Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt."— Utskrift av presentasjonen:

1 Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt Kirsti Johansen, Prosjektleder

2 Bakgrunn for prosjektet
Kurs i VIPS praksismodell/KARIH 2014 Opplæring til ansatte Prosjektet er forankret i Plan for demensomsorg i Kautokeino Kommune, Planperiode 2015 – 2025, vedtatt av kommunestyret , Sak 05/15. Enheten helse og omsorgs visjon: «Enhet helse og omsorg gir helhetlige tjenester og personsentrert omsorg» KARIH = Kursansvarlig ressursperson for institusjon og hjemmetjenester

3 Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen
Prosjektet er basert på demensomsorgens VIPS og skal tilpasses de lokale forhold og samisk kultur.

4 Omfang Prosjektet begrenses til 3 år med oppstart i 2017.
Avgrenset til pasientene på bokollektivet, de vil motta omsorg og tjenester som er personsentrert og personalet skal ha fokus på pasientens perspektiv. Utvalgte pasienter på sykehjemmet skal være referansegruppe i prosjektet, de vil motta omsorg og tjenester i henhold til dagens omsorgsstruktur.

5 Prosjektmål Målet er å utføre personsentrert omsorg/ukentlige fagmøter. Personsentrert omsorg er å styrke identiteten, fremme brukermedvirkning og tilpasse aktiviteter til den enkelte. Personsentrertomsorg : Gir trygghet Verdsetter personer med demenssykdom Behandler personer som enkelt individer – med deres bakgrunn, personlighet, unike fysiske og mentale evner og deres unike sosiale ressurser Ser verden fra pasientens perspektiv med en empatisk tilnærming til dette perspektivet Erkjenner at atferd har sitt grunnlag i mellommenneskelige relasjoner Tilrettelegger for at personer med demenssykdom har et berikende sosialt miljø som både kompenserer for svakhetene deres og gir dem mulighet for personlig vekst.

6 Resultatmål I prosjektfasen gjøres det kartlegginger, undersøkelser og måle kvaliteten på tjenestetilbudet før og etter innføring av VIPS- praksismodell og personsentrert omsorg. Prosjektet vil vise om denne måten å gi omsorgstjenester fører til «merarbeid» eller om det er ressursbesparende. I prosjektet vil vi se hvilken effekt metoden har for brukergruppen. Om det bidrar til bedre kvalitet og tilfredshet i tjenesten, gir økt kompetanse og ønsket effekt i henhold til prosjektmålene.

7 Erfaringer Veien blir til underveis
Bra at det har tatt lang tid, etablere en ny pleiekultur. De ansatte var mere positive til emnet, enn forventet. Ansatte er endringsvillig – økt kompetanse Avdelingsvis- reelle situasjoner – rollespill

8 Utfordringer Frikjøpt 40 % - leder og vips-veileder/ressursperson: 1 dag i mnd - frikjøpt time for time Tidkrevende å skrive prosjektplan, lage spørre undersøkelser/informasjonsmateriale til ansatte og pårørende Utskiftninger i ledelsen og personalet Omorganisering Underbemanning/turnus, flere puljer Økonomi Ingen erfaring med prosjektarbeid/USH-Karasjok/google


Laste ned ppt "Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google