Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening"— Utskrift av presentasjonen:

1 Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Moderate og alvorlige rusmiddelproblemer

2 Ferdighetstrening – rusmiddelproblemer
Ta utgangspunkt i «Elisabeth» – drøft hvilke negative konsekvenser som rusmiddelbruk har, har hatt og kan komme til å ha for henne, gjerne også de som ikke er nevnt i beskrivelsene. Diskuter utfordringer og eksempler på mestring som kommer fram i beskrivelsene Gjør det samme for «Robert»

3 Ferdighetstrening – rusmiddelproblemer
Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Hent fram alternative tanker gjennom kartlegging av negative konsekvenser Be om lov, gi en begrunnelse for kartleggingen, be pasienten fylle ut kartleggingsskjemaet «Oversikt over negative konsekvenser» Plukk ut et par av de viktigste negative konsekvensene, utforsk disse og undersøk hva de betyr for pasienten Undersøk hvilken effekt tanker om de negative konsekvensene har for motivasjon, besluttsomhet, forpliktelse og faktisk rusmiddelbruk Hente fram alternative tanker

4 Ferdighetstrening – rusmiddelproblemer
Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Hent fram informasjon til utarbeidelse av ABCDE ved å utforske ambivalens Det gode med rusmiddelbruk og det negative med endring (B – automatiske tanker som kan lede til rusmiddelbruk) Det negative med rusmiddelbruk og det gode med endring (D – alternative/hjelpsomme tanker som kan lede til at man ikke bruker rusmidler) Fyll informasjonen inn i et ABCDE-skjema

5 5 kolonners skjema (ABCDE)
Indre/ytre trigger Situasjon A Automatisk Tanke B Indre tilstand Handling C Alternativ tanke D E

6 Ferdighetstrening – rusmiddelproblemer
Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Pasienten har tatt en beslutning om endring Be pasienten fylle ut skjemaet «Hvilke situasjoner og hendelser leder til at du bruker rusmidler?» for å kartlegge risikofaktorer som kan lede til rusmiddelbruk. Ta utgangspunkt i en av risikosituasjonene som pasienten strever med og hent fram automatiske tanker som kan lede til rusmiddelbruk Gi informasjon om at det kan være vanskelige å legge merke til og huske tankene som leder til rusmiddelbruk og at det kan være lettere å kjenne dem igjen. Gå gjennom «Rusmiddelrelaterte tanker» og undersøk hvilke som pasienten gjenkjenner. Utarbeid en ABC

7 Ferdighetstrening – rusmiddelproblemer
Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Ta utgangspunkt i en gang pasienten var fristet til å bruke rusmidler, men lot vær. Hent fram alternative/hjelpsomme tanker ved å Undersøke hva pasienten tenker og sier til seg selv for å få det til Drøfte hva som vil skje på kort (automatiske tanker) og lang sikt (alternative/hjelpsomme tanker) hvis han/hun bruker rusmidler. Undersøke hvordan pasienten når han/hun klarer å motstå fristelsen (alternative tanker) Utvid ABC med DE – ta gjerne med noen av de alternative tankene som er kommet fram tidligere

8 Ferdighetstrening – rusmiddelproblemer
Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Kartlegg indre og ytre triggere for sug Undersøk hvordan pasienten håndterer sug – ta gjerne utgangspunkt i eksempler der pasienten hadde sug men ikke brukte noe Atferdsmessige tiltak, nyttige tanker og selvinstrukser Undersøk om pasienten har katastrofetanker om sug og hent fram alternative tanker Fyll informasjonen inn i en ABCDE

9 En kognitiv modell for vedlikehold av endring
Kropps- reaksjoner Steder Mennesker Følelser Ikke Rusmiddelbruk Tanker Atferd Aktivititer

10 Ferdighetstrening – rusmiddelproblemer
Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Presentere «Ressursmodellen» og gå gjennom den sammen med pasienten Før opp informasjonen i skjemaet «Hva jeg kan gjøre med av for å få til endring?»


Laste ned ppt "Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google