Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hvordan intervjue en forsker?
KOGNITIV TERAPI VED DEPRESJONER HOS ELDRE:
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
EPISK DIKTNING inkl novelle
GROW modellen.
Mestring og forebygging av depresjon
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Dette er Raskere tilbake
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Å snakke med seg selv, fali det?
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Aggresjon.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Kognitiv miljøterapi Drammen/NAPHA 7. og 8. oktober 2013 Psykologspesialist Marit Grande
Torgeir Lindvig1 KOGNITIV TERAPI VED DEPRESJONER HOS ELDRE: Definisjon av kognitiv terapi: Definisjon av kognitiv terapi: Triade:Tankene påvirker følelsene.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Hvordan skrive personlig logg?
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Dr. Pål Rochette Spesialist i psykiatri og allmennmedisin drrochette.no Revidert aug Introduksjonsgruppe kognitiv terapi.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
Kvalitative og kvantitative metoder
Holdninger.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Å drive samtalegrupper
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
«Det sympatiske mennesket»
Psykologisk førstehjelp
Den vanskelige samtalen
Sinnemestring Ut av tåka 2018
veiledet selvhjelpsverktøy for behandling av depresjon
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Teamtrening Naturen har skjønt det. Når fuglene samordner innsats og flyr i V-formasjon øker de effektiviteten med 70 % Gjennom god samhandling, riktig.
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
GRUPPE FOR UNGDOM GRUPPE FOR UNGDOM
ABC i sinnemestring for foreldre
Utskrift av presentasjonen:

Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening Depresjon – tolkning av hendelser

Depresjon – tolkning av hendelser Gå gjennom «Haldis» og drøft sammen med naboen hvordan depresjonen kan komme til uttrykk Gi informasjon om kognitiv terapi og foreslå en agenda for samtalen, både struktur og tema Intervjue pasienten slik at NAT (B) kommer fram og koble disse til konsekvenser (C – følelse, kroppen/indre tilstand, atferd)* Sett opp en skriftlig ABC Undersøk pasientens synspunkter på gyldighet av NAT (0-100) I situasjonen og i samtale med behandler Veiledet oppdagelse Nedsatt energinivå, motivasjonssvinn, redusert selvtillit, negative følelser, inaktivitet

Depresjon – tolkning av hendelser Intervjue pasienten slik at alternative tanker kommer fram* Koble alternative tanker til relevante konsekvenser, utvid ABC med DE Følelse, atferd, indre tilstand Gi informasjon om at NAT kommer automatisk, mens det kreves ofte en bevisst innsats for å hente fram alternative tanker. Depressive briller og bruk av minneanker *Ta utgangspunkt i evt forskjeller i skalering av tankenes gyldighet i situasjonen og i samtalen «Hva ville du ha sagt til en venn som hadde det på samme måte?» Rettsalsmetafor

Depresjon – tolkning av hendelser Tankefeller Innled om at depresjon ofte virker inn på måten man tenker – at man får på seg briller eller et filter som preger tankene i negativ retning. Presenter oversikten over tankefeller og undersøk om pasienten kjenner seg igjen i noen av dem* Normaliser tendensen til tankefeller. Gi informasjon om at det kan være lettere å få grep på og distansere seg fra negative tanker hvis man kan oppdage tankefellen og sette navn på den. Undersøk hva pasienten synes om tankefeller og om hun kunne tenke seg å bruke listen fram til neste avtale For eksempel ved å ta utgangspunkt i NAT’ene

5 kolonners skjema (ABCDE) Indre/ytre trigger Situasjon Hendelse A Automatisk Tanke B Følelse Indre tilstand Handling C Alternativ tanke Antidepressiv tanke D E