Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
Fagdag om opptrappingsplan 27. september 2017

2 Bakgrunn for søknad Bakgrunnen for vår søknad var flere.
- Opptrappingsplanen og utlysning av midler - Workshop: I Oslo ble det tatt initiativ til en workshop med deltakere fra de ulike rehabiliteringsmiljøene da utlysningen ble gjort kjent. - En av arbeidsgruppene i workshopen endte med en søknad var sammensatt av deltakere fra to sykehus, to bydeler, Sykehjemsetaten og Helseetaten. Her ble utviklingsområdene jobbet frem som grunnlag for søknaden. - Erfaring: Helseetaten har erfaring med bydekkende prosjekter og har god oversikt over miljøene i bydelene gjennom de ulike nettverkene vi leder. Det er to vesentlige områder i dette prosjektet: Innholdet i opptrappingsplanen Oslos lokale kontekst og utviklingsbehov Storby med 15 bydeler Er opptatt av likeverdige tjenester til innbyggerne Forskjeller i tilbud og tjenester ettersom hvor i Oslo man bor Fragmenterte tilbud og manglende samhandling og koordinering Flere søknader fra Oslo, ett byomfattende prosjekt som Helseetaten har søkt om midler til

3 Utviklingsarbeid i Oslo
Opptrappingsplan for habilitering og rehabilitering Hverdagsrehabilitering Velferdsteknologi Fallforebygging Løft for bedre ernæring Tillitsmodellen Nettverk og frivillighet Fremtidens møteplasser Aldersvennlig bydel Oslo+ Det skjer mye utviklingsarbeid i Oslo kommune. Mange utviklingstiltak, nye tjenester etableres, nye organisasjonsformer tas i bruk. Arbeidsgruppen var opptatt av at tjenestene ses i sammenheng for å unngå endringstretthet. Læringsnettverk for gode pasientforløp Demensarbeidslag

4 Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
Hovedmålene i prosjektet (3-årig prosjekt) Brukerne mottar gode og likeverdige habiliterings- og rehabiliteringstjenester i kommunen Bruker medvirker i utviklingen av rehabiliterings-tjenestene i Oslo og medvirker i egen rehabiliteringsprosess Rehabiliteringstjenestene utvikles med utgangspunkt i innbyggernes, tjenestenes og samfunnets behov Kvaliteten på habilitering og rehabiliteringstjenestene er bedret Har fått midler for 2017 Har skissert et 3- årig prosjekt, 2 år med utvikling og utprøving av konsepter/modeller 1 år med implementering Kompetansehevende tiltak i alle årene

5 1. Brukerne mottar gode og likeverdige habiliterings- og rehabiliteringstjenester i kommunen
Spesialisert rehabilitering sykehus Døgnrehabilitering kommunen - Forsterket rehabilitering, Aker helsearena - Rehabiliteringsplasser, helsehus Rehabilitering i hjemmet - Spesifisert behandling/rehabilitering - Hverdagsrehabilitering Vi har et differensiert rehabiliteringstilbud i Oslo Beskrive pyramiden Men tjenestene er fragmentert og det er ikke jobbet systematisk med pasientforløp i alle bydelene Det er behov for å vurdere innholdet i tjenestene. Starter prosjektet med å kartlegge tjenestene i samtlige bydeler og etater. Dette vil danne grunnlag for utvikling av tjenestene Forebyggende og helsefremmende arbeid

6 Hverdagsmestring Hva er viktig for deg?
2. Bruker medvirker i utviklingen av rehabiliterings-tjenestene i Oslo og medvirker i egen rehabiliteringsprosess Hva er viktig for deg? Korttidsplass Rehabilitering i helsehus Forsterket rehabilitering Aker Innsatsteam Hverdagsrehabilitering Spesifikk rehabilitering Ergo- og fysioterapi Seniorveileder Dagsenter/ aktivitetssenter Hjemmesykepleie Demensarbeidslag Demensteam Palliative team Praktisk bistand Velferdsteknologi Gjennom hverdagsrehabiliteringsprosjektet og andre satsninger har mestringsperspektivet blitt mye mer fremtredende de siste årene. Hva er viktig for deg er et spørsmål som involverer bruker og som brukes mer og mer systematisk i tjenestene som grunnlag for tjenestene. Hva er viktig for deg må inn i hele rehabiliteringsprosessen Vi må evaluere tjenestene og tiltakene underveis Brukere må medvirke i tjenesteutviklingen Hverdagsmestring

7 Forankre – kartlegge – utvikle – evaluere – justere – implementere
3. Rehabiliteringstjenestene utvikles med utgangspunkt i innbyggernes, tjenestenes og samfunnets behov Forankre – kartlegge – utvikle – evaluere – justere – implementere Når man skal utvikle tjenester med utgangspunkt i innbyggernes, tjenestenes og samfunnets behov så er bred forankring og involvering en suksessfaktor for å lykkes. For Oslo har det vært viktig å forankre i alle ledd. Fra byrådsavdeling, tjenestene i bydelene og etatene, sykehusene og innbyggerne Forankringen må skje i hele prosjektperioden når større prosjekt gjennomføres. Modellen viser viktige områder i utvikling og etablering av hverdagsrehabilitering. Disse områdene vil også være aktuelle i dette prosjektet.

8 4. Kvaliteten på habilitering og rehabiliteringstjenestene er bedret
Pasientforløp, nye samarbeidsmåter og kunnskapsbasert praksis Vi skal jobbe kunnskapsbasert, se på nye samarbeidsmåter mellom kommunens tjenester og helseforetakenes rehab tjenester og sørge for gode og effektive pasientforløp. Da må tjenesteutviklingen henge sammen med etablerte tjenester Storbyfordeler og utfordringer: 15 bydeler og fire sektorsykehus, 4 helsehus og forsterket rehabavd.

9 STATUS NÅ - Rigging av prosjektet
Nå er vi i gang med å: - Forankre og informere - Organisere prosjektet (rekruttere prosjektleder og prosjektmedarbeider, nedsette prosjektgruppe og styringsgruppe, velge ut pilotbydeler) Så skal vi: - Utarbeide planer og analyser (prosjektplan, ROS-analyse, interessentanalyse, plan for kommunikasjon og plan for evaluering) - Kartlegge status og behov på habiliterings- og rehabiliteringsomådet i Oslo Etter hvert skal vi: - Utvikle modeller/konsepter for pilotering Ambisiøst prosjekt: Som dere sikkert har skjønt er dette et ambisiøst prosjekt, som vi mener vil bidra til å fremme og målrette innsatsen innen habilitering og rehabilitering i Oslo kommune, og vi synes det er flott at vi gjennom opptrappingsplanen og opptrappingsmidlene har fått drahjelp til å sette i gang.

10 Vi du vite mer? Vil du dele erfaringer? Ta gjerne kontakt!
Takk for oss! Vi du vite mer? Vil du dele erfaringer? Ta gjerne kontakt! Vi regner med å holde på i tre år, og om dere vil dele erfaringer, tenke høyt sammen eller bare er nysgjerrige på hvordan det går med oss så send oss en e-post da vel! Da gjenstår det bare å si takk for oss!

11 Sammen for bedre Oslohelse
Helseetaten Sammen for bedre Oslohelse


Laste ned ppt "Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google