Teoriens rolle - analyse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Presentasjon 14. og 15. mai 2008 May Britt Postholm PLU, NTNU
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
Kvalitative og kvantitative metoder
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Marte Meo Ger-It May-Britt Storjord Spes.spl./Marte Meo veileder.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Det vurderende øyet.  Observasjon  Intervju  Spørreskjema  Logg  Valg av metode(r)  Etikk Kilder; Bjørndal 2002, Jacobsen og Thorsvik 1997,Johannesen.
Bratteberg skule- ein pedagogisk organisasjon i utvikling 1.-7.årssteg ca.40 tilsette “Fra ord til handling”, Lesing og SOL Læring på alle nivå.
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kjøre- og hviletid Bruk av digital fartskriver
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Arbeidet med prosjektskissen
Kvalitative og kvantitative metoder
Vurdering for læring.
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Bruk av teori i empirisk forskning
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Informasjon om eksamen
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
RFID på Deichmanske bibliotek
Å arbeide i studiegruppe:
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Om å disponere masteroppgaver
Valgfag innsats for andre
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Samtalens didaktiske muligheter
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Prosjektledelse -fra initiering til gevinstrealisering
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Læring på ungdomstrinnet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Veien mot å bli lærer 1997: ”kjøpt verden” med hovedfag i lomma
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Velkommen til foreldremøte
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Eine og Andri på viktig oppdrag
Dag Wiese Schartum, AFIN
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Teoriens rolle - analyse

Møte mellom antagelser og praksisfelt

Fra bredt til spisset fokus

Substantive teorier Mellomteorier Teoretiske modeller Paradigmer

Datainnsamlingsstrategier Observasjon Loggbok (både elever og lærere) Lærere skriver gruppelogg, basert på felles refleksjoner Gjort, lært og lurt (GLL-metoden, Tiller 1999) Dagbokrefleksjoner Samtaler/intervju Spørreark

Tre nivåer av refleksjon Gjennomtenkningen svak og usynlig. Nært knyttet til handlingen, og kan bare forstås fullt ut når vi følger handlingen på nært hold. Aktører som har møtt et uventet problem og kommuniserer i forhold til dette. ”oj-oj-nivået”. Løpende og systematisk metarefleksjon. Mens kjennetegnet på refleksjon på det andre nivået var spontanitet og krisepreg, er grundig gjennomtenkning en del av hver dagen på det tredje nivået. Skriver dagbok. (Møller 1997)

I løpet av datainnsamlingen Skrive ned spontane tanker og analyser under datainnsamlingen. Planlegge den videre datainnsamlingen i forhold til det han eller hun har funnet i foregående intervjuer og observasjoner. Dette vil bestemme fokus både for den kommende datainnsamling og analysen. Alltid ha en notatbok og en blyant for hånden

Skrive ned i notatboken tolkninger foretatt tilknyttet hver enkelt kategori etter hvert som de vokser frem. Forskeren bør også notere teorier og bestemte sitater fra teorien som han eller hun tror kan få betydning i analysene. I denne notatboken kan det også være tjenlig å skrive ned utsagn som forskningsdeltakerne har uttalt. Lese teori både før og under hele forskningsprosessen. I løpet av fenomenologiske intervjuer samt intervjuer i en mikroetnografisk studie og en kasusstudie ta med en notatbok og skrive ned umiddelbare analyser og tolkninger underveis.

Transkribére så mye som mulig av de muntlige opptakene etter hver enkelt datainnsamling. Notere ned når og hvor dataene er samlet inn på de ulike transkripsjonene.

Etter datainnsamlingen Lese grundig igjennom datamaterialet, (transkripsjonene), flere ganger. Bestemme seg for hvordan han eller hun vil behandle materialet, hvordan han eller hun vil gå frem for å kode og kategorisere dataene. I løpet av gjennomlesningene kan forskeren i høyre marg skrive stikkord som forteller hva dette er (koder, jf. Figur 1 i dette kapitlet). Begynne å notere ned navnene på de ulike kategoriene som vokser frem på venstre side i transkripsjonene (jf. Figur 1). Samle i bunker dataene som hører inn under hver enkelt kategori etter at han eller hun har kodet og kategorisert materialet. Lese teori også i denne delen av forskningsprosessen. Analysen avsluttes ikke før forskeren har satt siste punktum for skrivearbeidet. Alltid ha notatboken for hånden i denne prosessen slik at han eller hun kan skrive ned sine umiddelbare tanker og refleksjoner.

Teoretisk analyse Hvordan brukes teori til å forstå og analysere dialogen? (s. 101-103)

Koding og kategorisering Problemstilling: Hva hemmer og fremmer gruppearbeid som en læringssituasjon, sett fra studentenes perspektiv? Eksempel fra Studentlogger Intervju Spørreskjema (i tillegg lærers observasjonsnotater/logger)

Hva handler dette om? Sortere informasjon Finne mønster Systematikk/oversikt Rapportvennlig Fant tre ulike hovedkategorier: - gruppeetablering og oppstart, gruppeprosess, læring

Gruppeetablering og oppstart: Gruppeprosessen: Læring: erfarte fenomen som skapte betingelser for gruppearbeidet: - erfaringer som påvirket den pågående gruppeprosessen: Læring:

Analyse: hva er det? Analyse starter med en gang ”et forskende blikk” har et fokus Analyse betyr å utforske enkelte deler for å forstå helheten (Stake 1995) Den konstant komparative analysemåten (Strauss og Corbin 1990, 1998). åpen koding, aksial koding og selektiv koding (aksial koding: spør når, hvorfor og under hvilke forhold dukket denne kategorien opp) Hovedkategorier, sub-kategorier, kjernekategori

Navn på kategorier Bruker teoretiske begreper (elevsamarbeid, vurdering, støtte, delt kunnskap) In vivo- kategorier: Uttrykk som eksempelvis elever har uttalt Navn på kategorier, - navn på kapitler, avsnitt

Teori viktig som redskap til å analysere og forstå praksis Teori viktig for å begrunne praksis (Teoribaserte argumenter. Praksisbaserte argumenter, basert på personlig erfaring og overført kunnskap) Teori viktig for å se muligheter for en ”ny” praksis

En lærers profesjonalitet Hva kreves av læreren i endrings- og utviklingsarbeid?

Kategorisering (øving) Strukturerende prosesser Støttende prosesser Elevsamarbeid (i prosjektarbeid)