne trekke inn flere underveis - ulike faser Råd til prosjektlederne

7 Organiser arbeidet Fordel oppgaver
Gi alle klare ansvar Bli enige om hvordan dere skal jobbe Hva skal leveres av hvem til neste møte Hvor ofte skal dere møtes? 1 gang per uke 1 time eller 2 timer 2 hver uke? Hvordan involvere kolleger Skape engasjement i avdelingen Snakk om prosjektet Råd til prosjektlederne

8 Implementering: Implementering er avhengig av vilje og holdninger
…..og nærhet til praksis!!

9 Suksessfaktorer for å lykkes med forbedringsarbeid
1 Informasjon 2 Involvering og engasjement 3 Infrastruktur Suksessfaktorer for å lykkes med forbedringsarbeid i helsetjenesten – basert på evaluering av gjennombruddsprosjekter i Norge Publisert januar 2011 i British Medical Journal (BMJ)

10 Suksessfaktor 1 – Informasjon
Fremskaffe kontinuerlig og pålitelig kunnskap om beste praksis Fremskaffe kontinuerlig og pålitelig kunnskap om nåværende praksis Sammenligne egne oppnådde resultatet med andre

11 Suksessfaktor 2 – Involvering og engasjement
Involvere ledere på alle nivåer i forbedringsarbeidet Involvering pasienter og pårørende i alle steg av forbedringsarbeidet Forankre og involver profesjoner - tverrfaglighet Involver alle ansatte i forbedringsarbeidet

12 Suksessfaktor 3 – Infrastruktur
Benytt forbedringskunnskap som base Utvikle læringssystemer som er skreddersydd de ulike profesjonene Benytt tverrfaglige team skreddersydd for emnet Skap et system for veiledning av forbedringsarbeidet Sikre et system for å få endringer til å bestå, samt oppfølgning

13 Både ”du og jeg, og vi to”….. både ledelse og medarbeidere…..
Atferd Planer Prestasjoner Rapporter Strukturer Prosesser Prosedyrer Politikker Teknologi Mål Motivasjon Humør Committment Opplevelse Overbevisning Normer Verdier Språk Tradisjoner Den formelle organisasjon Den uformelle organisasjon Jeg Vi

14 Oppgave Hvem må vi ha involvert for å få dette til å virke i det daglige? Hvem skal være måleansvarlig? Hvordan vil vi som team møtes og arbeide fremover – gjøre avtaler Fremdriftsplan utarbeides Selvevaluering score – nederst på tiltaksskjema Hvem består teamet av – skrives bakpå fremdriftsplan (marker eksplisitt måleansvarlig og prosjektleder med navn og epostadr)

15


Laste ned ppt "Teamsammenseting i forbedringsarbeid"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google