Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Holdninger.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Holdninger."— Utskrift av presentasjonen:

1 Holdninger

2 Om holdninger Definisjon: relativt stabile måter å tenke, føle og handle på i forhold til bestemte objekter Teori utviklet for å forstå atferdsstabilitet slik dette kommer til uttrykk i forhold til andre mennesker, bestemte situasjoner, ting, valg o.l.

3 Holdningskomponentene
Holdningsteorienes tre grunnleggende tema: Forholdet mellom tanker og handling Organiseringen av vår mentale “verden” Hvorfor deler ulike mennesker de samme oppfatningene om enkelte ting og hendelser? En-komponent teori: Holdninger er følelsesmessige vurderinger To-komponent teori: Kognisjon (faktabasert), og følelser (vurderingsbasert) Tre-komponent teori: Kognisjon, følelser, handling

4 Forholdet mellom komponentene
Vanligvis høy grad av konsistens mellom komponentene, men ikke nødvendigvis Kompleksitet (gjør holdningene mer stabile)

5 Holdningstyper Faktabaserte (basert på data, informasjon, fakta)
Følelsebaserte (basert på emosjoner og følelser)

6 Holdninger og atferd Atferdskomponenten er den som oftest ikke harmonerer med de to andre LaPiere - studien demonstrerer dette fenomenet svært godt Fishbein og Aizen løste dette problemet langt på vei med sin teori om overveid handling, og senere teori om planlagt atferd

7 Holdninger og persepsjon
Holdninger ligger til grunn for utvalg av fakta De påvirker tolkning og organisering av fakta Holdninger ligger til grunn for meninger Holdninger kan være del av omfattende verdisystem

8 Holdningers funksjoner
Tilpasnings- og nyttefunksjonen Egoforsvarsfunksjonen Kunnskaps- og struktureringsfunksjonen Verdifunksjonen

9 Holdningsendring Heiders balanseteori
Holdninger endres for å oppnå konsistens mellom holdning og atferd Osgood og Tannenbaums kongruensteori Forklarer hvilken retning holdninger sannsynligvis endres i, gitt enkelte forutsetninger Kognitiv dissonans Forklarer konsistens mellom de kognitive elementene seg imellom

10 Overtalelse Forhold som påvirker holdningsendring ved overtalelse/propaganda Senders egenskaper Presentasjon Egenskaper ved mottaker Situasjonsfaktorer


Laste ned ppt "Holdninger."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google