Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ABC opplæringen som metode

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ABC opplæringen som metode"— Utskrift av presentasjonen:

1 ABC opplæringen som metode
Undertittel

2 ABC-opplæringen er tiltak for kompetanseutvikling i kommunale helse- og omsorgstjenester .Opplæringen omfatter ABC-permer på ulike fagområder. Aldring og helse har ulike permer, mens KS har utviklet perm for velferdsteknologiens ABC ABC-opplæringen: Begrepet henviser til opplæringsmodellen som blir brukt i ABC. Denne består av tre bærende elementer: Fagstoffet, seminarene og gruppearbeidet. ABC=en helhetlig læringspakke som henvender seg til både de som har lite, men og til de som har mer kompetanse. Samtidig skal materiellet være godt forankret i praksis. Ønske er å sette i gang en utviklingsprosess hos den enkelte deltaker, og på arbeidsplassen til deltakerne. Prosessen skal gi læringslyst og kunnskapstørste. Forhåpentligvis vil den enkelte etter gjennomført studieopplegg, ta ansvar for å fortsette egen læringsprosess. Temaene i studiemateriellet skal motivere for økt læring, samtidig som både stoffet og gruppeprosessen stimulerer til personlig vekst. Læring er en livslang prosess. I denne opplæringsmodellen er gruppeprosessen selve drivkraften i denne prosessen. Målet er at den enkelte deltaker skal tilegne seg faktakunnskap innen de fagområdene Eldreomsorgens ABC representerer, og at kunnskapen blir så integrert at den kan omsettes til praksis. Det vil si at den enkelte pleier utvikler god kontakt mellom: ”Hode, Hender og Hjerte”!

3 ABC-opplæringens oppbygging
Opplæringsmodellen er basert på en pedagogisk trinnvis oppbygging. Heftene i hver ABC-perm, er satt inn i en rekkefølge for å gi faglig progresjon. Det samme gjelder for permene. ABC-opplæringen foregår i kommunene. ABC-permer – som inneholder temahefter ABC-grupper – tverrfaglig sammensatte refleksjonsgrupper som møtes minst en gang per hefte Fagseminarer – gjennomføres halvårlig med 6 timers varighet Ved avsluttet perm får deltakerne utdelt ABC-bevis dersom alle heftene er lest og de har deltatt på minst 80 prosent av gruppesamlinger og deltakelse på begge fagseminarene. Permene inneholder 6-13 hefter, og er beregnet på ett års opplæring. ABC Musikkbasert miljøbehandling består av 6 hefter og er beregnet på et halvt års opplæring. Hver perm starter med et oppstartseminar på seks timer, og følges opp av et nytt fagseminar omtrent halvveis i gjennomføringen av permen. Unntak fra dette er musikkbasert miljøbehandling som har et seminar i løpet av permen. Ved avsluttet perm blir abc bevis sendt per mail til alle deltakere

4 Refleksjon rundt gruppeprosesser
Gruppearbeid Hva er positivt med gruppe arbeid? Hva kan være utfordrende? Hvordan kan du bidra til at ett gruppearbeid vil fungere? 2minutter individuelt, deretter snu deg mot siden mannen/kvinnen og diskuter i 5minutt Ca. 10min sett deg sammen med side mannen to og to. Deretter diskusjon i plenum. Spør om det er spørsmål fra salen.

5 ks sin modell Velferdsteknologiens ABC - opplæringspakke til kommunene Velferdsteknologiens ABC består av fem emner som bygger på hverandre. Emnene dekker sentrale tema som lovverk og etikk, metoder for kartlegging av brukerbehov og eksempler på teknologiske løsninger som er i bruk i kommunene i dag. For hvert emne skal det være gruppesamlinger med diskusjon og gruppearbeid.

6 RETNINGSLINJER FOR GRUPPESAMLINGENE
RETNINGSLINJER FOR GRUPPESAMLINGENE Gruppesamlingene er kjernen i arbeidet med ABC. Det er derfor viktig at gruppene i startfasen bruker tid på selve gruppeprosessen; Finne sin arbeidsform Utnevne en leder Avtale fast møtetid med jevne mellomrom Avklare konsekvenser hvis noen ikke møter, ikke følger opp eller på annen måte ikke gjennomfører ABC- programmet Sett gjerne av god tid , 1,5 – 2 t, legg inn pause, tid til diskusjoner og evnt litt mat/drikke

7 «Gruppeleder» må holde oversikt over fremmøte
Det anbefales å sette av møtetid ca hver uke for å bli ferdig med hele ABC`n til mars. Det vil bli en halvdagssamling i mars, i V est Agder og i Aust Agder, mer informasjon kommer. Hvis dere i gruppene ønsker «besøk» og drahjelp fra leder av ABC,- bør tid avtales så fort som mulig med i Vest Agder og Tanja / ) i Aust Agder.

8 PLAN FOR GJENNOMFØRING
Velferdsteknologiens ABC- emner, innhold og forslag til gruppesamlinger. Emne A 79 sider Introduksjon til tjeneste innovasjon og velferdsteknologi Ca 43 sider å lese, 5 arbeidsoppgaver Om læring og læringsstrategier Morgendagens helse- og omsorg Innovasjon Velferdsteknologi Gevinstrealisering Veikart for tjenesteinnovasjon 2 samlinger 4 refleksjons- Oppgaver. Emne B 56 sider Fra brukerbehov til ny løsning Ca 40 sider å lese, 2 arbeidsoppgaver Brukerinvolvering Mulig teknologi 1 samling 2 refleksjons-oppgaver Emne C 61 sider Lovverk og etikk Ca 22 sider å lese, 7 arbeidsoppgaver Lovverket Etikk 3 samlinger 13 refleksjons-oppgaver og 2 gruppe- oppgaver

9 Utprøving og vurdering av bruk Delta i utprøving
Emne D 43 sider Utprøving og vurdering av bruk Ca 17 sider å lese, 4 arbeidsoppgaver Delta i utprøving Oppfølging av ny løsning Risiko analyse Dokumentasjon av erfaringer 1 samling 4 refleksjons-oppgaver Emne E 35 sider Overgang til drift Ca 17 sider å lese, 2 arbeidsoppgaver Fra prosjekt til drift Opplæring og ny læring Evaluere og følge opp 3 refleksjons-oppgaver


Laste ned ppt "ABC opplæringen som metode"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google