Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kvantitativ metode med vekt på survey – del

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kvantitativ metode med vekt på survey – del"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kvantitativ metode med vekt på survey – del 2 - 2016
Steinar Theie Institutt for Spesialpedagogikk

2 Trinnene i survey Theme Tema: Det felt man er interessert i:
Kan være vidt. Kan være spesifikt. Er som regel svakt definert, og åpner for mange ulike prosjekter – både mht. tema og metode (NB! her bestemmes ikke metoden) Noen sentra overveielder: Hvem kan gi best svar på dette? Hva slags områder/forskningsfelt er inneholdt i tema? Hva slags typer av variabler inngår i tema? Hvilke deler av tema skal jeg da velge og hvorfor? I masteroppgaven: Legges ikke mye vekt på i skriftlig form, men er svært viktig i forskningsprosessen Sies noe om i innledning: Aktualitet Betydning/viktighet av tema (kan være viktig selv om det ikke er så aktuelt) Dine erfaringer kan nevnes, mer er ingen kilde og er som oftest av perifer forskningsmessig interesse

3 Trinnene i survey Theme Research problem Problemstilling:
Hva er målet med studien - dette må reflekteres i probelmstillingen: Kartlegging/få oversikt Forbedre praksis Studere forandring Studere effekt av noe osv Din presisering av hva du skal studere – hvilke del av feltet vil du fokusere på : Hvordan vil du studere dette: Oversikt over enkle forhold (jfr. Univariat analyse) Enkle oversikter over kompliserte begrep og fenomen (jfr. Univariat analyse) Hypoteser og påstander om enkle sammenhenger – både tidsbundet og tidsordnet (jfr. Bivariate analyser) Hypoteser og påstander om enkle sammenhenger mellom kompliserte begrep og fenomen – både tidsbundet og tidsordnet (jfr. Bivariate analyser) Hypoteser og påstander over kompliserte sammenhenger (jfr. multivariate analsyer)

4 Trinnene i survey Theme Research problem
Operationalising Operationalising Operationalising Operasjonalisering foregår på 2 plan: Teoretisk – ved at man legger en forståelse av begreper til grunn: f.eks. Hvordan skal jeg forstå atferdsproblemer, hvordan forstå barns utvikling, hvordan forstå temperament osv. Konkret - hvordan måler jeg dette – måleoperasjonene (variabler): definering av variabler som kan måle mine teoretiske begrep I et eksperiment ville dette være for eksempel de oppgavene som de som deltar i eksperimentet skal utføre I survey – hva kan måles med enkle variabler, når trenger jeg komplekse måleinnstrumenter questions

5 Teoretiske og empirisk utviklede kategorier og variabler
1. Teoretisk utviklet kategorier: Gir oss en overordnet forståelse og trekker opp strategier for datainnsamling og analyse 2. Empirisk utviklet kategorier: Hva sier forskning innen ulike perspektiv. Vil supplere den overordnede referanserammen med operasjonell kunnskap. F.eks. Systemteori og retninger innen denne, analyse av narrativer, teorier om utvikling av selvbilde m.m. Noe mer konkret: Hvordan forstår jeg temperament, selvoppfatning, skolefaglig kompetanse …… Hvordan fremstår de teoretiske perspektivene i virkeligheten - hva vet vi om det fenomenet vi undersøker. F.eks. ulike typer av undersøkelser). Gir oss en retning på hvilke empiriske perspektiv som er relevant for ulik forskning. Vi må også ha en målestokk i forhold til våre funn – hva er bedre, større, viktig etc.

6 Betydningen av en teoretisk forankring (de Vaus):
Teoriutvikling er et viktig mål for forskning Teori som testes gir oss holdepunkter for hvilke observasjoner eller variabler som er relevante for et problem/saksforhold Teori kan hjelpe oss til og se sammenhenger mellom et sett av variabler/faktorer og hvilke bredere perspektiv disse kan reflektere Teorier gir oss retningslinjer for analyse(r). Teori gir oss en kontekst for plassering av ulike observasjoner og betydningen av observasjonene. Dette forteller også noe om hvilke observasjoner vi kan ignorere Teori hjelper oss til å stille de utfordrende spørsmålene og til å bli oppmerksomme på ulike problem Se egen Word fil

7 Validitet i instrumentutarbeiding
Teoretisk definisjon: Klargjøring av innholdet i et begrep/fenomen — og eventuelt forholdet mellom begreper Operasjonell definisjon: Definisjon som angir nøyaktig hvilke måleoperasjoner som skal gjennomføres Både teoretisk def. og operasjonell def. samt graden av samsvar mellom teoretisk og operasjonell definisjon defineres som begrepsvaliditet Utforming av konkrete spørsmål og skalaer Komplekse fenomen må måles med flere variabler – kaldt skalaer eller indekser

8 Operasjonell definisjon
Trinnene i survey Theme Research problem Teoretisk definisjon Operationalising Operationalising Operationalising Operasjonell definisjon questions

9 5 sjekkpunkter fra de Vaus:
Hva er rammen for din interesse Hva er din geografiske lokalisering Vil du foreta en bred beskrivende studie, eller vil du foreta en spesifisert sammenligning mellom grupper Hvilke deler av et tema vil du fokusere på Hvor abstrakt er din interesse Jfr. mål: For eksempel: Nåværende praksis – hvordan noe fremstår. Måle utvikling. Måle årsak virkning (kausalitet) For eksempel: Et distrikt, definerte enheter, definert gruppe (for eksempel skole. Førskolelærere, Stovner….). By. Norge (ved for eksempel generalisering) Bred beskrivende studie er ofte ekstensiv. Spesifikk sammenligning mellom grupper kan ofte være mer intensiv – jfr. Eksperimentet (eks med panelestudien om adopsjon) Et tema har en rekke innfalsmuligheter. Her er det også viktig å fokusere på hvem som kan gi best informasjon om det du ønsker å undersøke av et tema Rapportere fakta – jfr oversikter. Tolke og belyse fakta – i lys av den teorien vi har utviklet eller brukt. Relatere fakta til en bredere sosial kontekst (for eksempel diskutere skoletrivsel i relasjon til klasseledelse) (for eksempel om dette gjelder for flere enn de vi undersøker - populasjon og utvalg) . Utvikle teorier ut fra analsyer (for eksempel gjennom eksplorerende analyser)


Laste ned ppt "Kvantitativ metode med vekt på survey – del"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google