Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Solfrid Raknes, psykologspesialist
2
MÅL, TIME 1 Første time: Følelser Hovedmål: Økt følelsesbevissthet
Delmål: Stimulere til Gjenkjennelse av et spekter av følelser Skalering av følelser Toleranse for følelser Utrykke følelser med kropp og ord Skille mellom situasjon, følelse og tanke ved å bruke hjelpehånda
3
Rammer fremover: Når og hvor dere skal bruke PF
Fortell om en situasjon der du har vært redd – men klart å snu fra en rød til en grønn tanke Rammer fremover: Når og hvor dere skal bruke PF Hensikt: Lære om følelser, tanker og vennlig selvsnakk Time 1
4
Gjennomgå agenda Vis Rød og Grønn og en hjelpehånd
5
La elevene lese en setning hver
Snakk om hovedinnholdet
6
Felles samtale La elevene beskrive hva som gjør at de ser at gutten er…redd, sint, lur, glad…osv Hjelp elevene til å reflektere over hva som er så bra med følelser: At det er et effektivt kommunikasjonssystem mellom mennesker, og for at vi raskt og automatisk skal kunne reagere på situasjoner
7
Filmen vises over youtube eller kan lastes ned fra vimeo
Snakk om det dere har sett: Fokuser på hva gutten følte, tenkte, gjorde Hvordan kunne vi se hva han tenkte? Tankebobler – filmtriks! Hva er bra med at man kan se når noen blir redd?
8
Fyll ut en hjelpehånd på Smart-tavla/tavla utfra filmen
9
La elevene snakke to og to
De som er fort ferdige: Snakk sammen om hvordan de merker andre følelser i kroppen (glad? Trist? Sint? Misunnelig? Kjedelig?)
10
La elevene lese høyt, og snakk om det dere har lest
Hvisk en følelse og et tall fra 0 – 10 til en av elevene, for eksempel, glad 8. La eleven mime følelsen, og de andre tipper følelse og følelse-styrke. Når de har tippet riktig – utforsk hva de så som gjorde at de tippet den følelsen og den styrken. Fortsett med redd, sint, glad, stolt, flau, sjalu, misunnelig, gjedelig, avslappet.
11
Hjemmeoppgave Legg merke til hva du og de rundt deg føler frem til du gjør lekser i kveld, og hvor sterkt. Prøv å legg merke til hvordan det forandrer seg i kroppen din når du føler noe annerledes!
12
TIME 2 B. Tankes kraft HOVEDMÅL: Økt tankebevissthet:
Lære begrepene røde og grønne tanker Øve på å gjenkjenne egne røde tanker Øve på å uttrykke røde tanker Øve på å finne grønne tanker
13
Kort bro fra sist PF-økt for å minne elevene på hva dere gjorde da
Ta frem Rød og Grønn Noen som har grønne tanker – gleder seg til noe? Hva skjer i kroppen når du tenker på det? Del gjerne egne rødtanker rundt en situasjon – der du klarte å snu til grønntanker og gjøre noe mer lurt enn det du hadde lyst til først
14
Kort agendagjennomgang
Nevn også at dere skal se en ny film og ha en lag-konkurranse
15
La elevene lese, ”ring-prinsippet”
Snakk med klassen om innholdet – bruk god tid på bildet Må man ha opplevd å ha blitt bitt for å være redd? Når er frykt mer til bry enn til hjelp?
16
Definisjon – eksemplifiser gjerne med egne rødtanker
17
Definisjon – Eksemplifiser gjerne med egne grønntanker – og hvordan du har autmatisert noen grønntanker som ofte er til hjelp for deg
18
Introduser filmen: Skal se en jente som legger ut noe på Facebook – og hva som deretter skjer Be elevene følge med på hva hun føler og tenker
19
La elevene lese Normaliser hvor vanskelig det kan være å finne rødtanker – De tankene man ikke vil tenke kan gjenmme seg At tankene for mennesker er som ”vannet for fisk” – en fisk svømmer rundt og legger nok ikke merke til om vannet er bra eller dårlig kvalitet…
20
Del klassen i to lag Gjennomfør lagknkurranse Let etter grønntanker rundt tap sammen etterpå!
21
Felles gjennomgang
22
Be elevene fylle ut hver for seg
23
MÅL TIME 3 AKTIVITET Målsetninger
Identifisere aktiviteter som gir opplevelse av glede, mestring og ro. Utvikle forståelse av sammenheng mellom situasjon, tanker og følelser Utvikle forståelse av sammenheng mellom situasjon, tanker og følelser når man er overdrevent redd for noe
24
Kort repetisjon fra det dere gjorde sist
Hjemmeoppgaven?
25
La elevene lese Og fylle ut liste med hva de liker
26
Se filmer, snakk om dem Hjelp elevene til å se at det er ulik trøst som hjelper for ulike folk Lag gjerne en lang liste over ulike måter man kan gi trøst og oppmuntring på
27
La elevene fylle ut gjerne 2 og 2
31
MÅL, TIME 4 Refleksjoner rundt: Å være en god venn Hvem kan hjelpe meg?
33
Lær hjelpehånda utenatt
Rødfingeren er en huskeregel Når to hender løftes opp – det er et tegnspråk for å være til hjelp Man har alltid med seg hånda
34
La elevene lese La elevene lage et ark som viser deres støttespillere, kombiner gjerne navn og bilder
37
Tillits-øvelser: Utforsk rød-tanker i forkant, grønntanker etterpå
La elevene smake på ulik mat med bind for øynene (salt, sukker, kakao, kanel) La elevene stå i en tett ring, en i midten. Den i midten skal lene seg – de andre skal ta imot Synge ”gubben noa” alene Gjøre danse-mooves i en ring
38
La elevene gi hverandre komplimenter
La elevene skrive noe fint til den de sitter ved siden av, og overrekke kompliment til hverandre Ta imot på ulike måter: – først uten å se på den andre, - med lut holdning med stolt kroppsholdning Reflekter rundt hvordan det kjennes best å gi og få komplimenter!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.