Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ABC i sinnemestring for foreldre

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ABC i sinnemestring for foreldre"— Utskrift av presentasjonen:

1 ABC i sinnemestring for foreldre
Psykologispesialist Steinar Sunde Littsint.no Link til gratis e-bok og app

2 Utbredelse av vold mot barn i Norge
Mossige (2007, NOVA rapport) fant i en spørreundersøkelse av 7033 avgangselever ved videregående skole: 4% av ungdommene hadde opplevd grov vold fra foreldre. (slått med knyttneve, juling etc) Mor og far utøvde like mye grov vold mot ungdommene 19% av ungdommene rapporterte mild vold fra mor (slått med flat hand, ristet voldsomt, kløpet) 13% av ungdommene rapporterte mild vold fra far

3 Felittis 2009: The adverse childhood experiens study
Har fulgt barn/ungdom over 15 år Viser sterke sammenhenger mellom livsbelastning i barndom (vold, misbruk) og fysiske og psykiske lidelser i voksen alder Å vokse opp som vitne til, eller bli utsatt for vold, er den sterkeste helsemessige risikofaktor for tidlig død. Dødsårsaken er like gjerne kreft og hjerte-kar lidelser som overdose

4 Beregnede vs affektstyrt vold
Vold i nære relasjoner blir ofte assosiert med beregnede vold (psykopati) med liten innlevelse overfor offer og lav motivasjon for behandling Av de 80 siste sinne/voldssaker ved familievernkontoret i Molde bar ca 15% preg av å være beregnende vold De resterende bar preg av affektstyrt vold der utøver er fortvilet over at han/hun mister kontroll over sinne, har innlevelse overfor offer, og kjenner ansvar for handlingene sine

5 Vi snakker med oss selv hele tiden
Måten vi snakker til oss selv på innvirker på hva vi føler

6 Øvelse: «Hvit stokk» Situasjon: Noen kommer bakfra og sparker deg hardt i leggen. Før du snur deg og ser hvem som står bak deg: Hvilke tanker får du? Hvilke følelser blir aktivert? Hva kjenner du i kroppen? Hva får du lyst å gjøre?

7 Beck: Nivåer av kognisjon
Negative automatiske tanker: Tanker som aktiverer følelser og kan oppleves som «objektiv virkelighet», men inneholder ofte «subjektive feiltolkninger» Underliggende antagelser: Holdninger til oss selv som vi fortolker de automatiske tankene igjennom. For eksempel; om jeg gjør en feil «er jeg mislykket». Leveregler: Mer stabile antagelser om oss selv utviklet i de første leveår. Negative leveregler kan være: «ingen kan bli glad i meg» etc

8 Terapeutisk allianse Målrettet samarbeid der relasjonen skal være så jevnbyrdig som mulig og terapeuten ikke holder hypoteser skjult. Pasienten er ekspert på eget liv og tanker, terapeuten er ekspert på kognitiv terapi og andre metoder Det er avgjørende at pasienten forstår modellen og har tillit til terapeuten for å ha motivasjon til egen innsats

9 Vår indre dialog

10 Negative automatiske tanker
Spontane, selvdrevne tanker og forestillingsbilder, for eksempel: Jeg mestrer ikke dette Jeg blir ikke respektert Jeg er en dårlig mor/far Jeg har ingen verdi når ikke en gang datteren min hører på meg Dette er noen av de vanligste NAT før mor/far mister kontroll over sinne

11 Tankefeller Svart-hvitt tenkning Overgeneralisering Tankelesning
Følelsesresonnering Diskvalifisering Personliggjøring Katastrofetenkning/spå fremtiden

12 Den negative indre samtalen
Tenåringsdatteren min hører ikke på meg, hun respekterer meg ikke og er ikke glad i meg (overgeneralisering, tankelesning, personliggjøring). Ja, jeg er en dårlig mor (stempling). Jeg skjønner henne, jeg fungerer ikke i det hele tatt (enten eller tenkning). Jeg vil aldri mestre morsrollen (forutsi fremtiden). Alt er håpløst! (svart-hvitt tenkning). En negativ indre samtale kommer rett før sinne og vold. Sinne er ofte en måte å komme bort fra ubehaget den negative indre samtalen setter i gang

13 Validering (gyldiggjøring)
Akseptere at klienten virkelig tror på at han eller hun er dum, verdiløs eller uten håp i situasjonen Motargumenter kan gi følelse av ikke å bli forstått eller av at problemene blir bagatellisert Balansegang mellom akseptering og endring Validering innebærer at man formidler at klientens tanker og følelser kan forstås, men at handlingene (vold) ikke kan aksepteres

14 Terapeutisk empati Emosjonell komponent (føle den andres følelser, på en ivaretagende måte) Kognitiv komponent (forstå pasientens måte å oppleve verden på) Oppmerksom på detaljer, ikke dømmende, åpen. (Dævelskapen ligg i detaljene) Gå detaljert inn i situasjoner for å kunne forstå Få tak i nyansene i det pasienten sier, og reflekterer dem tilbake

15 Sokratiske spørsmål og veiledet oppdagelse
Hvordan er det for deg å tenke at du er en dårlig mor? Hva bygger du det på? Hvor sant er det for deg at du er en dårlig mor i situasjonen? Hvor sant er det for deg at du er en dårlig mor når vi sitter her? Ville du sagt det samme om noen andre i samme situasjon? Har jeg oppfattet riktig at ..

16 Hjemmeoppgaver Ved gjenkjennelse av en NAT, stopp opp og gi deg selv noen sekunder til å registrere hva som skjer. Spør deg selv om NAT er sann? Hent frem en «hvit stokk» og en alternativ og sannere tanke om deg selv. Erfar hvilken effekt det har på følelsene i situasjonen og mestringen av den Endring skapes av nye erfaringer

17 Samspill mellom terapi timer og hjemmelekse
Det kreves trening for å bryte automatiske tanker og lærte reaksjonsmønstere Et mål med hjemmelekse er at klienten skal få et verktøy til å ta kontroll over sinne/ vold mellom timene. Selvkontroll gir opplevelse av mestring og øker motivasjon for videre behandling Et fokus på den indre dialogen mellom timene bidrar også til en bevistgjøring av at sinne kommer som et resultat av egne fastlåste tankemønstere og ikke pga barna eller partner

18 A = situasjon Ole hører ikke etter
Figur 1 A = situasjon Ole hører ikke etter B = tanke/fortolkning C = følelse Håpløshet/sinne

19 A = situasjon Ole hører ikke etter
Figur 2 A = situasjon Ole hører ikke etter B = tanke/fortolkning Ingen hører på meg Ole er uoppdragen Jeg er dårlig mor C = følelse Håpløshet/sinne

20 Figur 3 B = tanke/fortolkning C = følelse
A = situasjon Ole svarer ikke B = tanke/fortolkning Jeg er en god mor i 90% av tiden Jeg blir respektert Ole er bare 5 år Ole er i sin egen tankeboble C = følelse Ro/opplevelse av kontroll

21


Laste ned ppt "ABC i sinnemestring for foreldre"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google