Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMariann Sørensen Endret for 9 år siden
1
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program
2
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Kan alle dra nytte av å delta i i de programmer som benyttes i kriminalomsorgen?
3
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Hva kreves av et program for at det skal ha effekt? 1. Multimodalt 2. Risiko 3. Behov 4. Responsivitet 5. Forskningsbasert teori
4
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 For å bli akseptert som et kognitivt atferdsorientert program, bør programmet ha ulike kombinasjoner av teknikker som: kognitiv restrukturering trening i selvkontroll trening i selvinstruksjon trening i problemløsningsteknikker rolleveksling og rollerotasjon modellering rollespill utviklingsøvelser med tilbakemelding håndtering av uforutsette hendelser
5
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Hvilke faktorer skal programmet ha fokus på? Statiske:Dynamiske - Kriminell historik - Antisosialt nettverk - Personlighet - Prokriminelle holdninger - Personlighetsforstyrelse - Sosial fungering - Intelligens - Tankemønster - Kjønn - Verdier - Neurologiske skader - Missbruk
6
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Brotts – Brytet er i likehet med andre programmer i kriminalomsorgen manualbaserte og bygger på kognitiv atferdsterapeutisk modell Programmene skal ha en forankring i What works forskning, og rette seg inn mot de dynamiske faktorene som er de som kan endres.
7
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Hvordan jobber vi med kognitiv atferdsterapi i de programmene vi bruker i kriminalomsorgen?
8
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Situasjon – Atferd – Konsekvens Tanke HandlingFølelse Kropp
9
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Så ser vi sammen på en enkelte handling for å finne hva som var til stede i forhold til tanker – følelser – kropp – handling Dette gjør vi ved å bruke et skjema
10
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 TankeFølelseKroppslige reaksjoner Handling Konsekvenser: Alternative tanker Alternative følelse Alternative kroppslige reaksjoner Alternative handling Alternative konsekvenser:
11
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Vårt mål med dette er å endre S – A – K minus til S – AA – K pluss
12
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Hvem kan delta i program? 1. Middels eller høy risiko for tilbakefall 2. Klienter som har problemer med noen av de dynamiske risikofaktorene 3. Klienter som befinner seg i overveielsesfasen eller høyere 4. Klienter som kan fungere akseptabelt i en gruppe
13
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Hvem kan ikke delta i program? 1. Klienter som ikke har tilstrekkelige norskkunnskaper muntlig og skriftlig 2. Klienter som har psykiske lidelser 3. Klienter som ikke fungerer i en gruppe 4. Andre omstendigheter som krever særskilt vurdering: Lese og skrivevansker Omfattende hukommelsesforstyrrelse eller begrenset tankekapasitet Psykopatiske forstyrrelser
14
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 En ofte fremført påstand om kognitiv teori er: ”Kognitiv terapi egner seg bare for begavede, intellektuelle personer” Er dette riktig? Det er riktig at det kan være lettere og jobbe med denne gruppen. Og dersom personen har vanskelig for å tenke abstrakt bør man legge mer fokus på den konkrete handling enn tanken som ligger til grunn for den.
15
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Hva innebærer dette? Mange av de som kommer i kontakt med kriminalomsorgen vil ikke kunne benytte seg av kognitive programmer. Ta mer utgangspunkt i den konkrete handlingen ikke de bakenforliggende årsaker til den. Strukturert miljøarbeid der strukturen skaper trygghet og den enkeltes atferd er i fokus.
16
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Skal vi bare glemme Brotts – Brytet og lignende tiltak? Nei Vi skal ta vare på det som er bra i programmet, og vurdere hver enkelt person ut i fra de ressurser han har!
17
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Brotts – Brytet består av 9 kapitler som i stor grad bygger på What works. Mye av dette kan brukes også i forhold til personer som ikke har de kognitive ressurser som bør være til stede i forhold til et program. Velger vi å bruke dette materialet i forhold til en annen tilnærmingsmåte kan vi ikke kalle det Brotts – Brytet eller et program
18
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Brotts – Brytets kapitler:
19
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Takk for oppmerksomheten
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.